Vahingonkorvaus, autovaurio, 6.2.2019, Eteläinen Hesperiankatu 18

HEL 2019-003202
Asialla on uudempia käsittelyjä
21. / 206 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.5.2019 § 135 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.5.2019 (135 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Toimialan lakipalvelut-yksikön päällikkö on 15.5.2019 päätöksellään (135 §) hylännyt vahingonkorvausvaatimuksen ajoneuvon vaurioitumisesta 6.2.2019 suoritetun lähisiirron yhteydessä. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 6.2.2019 suoritetun maksullisen lähisiirron yhteydessä tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on todennut ajoneuvon vauriot sen jälkeen, kun kaupunki on siirtänyt ajoneuvon 6.2.2019 kello 17:22 osoitteesta Eteläinen Hesperiankatu 18 osoitteeseen Vänrikki Stoolinkatu 11. Vauriot ovat ilmenneet siten, että ajoneuvon ratti on ollut 15-20 astetta vinossa suoraan ajettaessa ja ajoneuvon raidetangon pää on löystynyt. Lisäksi ajoneuvon ohjauskulmat ovat vaurioituneet. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan ajoneuvon vauriot ovat aiheutuneet vääränlaisesta siirtotavasta. Ajoneuvoa ei olisi tullut siirtää vetämällä vain ajoneuvon vasemmasta eturenkaasta. Hakija on katsonut, että ajoneuvon vauriot ovat aiheutuneet kaupungin toimien vuoksi ja siksi tehty vahingonkorvausvaatimus tulee hyväksyä. Hakijan esittämästä laskusta (11.3.2019) ilmenee, että ajoneuvon raidetanko on korjattu huoltoliikkeessä. Hakija on ilmoittanut aiheutuneen vahingon määräksi yhteensä 277,00 euroa, koostuen korjauskustannuksista (240,00 euroa) sekä korvauksesta ajoneuvon seisonta-ajasta (liikennevahinkolautakunnan normien ja ohjeiden mukaisesti 37,00 euroa).

Oikaisuvaatimuksessa on esitetty uutta näyttöä asiassa. Kyseessä on video (6:20 min.) ajoneuvon siirron lähtötoimista kadunvarsiparkista, osoitteessa Eteläinen Hesperiankatu 18.

Perustelut

Lakipalvelut-yksikön päällikkö on päätöksessään todennut, että kunnossa-tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa. Kaupungin puolesta siirron suorittanut yksityinen urakoitsija on lausunnossaan ilmoittanut, että ajoneuvon siirtämisessä ei ole tapahtunut mitään tavanomaisesta siirtämisestä poikkeavaa.

Yleisen elämänkokemuksen perusteella voidaan olettaa, että ajoneuvon siirtoa valvova siirronvalvoja näkee ja kuulee, mikäli siirrossa tapahtuu jotain poikkeavaa. Näin ei ole kuitenkaan ole todettu ko. ajoneuvon siirron osalta tapahtuneen.

Ajoneuvon raidetangon pään vääntyminen sekä ajoneuvon ohjauskulmien muuttuminen ovat vaurioita, jotka eivät ilmene ulospäin, ja poikkeavat laadultaan niistä vahingoista, joita voidaan yleensä katsoa siirron yhteydessä aiheutuvan.

Hakija on esittänyt asiassa uutta näyttöä, jonka pohjalta asiaa ei ole aiemmin arvioitu.

Hakijan esittämä uusi näyttö on 6.2.2019 otettu video ajoneuvon siirron lähtötoimista kadunvarsiparkista, osoitteessa Eteläinen Hesperiankatu 18. Videosta ilmenee siirtopaikan olosuhteet. Siirtopaikalla on näkyvissä poikkeuksellisen suuri lumimäärä niin ajoneuvon päällä kuin sen ympärillä. Ajoneuvo on kokonaan lumen peitossa. Ajoneuvon edessä on lumikasa. Videosta ilmenee myös ajoneuvon siirtotapa siirron lähtötilanteessa.

Kaupunki on hankkinut asiassa uuden lausunnon, jonka pohjalta asiaa ei ole aiemmin arvioitu.

Staran vauriotarkastus on arvioinut hakijan esittämää uutta näyttöä asiassa. Tässä lausunnossa (3.2.2020) on todettu, että huomioon ottaen ajoneuvon ympärillä oleva lumikuorman määrä, saadaan ajoneuvon ohjauskulmat vinoon vetämällä ajoneuvoa vasemmasta etupyörästä. Lumivalli vastustaa ajoneuvon liikettä niin suurella voimalla, että
renkaaseen kohdistuu valtava pistemäinen voima ja tätä kautta raidetangon päähän, joka voi tässä yhteydessä vääntyä. On mahdollista, että ajoneuvo on vaurioitunut siirron yhteydessä siten, että raidetangon pää on vääntynyt sekä ajoneuvon ohjauskulmat ovat muuttuneet.

Edellä esitetyn perusteella on todettavissa, että hakijan esittämästä uudesta näytöstä asiassa ilmenee siirtopaikan poikkeukselliset olosuhteet, jotka ovat vaikeuttaneet ajoneuvon siirtämistä. Asiassa hankitun lausunnon perusteella on todettavissa, että siirtopaikan poikkeuksellisia
olosuhteita ei ole huomioitu siirron yhteydessä.

Kaupunki katsoo ko. tapauksessa, että vahinko olisi ollut kaupungin estettävissä valitsemalla toisenlainen siirtotapa, joka huomioi siirtopaikan poikkeukselliset olosuhteet, tai viime kädessä kieltäytymällä kyseisen ajoneuvon siirrosta.

Aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen on esitetty uutta näyttöä siitä, että aiheutunut vahinko on todennäköisessä
syy-yhteydessä ajoneuvon siirtoon. Tätä puoltaa myös se, että ajoneuvo on katsastettu 15.11.2018.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolimattomasti ja olevansa asiassa korvausvelvollinen vahingonkorvauslain nojalla.

Hakijan vaatimus hyväksytään. Hakijalle korvataan siten yhteensä 277,00 euroa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki on vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä on syytä muuttaa asiassa esitetyn uuden näytön perusteella.

Hakijalle korvataan 277,00 euroa. Korvaus maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1, 5:1, 5:5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (5.12.2008/828) 6 §

Liikennevahinkolautakunnan normit ja ohjeet (2019) seisonta-ajan korvauksista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 17.5.2019. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle
on saapunut 30.5.2019 eli säädetyssä määräajassa.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 15.05.2019 § 135

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakemuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 6.2.2019 kello 17.22 sille tehdyn lähisiirron yhteydessä. Hakija on esittänyt kaupungille 277,00 euron korvausvaatimuksen ajoneuvon korjauskuluista.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvoa on jouduttu siirtämään kadun kunnossapitotyötä haittaavana osoitteesta Eteläinen Hesperiankatu 18 osoitteeseen Vänrikki Stoolinkatu 11.

Kunnossa-tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa. Hakijan ajoneuvo on nostettu edestä nostoaisaan. Lähisiirron aikana ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä, hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Auton jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on pieni ja siirronvalvoja tarkkailee, että siirto tapahtuu asianmukaisesti.

Ajoneuvojen siirtoa valvoo siirronvalvoja, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista, hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Hakijan ajoneuvoa koskevaan siirtopöytäkirjaan ei ole merkitty, että ajoneuvolle olisi siirtotoimenpiteiden yhteydessä aiheutunut vaurioita.

Saadun selvityksen mukaan hakijan kertomien vaurioiden ja kustannusten syntyminen on normaalia kulumista ja niiden korjaamiseen liittyvää toimintaa.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Tuottamuksen lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti, vetävät renkaat ylhäällä.

Asiassa saadun selvityksen perusteella ei ole näytetty, että hakijan ajoneuvo olisi vaurioitunut sille tehdyn siirron yhteydessä. Edellisen perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (828/2008) § 6

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.04.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 30.5.2019

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.