Hankinta, yrityskartoitus, 6Aika CircVol -hanke, kaupunginkanslia
6Aika CircVol -hankkeen yrityskartoituksen hankinta
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Gaia Consulting Oy:n tarjouksen 6Aika –CircVol -hankkeen yritysten sijoittumis- ja palvelutarpeen kartoituksesta. Hankinnan kokonaisarvo on 33 480,00 euroa (alv 24 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010041402 (6Aika – CircVol).
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunki on partnerina 6Aika –CircVol -hankkeessa (2018–2020), jonka tavoitteena on mm. edistää teollisia sivuvirtoja hyödyntäviä liiketoimintaekosysteemejä. Helsingin kaupungin osatoteutuksessa (2019–2020) on tarkoitus kartoittaa ja vahvistaa biologisiin virtoihin tukeutuvaa yritysekosysteemiä Helsingin seudulla ja koota yritysklusteri, jonka kanssa yhdessä kirkastetaan biointegraatin konsepti operointimalleineen. Hanke toteutetaan kolmessa osakokonaisuudessa.
Hankinnan kohteena oleva konsulttiselvitys palvelee hankkeen ensimmäisen osakokonaisuuden tavoitetta tunnistaa biomassoja ja biologisia sivuvirtoja hyödyntävien yritysten ekosysteemi ja tarpeet. Lisäksi markkinoidaan yrityksille osallistumista CircVol-hankkeen jatkovaiheisiin ja Norrbergetin teollisuusalueen jatkokehitykseen. Tavoitteena on löytää 10–30 yrityksen ydinklusteri yli 100 konsulttiselvityksessä aktivoidun yrityksen joukosta.
Hankintailmoitus CirVol-hankkeen konsulttiselvityksestä koskien kartoitusta yritysten sijoittumis- ja palvelutarpeista julkaistiin 12.04.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin 18.04.2019. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjousten määräaika oli 15.5.2019 klo 12:00. Tarjouksen jättivät seuraavat palveluntuottajat: Spinverse Oy, Gaia Consulting Oy, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, Ethica Oy, Solved – The Cleantech Company Oy ja Sweco Ympäristö Oy.
Tarjousten käsittelyvaiheessa ilmeni, että tarjouspyynnössä ollut vaatimus hinnasta oli virheellisesti esitetty. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takaamiseksi kilpailutus keskeytettiin elinkeinojohtajan päätöksellä (4.6.2019 53 §). Hankinnasta järjestettiin uusi kilpailutus, jossa tarjouspyynnön virheellisyys ja aikatauluvaatimukset korjattiin. Ensimmäiseen kilpailutukseen tarjouspyynnön jättäneille palveluntuottajille ilmoitettiin sähköpostitse 24.5.2019 keskeytyksestä, ja uuden kilpailutuksen pikaisesta järjestämisestä. Hankintailmoitus korjatusta tarjouspyynnöstä julkaistiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 27.5.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 3.6.2019 klo 16:00. Tarjouspyyntö, sopimusluonnos ja palvelukuvaus (liitteet 1-3) ovat päätöksen liitteenä. Kaikki ensimmäiseen kilpailutukseen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat jättivät määräaikaan mennessä uuden tarjouksen. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailuperusteena olivat kokonaishinta (40 pistettä) ja laatutekijät (60 pistettä). Laatutekijöiden pisteytys oli jaoteltu kahteen osaan, työsuunnitelmaan ja pääkonsultin aikaisempaan kokemukseen. Kartoituksen tilaajana on Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yrityspalvelut. Tarjousten vertailu toteutettiin arviointiryhmässä.
Esitetyt työsuunnitelmat vastasivat tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia. Työsuunnitelmien vertailussa painotimme vahvuuksina kaikkien tarjouspyynnössä kuvattujen tehtävien 1–3 tasapuolista ja selkeää toteutusta, bio- ja kiertotalousosaamisen suuntaamista suoriin yrityskontakteihin sekä hankkeen tarpeet huomioivaa, tiivistä aikataulutusta ja vuorovaikutusta eri sidosryhmien kanssa. Resursoinnissa huomioitiin myös palvelun tarjoajan vakuuttavat referenssit Helsingin seudulla tehdystä työstä ja työstä kaupunkien kehityshankkeiden parissa. Pääkonsultin aikaisemman kokemuksen vertailussa painotettiin osaamista vastaavista, tarjouspyynnössä esitetyillä avaintoimialoilla toteutetuista yrityskartoituksista.
Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko on päätöksen liitteenä (liite 4). Arvioinnin tuloksena Gaia Consulting Oy:n tarjous sai eniten pisteitä ja on kokonaistaloudellisesti edullisin.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 31.07.2018 § 176.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Päätös tullut nähtäväksi 13.06.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Heli Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36349