Poistumisturvallisuusselvitys, Karhutorpan ryhmäkoti, Karhutorpantie 1, Soma Hoivapalvelut Oy

HEL 2019-002143
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 27
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Soma Hoivapalvelut Oy, Karhutorpan ryhmäkoti, Karhutorpantie 1, 00890 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Soma Hoivapalvelut Oy:n kohdetta Karhutorpan ryhmäkoti osoitteessa Karhutorpantie 1, 00890 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 31.1.2020
- ylimääräinen palotarkastus 26.2.2020 (ptk nro 79266)
- poistumiskoe 23.9.2020 (ptk nro 82035)

Karhutorpan ryhmäkoti on 9 -paikkainen vammaisten lasten ja nuorten ympärivuorokautinen asumisyksikkö. Ryhmäkoti toimii v. 2000 valmistuneessa entisessä päiväkotirakennuksessa, joka on otettu ryhmäkotikäyttöön v. 2018. Rakennuksessa on kaksi palo-osastoa, joiden välissä on EI15 palo-osastoitu ovi. Asukkaiden huoneet on toteutettu osiin jaolla EI15 rakentein. Ryhmäkodista on useita poistumisreittejä suoraan ulos. Tilat on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka keskus sijaitsee rakennuksen keskivaiheilla pääoven luona. Hälytyksen paikannus tapahtuu paloryhmittäin huoneita tarkistamalla. Kiinteistö on jaettu kuuteen ryhmään, jotka sisältävät useita huoneita.

Toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen mukaan asukkaiden toimintakyky ja määrä vaihtelevat jopa päivittäin. Enimmillään yksikössä voi olla yhdeksän asukasta ja tällöin henkilökuntaa on vähimmillään yöaikaan kaksi ohjaajaa. Tyypillisesti asukkaita on arkisin 1-4, jolloin yksikössä on vain yksi yöhoitaja. Henkilökunnan määrää arvioidaan myös asukkaiden hoidollisuuden mukaan.

Koska yksikön palovaroitinjärjestelmä kertoo hälyttävän paikan vain ryhmäkohtaisesti, oli pelastusviranomaisen mukaan tarpeen pitää yksikössä poistumiskoe poistumisturvallisuuden arvioimiseksi. Poistumiskoe pidettiin 23.9.2020 ja siihen osallistui kolme ryhmäkodin työntekijää sekä palotarkastaja tarkkailijan roolissa. Poistumiskokeessa simuloitiin yöaikaa, jolloin yksikössä on yksi työntekijä ja kolme täysin pelastuspatjoilla evakuoitavaa asukasta. Poistumiskokeen perusteella henkilökunta ehtii paikantaa palon ja evakuoida asukkaat asukashuoneista ryhmäkodin toiseen palo-osastoon riittävän nopeasti. Poistumiskokeessa kolmen asukkaan evakuointiin kului aikaa 3 min 58 s. Poistumiskokeesta on laadittu erillinen lausunto (ptk nro 82035).

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- palovaroitinjärjestelmän mahdollistamaan palon paikantamiseen ja - henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymiseen
asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 01.10.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.