Hankesuunnitelma paviljonkipäiväkoti Tapulikaupungin väliaikaisten lisätilat
Paviljonkipäiväkoti Tapulikaupungin väliaikaisten lisätilojen hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Paviljonkipäiväkoti Tapulikaupungin väliaikaisten lisätilojen 12.03.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 200 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 004 000 euroa tammikuun 2019 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 696 000 euroa (alv. 0 %) ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lisätilojen tarve on olemassa vähintään siihen asti kuin alueelle valmistuu yhdistetty koulu, päiväkoti ja leikkipuistorakennus nykyisen Maatullin ala-asteen tontille ja sen ympäristöön.
Lisätilat hankitaan vuokraamalla tarvittava määrä siirtokelpoista paviljonkitilaa.
Lisätiloiksi suunnitellut tilat vuokrataan 60 kuukauden ajaksi.
Tehdyt päätökset
Helsingin kaupungin Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Puistolaan (Tapulikaupunkiin) tulevan väliaikaisen paviljonkipäiväkodin tarveselvityksen 20.11.2018 § 260.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 1 200 brm², 1 110 htm², 990 hym².
Kustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 004 000 euroa tammikuun 2019 kustannustasossa.
Kokonaiskustannuksen sisältämä hankkeen vuokrakustannus suunnitellun 60 kuukauden ajalle on arvonlisäverottomana 1 308 000 euroa.
Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 696 000 euroa. Investointikustannuksiin on sisällytetty rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 36,04 euroa/htm²/kk, 40 001 euroa/kk ja 480 006 euroa/vuosi. Vuokran perusteena on 1 110 htm².
Vuokra-aika on 60 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 2,40 miljoonaa euroa.
Siirtokelpoisen rakennuksen sisäänvuokra on 20,91 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra on 11,27 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra on 5,13 euroa/htm²/kk.
Hankkeen rahoitus
Lisätilan vuokra rahoitetaan käyttötalousmäärärahoista. Hankkeen rakennuttamiskustannukset ja maanrakennustyöt rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä elokuussa 2019.
Päätös tullut nähtäväksi 09.04.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21291
Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466
Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31871