Talousarvioaloite, sorateiden kunnostus ja asfaltointi
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Kauko Koskisen ym. talousarvioaloitteesta sorateiden kunnostamisesta ja asfaltoinnista
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin katuverkkoon sisältyy edelleen joukko rakentamattomia sorakatuja. Näitä katuja on tällä hetkellä kaiken kaikkiaan yli 200. Niiden yhteispituus on noin 35 kilometriä. Luvuissa ei ole mukana Östersundomin liitosalueen sorateitä.
Kun rakennusvirasto inventoi kesällä 2007 rakentamattomat sorakadut, oli niitä tuolloin yhteensä 262 katua. Sorakatujen määrä on vähentynyt tämän jälkeen yli 50 kadulla. Sorakatujen rakentamiseen on vuoden 2007 jälkeen käytetty keskimäärin noin 1,5 milj. euroa vuosittain. Mikäli viime vuosina toteutunut investointitaso sorakatujen rakentamisessa jatkuu, kestää kaikkien sorakatujen rakentaminen yli 30 vuotta. Näiden sorakatujen rakentaminen kestopäällysteisiksi kaduiksi maksaa vuoden 2018 hintatasolla noin 46 milj. euroa.
Koko katujen rakentamisen investointimääräraharaami vuodelle 2020 on noin 150 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnalle osoitettavat katuinvestointimäärärahat jaetaan useisiin talousarvion alakohtiin. Projektialueiden ja liikenneviraston yhteishankkeiden määrärahat osoitetaan kaupunginhallituksen käyttöön. Sorakatujen rakentaminen rahoitetaan kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitettujen investointimäärärahojen talousarviokohdasta 8 03 01 01 katujen uudisrakentaminen. Uudisrakentamisen osuus katujen rakentamisen investointimäärärahoista vuonna 2020 on 21 milj. euroa. Summaan ei ole tulossa merkittävää muutosta lähivuosina. Koillisen suurpiirin uudisrakentamisen rahoitus vuodelle 2019 on 4 milj. euroa ja esitys vuodelle 2020 on 4,5 milj. euroa.
Määrärahojen siirtäminen talousarviokohdalta toiselle edellyttää kaupunginvaltuuston päätöksen. Määrärahojen jääminen käyttämättä joltakin talousarvion alakohdalta ei tarkoita, että rahat olisivat säästyneet. Määrärahojen käyttämättä jääminen johtuu siitä, että nimettyjen investointitarpeiden ajankohta on siirtynyt myöhemmäksi. Käyttämättä jääneet määrärahat haetaan ylitysoikeutena siirtyväksi seuraavalle vuodelle ja ne voidaan käyttää myöhemmin vain siihen tarkoitukseen, jolle rahoitus on alun perinkin osoitettu. Toiselta talousarvion alakohdalta käyttämättä jääneiden määrärahojen käyttäminen sorakatujen rakentamiseen ei siis ole mahdollista ilman valtuuston päätöstä määrärahojen siirtämisestä.
Asuntotuotantotavoitteen ja työpaikkarakentamisen edellyttämä uusien katujen rakentaminen on lykännyt sorakatujen rakentamista. Asuntotuotantoa ja työpaikkarakentamista edistävät kohteet on priorisoitu sorakatujen rakentamisen edelle. Sorakatuja rakennetaan tällä hetkellä lähinnä asuntotuotannon edellyttämään alueiden täydennysrakentamiseen tukeutuen. Nykyinen katujen investointimäärärahataso ei mahdollista nykyistä laajempaa toteutusohjelmaa sorakatujen rakentamiseksi.
Lautakunta toteaa jälleen, että tavoite vuoden 1946 alueliitoksista peräisin olevien sorakatujen rakentamisesta hyväksytyn katusuunnitelman mukaisiksi kestopäällysteisiksi kaduiksi on oikea. Aloitteen aikataulutavoite, että kaikki Koillis-Helsingin sorakadut tulisi saada rakennetuksi vuoteen 2036 mennessä, edellyttäisi toteutuakseen joko katujen investointimäärärahan korottamista vuositasolla noin 5 milj. eurolla, leikkaamatta vastaavaa summaa muusta katujen investointirahoituksesta tai asuntotuotantotavoitteista tinkimistä sorakatujen rakentamisen hyväksi.
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotukseen ei lähivuosina sisälly sorakatujen rakentamista aloitteessa esitetyssä laajuudessa. Täydennysrakentamisen edellyttämien sorakatujen rakentaminen sisältyy talousarvioehdotuksen alakohtaan 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.
Talousarvioaloite
Valtuutettu Kauko Koskinen ja 7 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.3.2019 seuraavan talousarvioaloitteen:
"Sorateiden kunnostaminen ja asfaltointi
Talousarvioaloite, Sorateiden kunnostaminen ja asfaltointi, Koillis-Helsinki liitettiin Helsinkiin vuonna 1946 eli 73 vuotta sitten. Alueella on vielä sorateitä noin 150 kappaletta yhteispituudeltaan yli 20 km. Teiden kunnostamiseen ja asfaltointiin tarvitaan rahaa kaiken kaikkiaan noin 30 milj. euroa.
Todettakoon, että viime vuonna jäi käyttämättä katujen perusparantamismäärärahoja ja projektialueiden katujen määrärahoja n. 15 miljoonaa euroa. Kaupungin tulisi ottaa tavoitteekseen kaikkien Koillis-Helsingin sorateiden kunnostaminen ja asfaltoiminen viimeistään vuoteen 2036 mennessä. Tällöin tulee kuluneeksi 80 vuotta Koillis-Helsingin liittämisestä Helsinkiin. Kaupungin viivyttely teiden valmiiksi rakentamisessa on täysin kohtuutonta Koillis-Helsingin asukkaita kohtaan.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että vuoden 2020 talousarvioon varataan vähintään 5 miljoonaa euroa Koillis-Helsingin sorateiden kunnostamiseen ja asfaltoimiseen. Vastaava summa on
otettava jatkuvasti myös taloussuunnitelmaan niin, että vanhat soratiet tulevat kunnostetuiksi mahdollisimman pian."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petri Arponen, projektinjohtaja: 09 310 38955