Oikaisuvaatimus, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, koulutuspäällikkö, päätös 18.1.2019 § 4, opinto-ohjaajan määräaikainen virka

HEL 2019-002875
Asialla on uudempia käsittelyjä
20. / 125 §

Oikaisuvaatimus koskien opinto-ohjaajan määräaikaisen virkasuhteen täyttämistä 4

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 18.1.2019 (§ 3) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta yhtyy ensivaiheen lopputulokseen ja viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös ja esittely

Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikkö päätti 18.1.2019 ottaa ********** Stadin ammattiopiston opinto-ohjaajan määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalle 17.1.2019 – 31.12.2019.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ********** on tehnyt oikaisuvaatimuksen 30.1.2019.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa oikealle toimielimelle.

Virka oli julkisessa haussa 19.12.2018 – 4.1.2019. Määräaikaan mennessä tehtävää haki 22 henkilöä. Haastatteluun kutsuttiin 8 hakijaa, joista 7 hakijaa saapui paikalle. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli yksi haastatelluista.

Hakuilmoituksessa kelpoisuusehdot määräytyivät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusehdoista annetun asetuksen 1998/986 säännösten mukaan.

Hakuilmoituksessa on muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytetty kokemusta opinto-ohjaajan työstä toisella asteella tai korkeakoulussa. Lisäksi edellytettiin pääkaupunkiseudun palveluverkostojen sekä koulutusmahdollisuuksien tuntemusta, hyviä ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja sekä yhteistyötaitoa tiimissä toimimiseen. Lisäksi hakuilmoituksessa arvostettavana seikkana ilmoitettiin kokemusta työskentelystä työllisyydenhoidon asiakkaiden kanssa, kehittävää työotetta ja joustavuutta.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Henkilö voidaan ottaa määräaikaiseen virkasuhteeseen erityisistä kelpoisuusvaatimuksista riippumatta, jos siitä erikseen säädetään tai kunta erityisestä syystä yksittäistapauksessa toisin päättää.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 15 §:n mukaan opinto-ohjausta on kelpoinen antamaan henkilö, jolla on

1) tässä asetuksessa säädetty ammatillisten tai yhteisten opintojen opettajan kelpoisuus sekä 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tai yliopistossa suoritetut opinto-ohjaajan opinnot tai yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen 19 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetut vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot; tai

2) tämän asetuksen 11 §:ssä säädetty kelpoisuus.

Jos opinto-ohjauksen tarkoituksenmukainen järjestäminen sitä edellyttää, opinto-ohjausta voi asetuksen 1 momentin estämättä osana muuta opetustaan antaa myös muu tässä luvussa tarkoitettu opettaja.

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp.) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja tai taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimukset

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii määräaikaiseen virkasuhteeseen ottamista koskevan päätöksen kumoamista ja asian palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Hän katsoo, että hänet olisi tullut valita valitun sijaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa tiedoiltaan, taidoiltaan ja kokemukseltaan huomattavasti ansioituneempi työskentelemään opinto-ohjaajana kuin tehtävään valittu. Valittu on valmistunut opinto-ohjaajaksi vuonna 2018 eikä hänellä ole kokemusta opinto-ohjaajan työstä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä korostaa pitkää ja laaja-alaista koulutustaustaansa sekä työkokemustaan. Hänellä on enemmän koulutusta, enemmän työkokemusta, enemmän täydennyskoulutusta ja enemmän osaamista TYP:n opinto-ohjauksen hoitoon kuin valitulla. Lisäksi hän toteaa tuntevansa pääkaupunkiseudun palveluverkostot kattavasti.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo kohderyhmään ja työyhteisöön suhteutettuna olevansa opinto-ohjaajana huomattavasti ansioituneempi kuin tehtävään valittu, joka ei ilmoittamiensa kokemusten perusteella omaa riittävää asiakastuntemusta.

Lähemmin muutoksenhakijan vaateet ja perustelut ilmenevät liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Oikeudellinen arviointi

Opinto-ohjaajan kelpoisuusvaatimuksista on säädetty opetustoimen henkilöstön kelpoisuusehdoista annetussa asetuksessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä ja tehtävään valittu täyttävät molemmat asetuksessa määritetyt kelpoisuusvaatimukset.

Hakuilmoituksessa on lisäksi edellytetty kokemusta opinto-ohjaajan työstä toisella asteella tai korkeakoulussa. Lisäksi edellytettiin pääkaupunkiseudun palveluverkostojen sekä koulutusmahdollisuuksien tuntemusta, hyviä ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja sekä yhteistyötaitoa tiimissä toimimiseen. Lisäksi hakuilmoituksessa arvostettavana seikkana ilmoitettiin kokemusta työskentelystä työllisyydenhoidon asiakkaiden kanssa, kehittävää työotetta ja joustavuutta.

Oppilaitoksesta saadun selvityksen mukaan:

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vuodesta 2009 työskennellyt opinto-ohjaajana Lapin ammattiopistossa, koulutuskeskus Salpauksessa sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Viimeisen 17 kuukauden aikana oikaisuvaatimuksen tekijä on työskennellyt Helsingin kaupungin työllisyydenhoidon monialaisissa palveluissa. Hänellä on myös aluetuntemusta palveluverkostoineen. Tehtävään valittu on valmistunut opinto-ohjaajaksi vuonna 2018. Hän on työskennellyt Stadin aikuisopistossa päätoimisena tuntiopettajana vuoden 2013 elokuusta lähtien. Ammatillisena opettajana toimiessaan hänen työnkuvastaan ohjaustoimintaa oli noin 50% työajasta. Yksilö- ja ryhmäohjausta oli säännöllisesti viikoittain. Ohjaukseen kuului opintojen, työssäoppimisen ja tutkintotilaisuuksien ohjaus sekä henkilökohtaistaminen. Lisäksi valittu on työskennellyt TTS - koulutuksessa yli kuusi vuotta (2007 – 2013) kouluttajana ja suunnittelijana. Tällöin hänen tehtäviinsä on kuulunut myös opintojen ja työssäoppimisen ohjausta sekä tutkinto-ohjausta. Näiden työkokemusten myötä hänelle on muodostunut hyvä pääkaupunkiseudun palveluverkostojen ja koulutusmahdollisuuksien tuntemus.

Lisäksi on edellytetty hyviä ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja sekä yhteistyötaitoja. Yhteistyötaito on erityisen tärkeää, koska valitut henkilöt työskentelevät nelihenkisessä tiimissä. Kunkin haastattelun jälkeen haastattelijat ovat keskustelleet ja pohtineet henkilön sopivuutta tulevaan tiimiin hakemuksesta saatujen tietojen, haastattelussa käydyn keskustelun sekä kirjallisen tehtävän pohjalta.

Sujuvan tiimityöskentelyn takaamiseksi tehtävään valittavilta on edellytetty joustavuutta, yhteistyötaitoa sekä kehittävää työotetta. Aiemman kokemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on kieltäytynyt osallistumasta työllisyydenhoidon tiimin sisäisiin sijaisuuksiin.

Oikaisuvaatimuksen tekijän korosti haastattelussa poikkeuksellisen paljon omaa kyvykkyyttään: ” olen ansioituneempi kyseiseen opinto-ohjaajan tehtävään kuin kukaan muu”. Nelihenkisessä tiimissä tasavertaisesti toimiminen ja yhteisten asioiden eteenpäin vieminen yhteistyössä on vaikea hahmottaa toteutuvan näin mainitsevalle henkilölle. Oikaisuvaatimuksen tekijä korosti haastattelussa omaa osaamistaan ja itsenäisyyttään itsensä kannalta, ei niinkään osannut huomioida tai asemoida rooliaan tiimissä ja sen työskentelyssä yhtenä tiimin jäsenenä yhteisten tavoitteiden hyväksi.

Hakemuksen ja kirjallisen tehtävän ohella tehtävään valittu on osoittanut haastattelussa omaavansa hyvät lähtökohdat, näkemykset sekä henkilökohtaiset ominaisuudet ja siten sopivuutensa tehtävään, joka edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja ja yhteistyötaitoa tiimissä toimimiseen.

Lisäksi valittu osoitti haastattelussa omaavansa hyvät lähtökohdat ja näkemykset myös ryhmämuotoisista koulutusratkaisuista. Tehtävä on ensisijaisesti ohjaava asiantuntijatehtävä, jossa sisällöllisen asiantuntijuuden ohella ryhmätyöskentelyssä yhteistyötaidot, joustavuus ja kehittämismyönteisyys ovat erittäin tärkeitä.

Esittelijä toteaa, että valittu on kokonaisarvion perusteella soveltuvampi hoitamaan opinto-ohjaajan määräaikaista virkasuhdetta.

Johtopäätös

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Esittelijä esittää edellä lausuttuun viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.04.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Lisätietojen antaja

Tarja Malmivirta, palvelussuhdepäällikkö, puhelin: 09 310 86235

tarja.malmivirta@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
2. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
3. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
4. Salassa pidettävä: Tietosuojalaki 29 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.