Tarveselvitys, Pasilan konepajan alueelle rakennettava päiväkoti
Osoitteeseen Konepajankuja 1 toteutettavan suomen- ja ruotsinkielisen päiväkodin tarveselvityksen hyväksyminen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi osoitteeseen Konepajankuja 1 toteutettavan suomen- ja ruotsinkielisen päiväkodin tarveselvityksen.
Käsittely
Asian aikana oli kuultavana Carola Harju.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pasilan Konepajan alueelle suunniteltu päiväkoti sijaitsee Vallilan peruspiirissä, ja se vastaa myös Alppiharjun sekä Pasilan palvelutarpeisiin. Viimeisimmän väestöennusteen mukaan vuosina 2019–28 Alppiharjun, Pasilan ja Vallilan peruspiirien 1-6 vuotiaiden lasten määrä kasvaa yhteensä noin 400 lapsella. Väestönkasvu painottuu Pasilan alueelle.
Uudisrakennukseen suunnitellaan tilat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön noin 150 lapselle. Tiloihin toteutetaan paikkoja suomen- ja ruotsinkieliseen palvelutarpeeseen sekä korvaavat tilat daghemmet Solhällan ja Åshöjdens förskolan käyttöön. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään tiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan.
Palvelutarpeeseen saadaan tällä hankkeella noin 100 uutta paikkaa. Tulevaisuudessa Pasilan alueelle on suunniteltu päiväkoti Hertan korvaava uudisrakennus, Pohjois-Pasilan päiväkoti sekä yhteishankkeet koululle ja päiväkodille Keski-Pasilaan ja Pohjois-Pasilaan. Lisäksi Vallilaan valmistuu päiväkotitiloja Rautalammintielle. Näiden hankkeiden yhteydessä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tarkastelee palvelutarvetta.
Suunnitellut tilat Konepajankuja 1:ssä tarvitaan käyttöön 1.8.2020 mennessä. Tilojen käyttöönoton myöhästyminen aiheuttaa haittaa toiminnan järjestämiselle ja voi tuoda lisäkustannuksia toimialalle.
Tilahanke parantaa alueen palveluiden järjestämistä
Kasvatuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkkoa suunnitellaan siten, että perheiden tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin lähipäiväkoti periaatteella.
Pasilan konepajan alueella ei ole alun perin kaavoitusvaiheessa varauduttu päiväkotitiloihin. Tuolloin arvioitiin, että lähiympäristön päiväkodit palvelevat uutta rakentuvaa aluetta. Vuosien kuluessa varhaiskasvatuspalveluiden käyttö on muuttunut, osallistumisaste kasvanut ja lapsiperheet ovat jääneet asumaan kantakaupunkiin. Konepajan alueella asuu paljon lapsiperheitä, joille varhaiskasvatuspalvelut tarjotaan muualta keskisen suurpiirin alueelta.
Daghemmet Solhällan tilat on irtisanottu yksityisen vuokranantajan toimesta kesästä 2019 lukien. Tilat olisivat laajan perusparannuksen tarpeessa. Solhällan toimii väliaikaisissa väistötiloissa elokuusta 2019 kesään 2020 asti. Åshöjdens förskola toimii tiloissa, jotka alun perin on otettu väliaikaiseen käyttöön. Näille ruotsinkielisille palveluille tarvitaan pysyvät korvaavat tilat.
Riittävät palvelutilat tukevat lasten ja nuorten arkea
Uudet tilat mahdollistavat lähipalveluiden järjestämisen Konepajan alueella ja parantavat näin lasten ja perheiden arkea. Turvalliset, terveelliset ja riittävät uudet tilat luovat hyvät edellytykset daghemmet Solhällanin ja Åshöjdens förskolan toiminnalle sekä laajemmin lähialueen palvelutarpeisiin vastaamiselle. Suomen- ja ruotsinkielisten paikkojen jakaantuminen tarkennetaan syksyn 2019 aikana.
Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Päiväkotien toiminnan suunnitteluun osallistetaan lapset ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.
Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.
Tilat mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen
Hankkeessa toteutetaan tilat päiväkodille, jossa pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat edistävät toimintaa ja takaavat lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisen.
Päiväkoti sijoittuu vuokrahankkeena uuden toimistorakennuksen kahteen ensimmäiseen kerrokseen. Päiväkodin oman sisäänkäynnin yhteydessä on pieni aidattu piha-alue, ja viereiselle Bruno Granholmin aukiolle suunnitellaan rajattavaksi aidattu leikkialue. Lisäksi ulkoiluun hyödynnetään Konepajan puistoon rakennettavaa leikkipaikkaa. Päiväkodissa työskentelee yhteensä 30-33 työntekijää lasten määrästä ja iästä riippuen.
Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin
Vuokrattavat tilat ovat laajuudeltaan 1199 htm². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on 28,5 €/m²/kk eli noin 393 000 euroa/vuosi. Vuokrasopimus tehdään 15 vuodeksi. Siivouskustannusarvio on noin 25 000 euroa/vuosi.
Muuttokustannusarvio on noin 20 000 euroa ja käynnistämiskustannuksia varataan 125 000 euroa ja TVT-kustannuksiin 45 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Toimintakustannukset nousevat tulevan hankkeen myötä 1,1 milj. euroa/vuosi. Monen yksikön yhteistilat ovat kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.
Aikaisemmat päätökset, osallistaminen ja muu valmistelu
Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto on käsitellyt daghemmet Solhällanin ja Åshöjden förskolan korvaavien tilojen tarveselvityksen 11.6.2019.
Alueen asukkaita tullaan tiedottamaan ja kuulemaan päiväkodille toteutettavan piha-alueen sijoittamisesta Bruno Granholmin aukiolle elokuussa 2019 järjestettävässä keskustelutilaisuudessa.
Muutosta on käsitelty ruotsinkielisten päiväkotien henkilökunnan kanssa, tilasuunnitteluun henkilökuntaa osallistetaan erillisissä käyttäjätapaamisissa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tarveselvityksestä
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Päätös tullut nähtäväksi 25.06.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Carola Harju, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42542