Hankinta, kriisi- ja tilapäismajoitus, sosiaali- ja terveystoimiala
Tilapäismajoituspalvelun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta
A päätti hyväksyä tilapäismajoituspalvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeutti perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan
-tekemään hankinnasta päätöksen
-päättämään optiokauden käyttöönotosta
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Aleksi Niskanen: Lisätään asialle, että tilapäismajoitusta ei ole tarkoitettu laittomasti maassa olevien majoittamiseen.
Jäsen Aleksi Niskasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Jäsen Aleksi Niskanen jätti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: Jätän eriävän mielipiteen ehdottamaani vastaehdotukseen, joka raukesi sote-lautakunnan kokouksessa kannattamattomana: vastaehdotukseni oli siis "tilapäismajoitusta ei ole tarkoitettu laittomasti maassa olevien majoittamiseen".
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Tilapäismajoitus on sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaista asumispalvelua, jota järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista, kiireellistä apua asumisessa tai asumisensa järjestämisessä. Tilapäismajoitus on väliaikainen ratkaisu, jonka aikana tavoitteena on löytää asiakkaalle pysyvä asumisratkaisu. Asunnottomuus johtuu muun muassa vuokrasuhteen päättymisestä, elämäntilanteen muutoksista ja erilaisista kriisitilanteista.
Helsingin kaupunki ostaa asunnottomuuteen liittyvää tilapäismajoituspalvelua itse tuottamansa palvelun lisäksi yksityisiltä palveluntuottajilta helsinkiläisille sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille. Palvelu pitää sisällään tilapäisen asunnon lisäksi tuen pysyvän vuokra-asunnon etsimiseen ja asumisen tuen. Asiakkaina ovat yksin elävät, pariskunnat ja perheet.
Arvioitu palveluntarve on 150 asuntoa yksin eläville ja 100 asuntoa perheille vuodessa.
Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja.
Tarjouskilpailu
Tilapäismajoituspalvelun hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohderyhmiä ovat:
1. yksin elävät
2. yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea
3. pariskunnat ja perheet
4. perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea
5. turvakodista muuttavat – tuettu asuminen asumisyksikössä
Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−3 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan kohderyhmittäin. Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta. Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niillä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle.
Kaikkiin kohteisiin tullaan valitsemaan 1-5 palveluntuottajaa.
Valitut palveluntuottajat asetetaan ensisijaisuusjärjestykseen. Asiakkaalle palveluntuottaja valitaan ensisijaisuusjärjestykseen ja asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden tarjota asiakkaalle soveltuvaa majoitusvaihtoehtoa määritellyn ajan puitteissa, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan kahden vuoden perussopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2020.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2) optiovuodella.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 157, 158, 159, 160 (A), 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178 ja 179 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 160 (B) ja 161 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843
Päivi Ilkko, johtava sosiaalityöntekijä, puhelin: 09 310 24 319
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183