Hankinta, API-Sovellusyhdyskäytävä ja hallinta, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2019-006175
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 196 §

API-Sovellusyhdyskäytävän ja hallinnan hankinta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi HiQ Finland Oy:n tarjouksen API-sovellusyhdyskäytävän ja hallinnan toteuttamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Sopimus aluksi määräaikainen kaksi vuotta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 850 000 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta on kilpailutettu hankintalain neuvottelumenettelyn mukaisesti. Kilpailutuksesta julkaistiin HILMA:ssa osallistumispyyntö 20.11.2018, tunniste 202699. Määräaika osallistumishakemusten jättämiselle päättyi 23.12.2018 23.59. Määräaikaan mennessä saapui neljä osallistumishakemusta:

  • Alfame Systems Oy
  • HiQ Finland Oy
  • Reaktor Innovations Oy
  • Solita Oy

Neuvotteluvaiheen jälkeen julkaistuun lopulliseen tarjouspyyntöön jättivät tarjouksen Alfame Systems Oy ja HiQ Finland Oy. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jätti HiQ Finland Oy, joka näin valitaan API-sovellusyhdyskäytävän ja hallinnan toteuttajaksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Osallistumispyynnössä hankintayksikkö esitti tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajan taloudellisen tilanteen oli oltava Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa vähintään tyydyttävä A tai riskiluokka 1-3; taloustilanteen sai osoittaa vaatimuksenmukaiseksi myös muilla vastaavilla selvityksillä, kuten tilinpäätöstiedoilla. Tarjoajan referenssitoimitusten tuli olla samaa teknologiaa kuin tarjottu teknologia, ja referenssitoimituksen tuli olla tuotantokäytössä. Muut vähimmäisvaatimukset perustuivat muun muassa tilaajavastuuseen, terveydenhuoltoon sekä työehtoihin.

Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat täyttivät ehdokkaiden soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Osallistumispyynnön mukaan neuvotteluvaiheeseen valitaan vähimmäisvaatimukset täyttäviä ehdokkaita kolmesta viiteen. Osallistumishakemusdokumenttien katselmoinnin jälkeen Reaktor Innovations Oy ilmoitti jättäytyvänsä kilpailutuksesta. Täten hankintayksikkö valitsi neuvotteluvaiheeseen kolme jäljelle jäänyttä tarjoajaa: Alfame Systems Oy, HiQ Finland Oy ja Solita Oy.

Neuvotteluvaiheessa hankintayksikkö kävi alustavien tarjousten perusteella kunkin tarjoajan kanssa kolme neuvottelua. Neuvottelut päättyivät torstaina 14.3.2019. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin menettelyssä mukana oleville tarjoajille Tarjouspalvelussa 25.3.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 24.4.2019 klo 12.00. Määräaikaan mennessä kaksi tarjoajaa jätti tarjouksen, Alfame Systems Oy ja HiQ Finland Oy. Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Solita Oy ei jättänyt tarjousta.

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %. Hinnan arviointiperusteena käytettiin vertailuhintaa, johon lasketaan yhteen toimitusprojektin vaiheiden henkilötöiden kustannukset, sopimukseen perustuvaa käyttö- ja ylläpitokustannusta, koulutuksen tuntihintaa sekä pyydettyjen nimikkeiden tuntihinnat. Laatuarvioinnissa arvioitiin seuraavia: 1. Henkilöiden haastattelu (40 pistettä) 2. Osaaminen ja kokemusvaatimukset (30 pistettä). Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen sekä perusteluineen on liitteenä 1. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt HiQ Finland Oy. Tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu tarjouskilpailuvaiheessa vielä erikseen voittaneen tarjoajan osalta. HiQ Finland Oy täytti tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankinnassa on noudatettu Helsingin kaupungin kestävien hankintojen periaatteita.

Keskeisimmät sovelletut säännökset: Hallintolaki 43-45 §:t; Hankintalaki 30 §, 34 §, 35 §, 58 - 60 §:t, 62 §, 71 §, 74 §, 79 §, 83 §, 85 - 87 §:t, 93 §, 123 §, 129 §

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.06.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Lisätietojen antaja

Julle Keihänen, hankintalakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi