Hankinta, sijaismaksajajärjestelmän käyttö- ja sovellushallintapalvelu, Taloushallintopalveluliikelaitos
Taloushallintopalveluliikelaitoksen sijaismaksajajärjestelmän käyttö- ja sovellushallintapalvelun hankinta
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia SuoraTyö Oy:n tarjoaman ja 1.1.2020 käyttöönotettavan sijaismaksajapalvelun. Samalla johtokunta oikeutti taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan solmimaan ja allekirjoittamaan liitteenä olevan sopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 970 000 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taloushallintopalveluliikelaitos hoitaa tällä hetkellä, pääosin manuaalisella prosessilla, vammaisten henkilökohtaisten avustajien palkanlaskennan. Sijaismaksajapalvelu, SuoraTyö Oy.fi –palvelu on sähköinen palvelukokonaisuus, joka mahdollistaa henkilökohtaisten avustajien työn hallinnan ja palkkailmoitusten tekemisen sähköisesti. SuoraTyö Oy:n tarjoama palvelu on ainoa markkinoilla saatavissa oleva ja määriteltyyn tarpeeseen kohdennettu ratkaisu. Lisäksi SuoraTyö Oy on valtakunnallisesti laajasti käytössä.
Taloushallintopalveluliikelaitos hoitaa tällä hetkellä vammaisten henkilökohtaisten avustajien palkanlaskennan. Kyseessä on ns. sijaismaksajapalvelu, jonka prosessi on pääosin manuaalinen ja tuotetaan nykyisin Hijat-palkanlaskentajärjestelmän avulla. Kaupungin käyttämä Hijat -palkanlaskentajärjestelmä tullaan uusimaan vastaamaan uutta teknologiaa, mutta ko. järjestelmässä ei kuitenkaan pystytä hoitamaan sijaismaksajapalvelua.
Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §) todetaan, että Helsingin tavoitteena on olla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Kaupunki panostaa esteettömiin sähköisiin palveluihin sekä digitalisaation, teköälyn ja robotisaation hyödyntämiseen. Sähköiset palvelut ovat ensisijaisia, ja ne ovat käytettävissä viikonpäivästä tai kellonajasta riippumatta. Palvelujen uudistamista jatketaan ja huolehditaan saavutettavuudesta, monialaisesta osaamisesta, yhden luukun periaatteen vahvistamisesta ja erilaisten asukasta lähellä olevien työmuotojen kehittämisestä. Helsingissä otetaan käyttöön sähköinen asiointi mahdollisimman laajasti. Päätösehdotuksen mukainen palveluhankinta edistää Helsingin kaupunkistrategian tavoitteiden toteuttamista ja siirtymistä kohti sähköisiä palveluita.
Sijaismaksajapalvelu on SuoraTyö.fi -palvelun teknologiaan perustuva, toimittajan omistama palvelukokonaisuus, jonka avulla henkilökohtaisten avustajien työn hallinta ja palkkailmoitusten tekeminen hoidetaan sähköisesti. Asiakkaat pystyvät palvelun avulla kattavasti hallinnoimaan henkilökohtaisen avun järjestämiseen liittyvää hallintoa. Palvelu on kehitetty erityisesti henkilökohtaisten avustajien palkanlaskennan ja HR:n ratkaisuksi, ja sitä käytetään Saas-palveluna vahvasti salatun yhteyden yli.
Helsingin kaupunki julkaisi sijaismaksajapalvelusta 15.2.2019 HILMA:ssa tietopyynnön, joka kokoaisi yhteen koko henkilökohtaisen avun palvelukokonaisuuden yhden sähköisen ratkaisun alle. Tietopyyntöön ei kuitenkaan määräaikaan 27.2.2019 mennessä saatu yhtään vastausta. Tehdyn selvityksen perusteella SuoraTyön tarjoama sijaismaksajapalvelu vastaa Helsingin kaupungin tietopyynnössä esittämiin tarpeisiin. Palvelu on valtakunnallisesti laajasti käytössä, noin 250 kunnassa. SuoraTyö Oy:n tarjoama palvelu on ainoa markkinoilla saatavissa oleva, määriteltyyn tarpeeseen kohdennettu ratkaisu. Hankinta täyttää hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdassa määritellyn suorahankinnan edellytykset.
Helsingin kaupungin hallintasäännön (Kaupunginvaltuusto 16.1.2019, 11 luku 1 §) mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta on päättänyt (18.12.2015, 39 §) Taloushallintopalvelun hankintojen, investointien ja vuokraamisen päätäntävaltuuksista siten, että toimitusjohtajalla on oikeus päättää hankinnoista (lukuun ottamatta osakkeita) sekä palveluista koskevista sopimuksista ja erillishankinnoista arvonlisäverottomana enintään 500 000 euroon asti kerrallaan.
Hankintalain 30 §:n mukaan toistaiseksi voimassa olevissa hankinnoissa tai yli 48 kuukautta voimassa olevissa hankintasopimuksissa hankinnan arvo saadaan kuukausiarvo kerrottuna luvulla 48. Kyseessä olevan hankinnan yhteenlaskettu arvioitu 48 kk:n hankinta-arvo on
970 000 euroa sekä mahdolliset tuntiveloitettavat lisäpalvelut.
Päätös tullut nähtäväksi 27.05.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eija Keränen, osastopäällikkö, puhelin: 09 310 25190
Päivi Turpeinen, osastopäällikkö, puhelin: 09 310 25220