Talousarvion toteutumisennuste vuonna 2019, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2019-003982
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 119 §

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 toteutumista koskeva 2. ennuste

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 talousarvion toisen toteutumisennusteen ja kehottaa toimialaa ryhtymään toimenpiteisiin tavoitekatteeseen pääsemiseksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Sami Muttilainen: Lautakunta kantaa huolta siitä, että Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala on kaupungin ainoa toimiala jossa tulospalkkioita ei makseta. Tämä ei ole linjassa kaupungin yhdenvertaisuuden kanssa.

Sami Muttilaisen vastaehdotus ei saanut kannatusta, joten se raukesi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste lauta- tai johtokuntansa tietoon. Lauta- ja johtokuntien on lähetettävä asiasta kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin on päätetty ennusteen johdosta ryhtyä.

Kaupunginkanslian 27.2.2019 päivätyn ohjeen mukaan hallintokuntien vuoden 2019 talousarvion toteutumisennusteiden, joihin sisältyy euromääräinen ennuste, toiminnan tavoitteet, kaupunkitasoiset strategiamittarit ja ennusteiden tekstiosuudet on oltava kaupunginkansliassa viimeistään:

Ennuste 1/2019 keskiviikkona 10.4.2019 (sisäiset erät 5.4.)
Ennuste 2/2019 perjantaina 9.8.2019 (sisäiset erät 5.8.)
Ennuste 3/2019 keskiviikkona 23.10.2019 (sisäiset erät 18.10.)
Alustava tilinpäätös 2019, tammikuun loppu 2020

Ennusteissa pyritään ennustamaan kyseisen talousarviovuoden lopun toteumatilannetta. Ennusteita käytetään kaupungin johdon päätöksenteossa, joten ennusteet tulee laatia ennusteajankohtana olemassa olevan parhaan mahdollisen tiedon perusteella.

Toimintaympäristön muutosten vaikutukset talousarvion toteutumiseen

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan TA-kohdan 41001 sitovan toimintakatteen arvioidaan alittuvan 327 000 eurolla. Toimintakatetasoon vaikuttaa aluekirjastopalvelujen säästöjen ennakoitua pienempi toteutuminen. Toimiala pyrkii tavoitekatteeseen parantamalla tulonkantoa palvelujen markkinointia tehostamalla. Lisäksi toimiala katsoo mahdollisuuksia tarkastella suunniteltuja hankintoja toimintakatteen korjaamiseksi.

Laitosavustukset (TA-kohdat 41002 ja 41003) arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Irtaimen omaisuuden perushankintamäärärahojen arvioidaan alittuvan 650 000 eurolla. Herttoniemen nuorisotalon kalustus ja kirjastoauton hankinta siirtyvät ensi vuodelle.

Tällä ennusteella tulospalkkioon ei ole maksuvaraa.

Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen

Maailman toimivin kaupunki

Palvelujen kehittämisen välineeksi on otettu käyttöön viime vuonna kehitetyt kaupunkilaisprofiilit. Jokaisessa palvelussa kuvataan palvelupolkuja kaupunkilaisprofiileita hyödyntäen, yhteensä 31 kpl.

Asiakaskokemuksen arviointiin, parantamiseen ja johtamiseen on käytössä yhteinen väline. Asiakaspalautelaitteita on lisätty edellisvuoden tasosta; laitteita on käytössä 40, joista osa lyhytaikaisempaa käyttöä varten esim. leirit ja kurssit. Suositteluindeksin (NPS) käyttöä on laajennettu. Lähtötason arviointi on tehty ja toinen arviointi tehdään loppuvuonna. Vertailutason kasvu on toimialan tulospalkkiotavoite.

Toimialan uudella kolmivuotisella (2019–2021) avustuksella toteutetaan kaupunkistrategian tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi sekä lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastustoiminnan edistämiseksi uudenlaisten toimintatapojen ja yhteistyömuotojen avulla. Yhteinen avustushaku ja sen kautta toteutettavat kymmenen hanketta edistävät kumppanuutta ja uudenlaista yhteistoimintaa kaupungin kanssa. Ensimmäinen väliarviointi hankkeista on tehty toukokuussa.

Kestävän kasvun turvaaminen on kaupungin keskeisin tehtävä

Toimialan olosuhteiden suunnitteluperiaatteiden laadinta edistyy suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Tavoitteena on, että lautakunta hyväksyy suunnitteluperiaatteet vuoden loppuun mennessä.

Toimialan tilojen käytön helpottamista koulutus-, kansalais- ja kulttuuritoimintaan on edistetty aloittamalla yhteisten periaatteiden laatiminen ja tilojen sähköisen varausjärjestelmän kehittäminen
yhdessä kaupunginkanslian kanssa. Toimialan tiloja on lisätty varattaviksi Varaamon kautta.

Töölönlahden alueen kehittäminen tapahtumapaikkana sekä kulttuurin ja vapaa-ajan keskittymänä etenee suunnitellusti yhdessä Töölönlahtiverkoston kanssa. Ensimmäiset tapahtumat järjestetään kesällä ja syksyllä.

Uudistuvat palvelut

Lapsille ja nuorille kehitetyn valtakunnallisen harrastuspassin käyttöönotto etenee suunnitellusti.
Sopimusasiat sekä palvelukonsepti ja projektisuunnitelma on täsmennetty OKM:n kanssa.

Digitaalista asiakkuutta edistetään kytkemällä nuorisopalveluiden jäsenkorttitiedot ja liikuntapalveluiden venepaikat oma.helsinki –asiakkuuteen. Hanke etenee suunnitellusti. Toimialan digitalisaatiosuunnitelman toimenpiteet etenevät suunnitellusti ja ohjelman täytäntöönpanoa tukemaan on perustettu ratkaisutoimisto.

Toimialan vastuulla oleva kaupunkitason liikkumisohjelma on käynnistynyt ja etenee toimialayhteisesti. Toimialan palveluista koottava palvelutarjottimen tuottaminen kahdella Helsingin alueella (Malminkartano/Kannelmäki ja Vuosaari) yhteistyössä Kaskon kanssa on käynnistynyt.

Kulttuurin kummilapset -hankkeen suunnittelu on aloitettu. Hankkeen myötä jokainen syntyvä helsinkiläislapsi ja hänen perheensä saa seitsemän vuoden pitkäjänteisen kosketuksen johonkin taiteen tai kulttuurin alaan. Toimenpide laajentaa kaupunginorkesterin kummilapsitoimintaa koskemaan jokaista syntyvää ikäluokkaa ja yhteensä seitsemää kulttuurin ja taiteen alaa.

Toimialan osallisuus-ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja sen avainhankkeita on toteutettu ja asukkaita osallistettu palvelujen kehittämiseen. Toimiala on mukana osallistuvan budjetoinnin toimeenpanossa. Toimialalle suunnattiin arvioitavaksi 109 osallistuvan budjetoinnin suunnitelmaa.

Helsinki biennaalin valmistelua jatketaan sisältöjen ja tuotantojen osalta Vallisaareen yhteistyössä muun kaupunkiorganisaation ja laajan kumppanijoukon kanssa. Vuonna 2020 järjestettävän Biennaalin taideteosten perustamistöitä aloitetaan Vallisaaressa kesällä 2019.

Vastuullinen taloudenpito on hyvinvoivan kaupungin perusta

Yhteiset periaatteet tuotteiden ja palveluiden hinnoittelusta sekä maksujen, vuokrien ja korvausten subventiokäytännöistä on valmisteilla. Hinnastoa on yhtenäistetty. Yksikkökustannusvertailu suhteessa kuuteen suurimpaan kaupunkiin otetaan käyttöön, kun tiedonkeruu on tehty.

Päätöstoimialan johdon, asiantuntijoiden, hallinnon ja tukitehtävien henkilöstön yhteisestä toimitilasta Fredriksbergiin on tehty ja valmistelu etenee suunnitellusti. Töölön kisahallin perusparannuksen tarveselvitys päivitetään syksyllä.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Talousarviossa on määritelty toimialalle kolme sitovaa toiminnallista tavoitetta vuosille 2019–21:
1. Palveluja parannetaan asiakaskokemuksen perusteella
2. Koko kaupunki on oppimisen, kulttuuristen kohtaamisten, tekemisen ja kansalaistoiminnan paikka
3. Helsingissä on helppoa ja houkuttelevaa lähteä liikkeelle.

Sitovien tavoitteiden toteutumista mitataan seitsemän osatavoitteen onnistumisella, jotka on projektoitu ja niille on sovittu omistajat johtoryhmästä sekä luotu tarvittavat projektirakenteet.

Kaikki projektit ovat käynnistyneet ja niiden vaiheistus ja aikataulu kuvataan erillisessä dokumentissa, jossa todetaan myös arvioidut riskit kunkin projektin kohdalla. Riskeistä huolimatta osatavoitteiden ennustetaan toteutuvan.

Toimialalla seurattavista suoritteista käyntikertojen ennustetaan toteutuvan ja joiltain osin ylittyvän. Nuorten käyntikertojen ennustetaan alittuvan.

Yleisten kulttuuripalvelujen käsiteltyjen avustusten määrän sekä nuorisopalveluiden nuorten järjestämän toiminnan määrän ennustetaan alittavan tavoitteen riittämättömän pohjatiedon ja ennakoimattomien toimintaympäristömuutosten vuoksi.

Arvio toimintaympäristön merkittävimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä sekä riskitekijät palvelutuotannossa

Taloudelliset riskit vuoden 2019 talousarvion sitovan taloustavoitteen saavuttamiseksi ovat kiinteistöjen korjausvelka ja liikuntapalveluiden tilojen kunnossapitomäärärahat.

Erityisenä riskinä tunnistetaan aluekirjastojen palkkakehitys. Oodin johdosta aluekirjastopalveluihin suunnitellut tehostamistoimenpiteet eivät ole toteutuneet vielä ennakoidulla tavalla. Asiaan haetaan ratkaisua vuoden 2019 aikana, kuitenkin turvaamalla palvelutaso ja henkilöstön työhyvinvointi.

Hallinto- ja tukipalvelujen henkilöstön tiukka mitoitus aiheuttaa palveluviiveitä sisäisille asiakkaille ja täten vaikuttavat koko toimialan asiakaskokemuksen laatuun.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 23.04.2019 § 72

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.06.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Lisätietojen antaja

Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 85510

ari.tirri@hel.fi