Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 8.1.2019, Aurorankatu 2
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2019 § 88 (liukastuminen)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2019 (88 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 2.4.2019 päätöksellään (88 §) hylännyt 8.1.2019 Aurorankatu 2 kohdalla noin kello 18.30 tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.
Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet
Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Aurorankatu 2 kohdalla 8.1.2019 tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.
Perustelut
Kaupungille toimitetun vahingonkorvausvaatimuksen mukaan on hakija liukastunut ja kaatunut tiistaina 8.1.2019 noin kello 18.30 jalkakäytävällä osoitteessa Aurorankatu 2.
Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Lisäksi lautakunta ottaa huomioon asiassa hankitun uuden selvityksen.
Kaupunki on hankkinut vahinkopaikan kunnossapitopiiriltä uuden selvityksen hakijan oikaisuvaatimuksen johdosta. Tässä selvityksessä on kerrottu, että vahinkopaikka on viimeksi aurattu 23.12.2018. Vahinkopäivänä on kone tarkastanut ja hiekoittanut alueen 8.1.2019 kello 13.00 mennessä. On hyvin epätodennäköistä, että vahinkopaikalle valuisi oikaisuvaatimuksessa kerrotulla tavalla sulamisvesiä eduskuntatalon kalliolta alas, huomioon ottaen välimatkan pitkä etäisyys sekä se, että suurin osa sulamisvesistä valuu käytävän yli ja ajoradan reunaa pitkin kaivoon. Kunnossapitopiirin tietojen mukaan on lumensyvyys ollut Kaisaniemen mittausasemalla 8.1.2019 kello 20.00 noin 2 cm. On mahdollista, että tuuli kerryttää paikallisesti lunta nietoksiin, joissa lumikertymä voi tällöin olla suurempi kuin muualla.
Hakijan oikaisuvaatimuksen mukaan hänen saamansa lakipalvelut-yksikön päällikön hylkäävä päätös ei ollut oikea, koska se perustui Kaisaniemen mittauspisteessä todettuihin säätietoihin. Oikaisuvaatimuksen mukaan on vahinkopaikalla ollut enemmän lunta kuin mitä Kaisaniemen mittausasemalla on mitattu. Tämä näkemys saa hakijan mukaan tukea Kumpulan, Espoon Tapiolan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman mittausasemien säähavaintotiedoista.
Liukastumispaikan välittömässä läheisyydessä sijaitsee yksi sääpalvelun mittausasema, joka on Kaisaniemen mittausasema. Ilmatieteen laitoksen palvelunumerosta on 27.2.2020 kerrottu, että relevantti mittausasema on se, joka sijaitsee lähimpänä kulloinkin arvioitavaa kohdeosoitetta. Ilmatieteen laitoksen palvelunumerosta on myös saatu tieto, että 8.1.2019 kello 18.30 on esiintynyt heikkoa lumisadetta, jolloin Kaisaniemessä mitattu lumensyvyys on kuitenkin edelleen ollut 0 cm. 8.1.2019 kello 19.40 on lumensyvyydeksi mitattu noin 2 cm. Ilmatieteen laitos on edelleen todennut, että lumisade tilastoidaan millimetreissä vedeksi muutettuna.
Hakijan näkemys siitä, että lumisade tilastoitaisiin Kaisaniemessä räntänä, ei edellä mainitulla perusteella saa tukea.
Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että vahinkopaikan auraukselle ei ole ollut tarvetta edellisen aurauksen ja vahinkopäivän välillä. Lumensyvyydeksi on 23.12.2018 mitattu 6 cm, jonka jälkeen lumensyvyys on laskenut. Aurauskynnys on seuraavan kerran ylittynyt vasta vahinkopäivän jälkeen.
Kunnossapitopiiriltä saatu selvitys osoittaa, että vahinkopaikka on koneellisesti tarkastettu ja hiekoitettu vahinkopäivänä 8.1.2019 kello 13.00 mennessä, eli arviolta noin viisi ja puoli tuntia ennen vahinkohetkeä.
Edellä esitetyn perusteella lautakunta katsoo, että aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että vahinko johtuisi kaupungin laiminlyönnistä. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Lopputulos
Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa aiheutuneesta vahingosta.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Sovellettu lainsäädäntö
Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 5.4.2019. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 26.4.2019 eli säädetyssä määräajassa.
Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 02.04.2019 § 88
Päätös
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on liukastunut 8.1.2019 klo 18.30 osoitteessa Aurorankatu 2. Vaatimuksen mukaan jalkakäytävällä oli noin 5 cm lunta, eikä katua oltu aurattu tai hiekoitettu. Lumen alla oli ilmeisesti jäätä. Hakija on esittänyt kaupungille yhteensä 1 429 euron korvausvaatimuksen menetetystä ansiosta ja vielä määrittelemättömän vaatimuksen kivusta ja särystä.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun, tarpeet.
Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.
Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Aurorankadun kunnossapito hoidetaan III-luokan mukaisesti. III-luokan kaduilta poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I ja II-luokan katujen jälkeen. Aurauksen lähtökynnys on 5 cm. Toimenpideaika on aurauksen osalta kahdeksan tuntia niin, että yöllä aurauskynnyksen ylittänyt sade tulee olla aurattu klo 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on viisi tuntia, kuitenkin niin, että klo 16-7 aikavälillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen.
Ilmatieteenlaitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -0.9°C ja 1.8°C välillä. Vahinkopäivänä on esiintynyt vähäistä vesi-, räntä- ja lumisadetta ja sademäärä on ollut vedeksi muutettuna 12.2 mm. Vahinkopäivänä klo 19 on esiintynyt vähäistä lumisadetta. Sää on ollut pilvinen ja lämpötila 0,1°C astetta. Lumensyvyys on ollut 0 cm. Vahinkopäivää edeltäneenä päivänä on esiintynyt aamuyöstä ajoittaista vesisadetta yhteensä 3.5 mm ja lämpötila on vaihdellut -0.2°C ja 2.6°C asteen välillä.
Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on edellisen kerran hiekoitettu vahinkopäivänä klo 13.00. Tätä ennen vahinkopaikka on hiekoitettu 7.1.2019 klo 13.00. Lumen syvyys ei ole edellyttänyt auraustoimenpiteitä.
Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tämän lisäksi laiminlyönnillä ja vahingolla tulee olla syy-yhteys. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja määriteltyjen toimenpideaikojen puitteissa. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57
Lisätiedot
Katriina Pönkä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 22765
Päätös tullut nähtäväksi 19.03.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093