Hankinta, M100- ja M200-metrojunien peruskorjaus, Liikenneliikelaitos (HKL)

HEL 2019-004411
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 95

M100- ja M200-metrojunien peruskorjaus, lisätöiden nro 10 ja 11 tilaaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata VR-Yhtymä Oy:ltä M100- ja M200-metrojunien peruskorjaukseen liittyvät lisätyöt:

  • lisätyö nro 10 (M100-junan LED-hälytyspaneeli ja pistorasiakonvertteri) tarjouksen 041 (TIV10076) mukaisesti yhteensä enintään 10.714,29 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan

ja

  • lisätyö nro 11 (M100- ja M200- metrojunien tangenttipuhelimet (RRAM-MCT / A91) tarjouksen 043 (TIV10077) mukaisesti yhteensä enintään 58.985,71 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti merkitä tiedoksi, että M100- ja M200 metrojunien peruskorjaukseen liittyvän lisätyö nro 8 M100- metrojunien ilmanvaihdon tehostaminen (HKL:n toimitusjohtajan päätös 31.1.2020, 23 §) on todettu tarkoituksenmukaiseksi jättää toteuttamatta ja näin ollen tämän lisätyön osalta jatkossa lisätyövaltuuksien käytön laskennassa huomioidaan vain kyseisen lisätyön toteutunut arvonlisäveroton kokonaishinta 5.028,37 euroa.

Päätöksen perustelut

VR-Yhtymä Oy toteuttaa M100- ja M200-metrojunien peruskorjauksen HKL:n tarjouskilpailun 34H18 perusteella, jossa VR-Yhtymä Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Lisätyö nro 10 koskee M100-metrojunien peruskorjauksen yhteydessä hankittavia varaosia. M100- metrojunien peruskorjauksen yhteydessä on kustannustehokasta hankkia juniin peruskorjauksessa asennettavia LED-hälytyspaneeleita ja pistorasiakonverttereita HKL:n omaan varastoon varaosiksi.

Lisätyö nro 11 koskee M100- ja M200 - metrojunien kuljettajan puhelimen (RRAM-MCTA1) korvaamista tangenttipuhelimella (RRAM-MCT/A91). Lisätyö nro 11 korvaa kokonaisuudessaan aiemmin tilatun lisätyön nro 7 (M100- ja M200-metrojunien kuljettajien mikrofonien vaihto puhelimiin). Lisätyö 7 jää näin toteuttamatta.

Aikaisemmat päätökset

HKL:n johtokunta hyväksyi 18.4.2019, 65 §, HKL:n M100- ja M200-metrojunien peruskorjauksen tarjouskilpailun tarjousten vertailun esityksen mukaisesti ja oikeutti HKL:n tilaamaan peruskorjauksen suunnittelun ja toteutuksen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta VR-Yhtymä Oy:ltä yhteensä enintään 28.427.342,83 euron (alv 0 %) kiinteään kokonaishintaan.

HKL:n johtokunta oikeutti 12.12.2019, 216 §, HKL:n tilaamaan VR-Yhtymä Oy:ltä M100- ja M200 -metrojunien peruskorjauksen lisätyöt 1 – 7 VR-Yhtymä Oy:n tarjouksien mukaisesti yhteensä enintään 366.486,90 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Lisäksi johtokunta samalla oikeutti HKL:n tilamaan tarvittaessa M100- ja M200-metrojunien peruskorjaukseen liittyviä mahdollisia lisätöitä VR-Yhtymä Oy:ltä projektin aikana edellä mainittujen lisätöiden lisäksi yhteensä enintään 2.375.000,00 eurolla (alv 0 %).

Toimitusjohtaja tilasi 31.1.2020, 23 §, VR-Yhtymä Oy:ltä M100- ja M200-metrojunien peruskorjaukseen liittyvät lisätyöt 8 ja 9 VR-Yhtymä Oy:n tarjouksien mukaisesti yhteensä enintään 699.644,43 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisätyövaltuudet

Lisätyö nro 8 toteuttamatta jättämisen myötä ko. lisätyön osalta jatkossa huomioidaan M100- ja M200-metrojunien peruskorjauksen lisätyövaltuuksien käytöstä vain lisätyö nro 8 toteutuneet alustavat suunnitteluvaiheen kustannukset 5.028,37 euroa (alv 0 %). Tältä osin aiempaa lisätyövaltuuksien sitoutumista täsmennetään täten 670.814,38 eurolla (alv 0 %), jotta lisätöihin käytettyjen varojen summa vastaa aidosti toteutuneita kustannuksia ja antaa täsmällisemmän kuvan hankkeen kustannuksien kehittymisestä.

Lisätöiden nro 10 ja 11 arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä enintään 69.700,00 euroa.

Lisätöiden nro 10 ja 11 tilaamisen jälkeen ja huomioiden em. mainittu täsmennys lisätyö nro 8 osalta M100- ja M200-metrojunien peruskorjauksen lisätöihin on toimitusjohtajan päätöksien perusteella varattu yhteensä 98.530,05 euroa (alv 0 %). Tämän päätöksen jälkeen johtokunnan päätöksen 12.12.2019, 216, mukaisesta lisätyövaltuutuksesta on jäljellä 2.276.469,95 euroa (alv 0 %).

Kaikkiaan M100- ja M200-metrojunien peruskorjaukseen on tilattu tämän päätöksen myötä lisätöitä yhteensä enintään 449.134,53 eurolla (alv 0 %).

Päätös tullut nähtäväksi 23.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kari Klemetti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 35013

kari.klemetti@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies