Hankinta, Edtech-yritysten kansainvälistymistä tukevan matkan ohjelmapalvelut, 6Aika Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke, kaupunginkanslia
6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen kansainvälistymismatkan ohjelman hankinta
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä MAD Partners LLC:n ja Influx Training & Consulting INC:n yhteisen tarjouksen 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeessa järjestettävän kansainvälistymismatkan ohjelman järjestämisestä.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 59 775 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 50 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010040702.
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Päätöksen perustelut
6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen tavoitteina on vahvistaa digitaalisia, virtuaalisia tai fyysisiä oppimisympäristöjä kehittävien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia yhteiskehittämisen menetelmin. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta ja on osa 6Aika-strategiaa. Elinkeinojohtaja on 2.6.2019 § 46 myöntänyt määrärahan 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeelle vuodelle 2019.
Hankkeessa järjestetään muun muassa kohdeyritysten kansainvälistymistä tukevia toimenpiteitä, joita kansainvälistymismatka Yhdysvaltojen Piilaaksoon edustaa. Hankinnan kohteena on viiden päivän kansainvälistymismatkan ohjelma suomalaisille edtech-yrityksille ja julkisen sektorin työntekijöille aikavälillä 30.9.–4.10.2019. Yhteensä ryhmän koko on noin 20 henkilöä, joista 10 yritysten edustajaa ja 10 julkisen sektorin asiantuntijaa. Matkalla osallistutaan TechCrunch Disrupt SF -tapahtumaan (yrityksillä standi tilaisuudessa) sekä lukuisiin tapaamisiin sijoittajien, yritysten, yliopistojen sekä opetussektorin asiantuntijoiden kanssa.
Yritysohjelman tavoitteena on edistää yritysten liiketoimintamahdollisuuksia tutustumalla kohdemarkkina-alueeseen, luomalla kontakteja paikallisiin päätöksentekijöihin, asiakkaisiin, sijoittajiin ja muihin mahdollisiin kumppaneihin sekä esittelemällä edtech-tuotteiden tarjoamaa.
Henkilöstön opintomatkan tavoitteena on tutustua paikalliseen innovaatiokulttuuriin, päätöksenteko- ja hallintoprosesseihin innovaatioiden ja yrittäjyyden osalta sekä testbed-toimintojen kehittämiseen erityisesti opetusalalla. Tavoitteena on myös tutustua alueen toimijoihin ja luoda kontakteja mahdollista tulevaisuuden yhteistyötä varten.
Tarjouspyyntö (liite 1 ja 2) kansainvälistymismatkan ohjelman järjestämisestä lähetettiin sähköpostitse kuudelle toimijalle 8.5.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 22.5.2019 kello 12, johon mennessä saatiin tarjoukset xEdu Oy:ltä, Nordic Innovation House Silicon Valley:lta, MAD Partners:lta ja Influx Training and Consulting Inc:lta (yhteistarjous) ja ENRICH:lta (European Network of Research and Innovation Centres and Hubs, USA). ENRICH:n tarjous saapui tarjouspyynnössä määritellyn tarjouspyynnön toimittamiselle määritellyn määräajan jälkeen ja suljettiin pois tarjouskilpailusta.
Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät. Hankintapäätös perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen ja tarjousten arviointiperusteina olivat:
-tarjoajan referenssit, kontaktit ja kokemus vastaavien ohjelmien järjestämisestä (40%)
-alustava kuvaus ohjelmasta, ohjelman houkuttelevuus yritysten kannalta (30%)
-arvonlisäveroton hinta (30%).
Tarjouksissa oli suurimmat erot alustavan ohjelman kuvauksessa ja ohjelman houkuttelevuudessa yritysten kannalta. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin vastasi MAD Partners LLC:n ja Influx Training & Consulting Inc:n yhteinen tarjous. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 31.07.2018 § 176.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Päätös tullut nähtäväksi 13.06.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anna Rantapero-Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36123