Asuntolaivapaikkojen hakumenettely ja alueen varaaminen hakumenettelyn voittajalle, Herttoniemen Kipparlahti
Asuntolaivapaikkojen hakumenettelyn ratkaiseminen ja kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle asuntolaivoille tarkoitetun alueen varaamiseksi Asuntolaivurit ry:lle (Herttoniemi, Kipparlahti, tontti 43019/1 ja vesialue)
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että Helsingin Herttoniemen Kipparlahden asuntolaivapaikkojen hakumenettelyn on voittanut ainoan hakemuksen jättänyt Asuntolaivurit ry (yhdistyksen rekisterinumero 195.306)
B
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Asuntolaivurit ry:lle (yhdistyksen rekisterinumero 195.306) varataan Helsingin Herttoniemen Kipparlahdesta asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitettu yhteensä noin 2446 m² suuruinen alue suunnittelua ja asuntolaivapaikkojen hakuohjeessa (20.4.2017) mainittujen asioiden selvittämistä varten seuraavasti:
- varausalue muodostuu asuntolaivoja palvelevasta yhteiskäyttöisestä ohjeellisesta kaavatontista (AH-1) 43019/1, jolla sijaitsee laivalaituri, ja sen viereisestä kaavaan merkitystä asuntolaivojen ja niitä palvelevien käyntisiltojen, pienten huoltoveneiden sekä kiinnitysjärjestelyjen sijoittamiseen tarkoitetusta vesialueen osasta (lvw-1) (pinta-ala yhteensä 2446 m², osoite Amiraali Cronstedtin ranta 12)
- varaus on voimassa 31.12.2020 saakka
- varauksessa noudatetaan liitteen 1 mukaisia erityisiä ja yleisiä varausehtoja
- tonttipäällikkö oikeutetaan jatkamaan varausta tarvittaessa vuosittain perustellusta syystä enintään yhdellä vuodella kerrallaan.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Kiinteistölautakunta päätti 20.4.2017 (194 §) Herttoniemen Kipparlahden asuntolaivapaikkojen hakuohjeen hyväksymisestä ja hakumenettelyn järjestämisestä, jonka tarkoituksena oli toteuttajan löytäminen Herttoniemen Kipparlahden asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitetulle alueelle. Hakumenettely päättyi 15.9.2017.
Hakuajan päättymiseen mennessä kaupungille toimitettiin yksi hakemus, joka täytti hakuohjeessa asetetut yleiset kelpoisuusedellytykset ja vähimmäisvaatimukset. Hakemuksen jätti Asuntolaivurit ry.
Tämän vuoksi kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hakumenettelyn voittajaksi Asuntolaivurit ry:tä.
Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että Asuntolaivurit ry:lle varataan 31.12.2020 saakka suunnittelua ja hakuohjeessa mainittujen asioiden selvittämistä varten yhteensä noin 2446 m² suuruinen alue, joka muodostuu asuntolaivoja palvelevasta yhteiskäyttöisestä ohjeellisesta kaavatontista 43019/1, jolla sijaitsee laivalaituri, ja sen viereisestä kaavaan merkitystä asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitetusta vesialueen osasta (lvw-1).
Yleisesti järjestetystä hakumenettelystä ja asuntolaivoista
Kiinteistölautakunta päätti 20.4.2017 (194 §) Herttoniemen Kipparlahden asuntolaivapaikkojen hakuohjeen hyväksymisestä ja hakumenettelyn järjestämisestä. Hakuohje on liitteenä 2.
Asuntolaivoilla tarkoitetaan aluksia, jotka on rakennettu laivoiksi ja muutettu asuinkäyttöön taikka rakennettu alun perin asunnoiksi laivamaiseen runkoon. Alusten tulee olla rekisteröityjä, katsastettuja, vakuutettuja ja merikelpoisia sekä ulkonäöltään kaupunkikuvallisesti arvokkaaseen ympäristöön sopivia aluksia, jotka on rakennettu soveltuviksi ympärivuotiseen asumiseen.
Asuntolaivat sijoitetaan Amiraali Cronstedtin torin viereiseen ohjeellisella yhteispihatontilla (AH-1) 43019/1 sijaitsevaan laivalaituriin. Varausalueeseen kuuluu mainitun tontin lisäksi laivalaiturin viereinen vesialueen osa (lvw-1), jolle saa sijoittaa asuntolaivoja ja niitä palvelevia käyntisiltoja, pieniä huoltoveneitä sekä kiinnitysjärjestelyjä. Edellä mainitut alueet on mahdollista saada vuokralle noin 15 vuodeksi.
Lisäksi hakumenettelyn voittajan on hakuohjeen mukaisesti halutessaan ja suunnitelmien täsmentyessä myöhemmin mahdollista saada irtisanomisen varaisella sopimuksella vuokralle laiturin pohjoispäässä sijaitseva ohjeellinen yhteispihatontti (AH-2) 43018/6, laiturilla oleva yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattu alue ja mainittujen alueiden länsipuolella oleva vesialue.
Asuntolaivapaikkoja on asemakaavan mukaista kylkikiinnitystä käyttäen alusten koosta riippuen 5 - 6 kappaletta ja pelastuslaitoksen suosittelemaa peräkiinnitystä käyttäen noin 7 kappaletta.
Hankkeen toteuttamisen edellyttämien lupa-asioiden ja pelastuslaitoshyväksyntöjen selvittäminen on hakijan vastuulla. Hakija on velvollinen kustannuksellaan kunnostamaan laiturin ja varustamaan sen hakuohjeessa esitettyyn tasoon. Hakijan tulee kustannuksellaan muun muassa korjata laiturin betonirakenteet ja päällystää laituri, sekä kunnostaa laiturin teräskaiteet, betonitikkaat ja pollarit. Lisäksi hakijan tulee kustannuksellaan varustaa laituri joko kiinteällä vesihuolto- ja jätevesiverkolla sekä muilla vaadittavilla kunnallisteknisillä liittymisjohdoilla taikka esittää kaupungille vaihtoehtoinen tapa kiinteän kunnallisteknisen verkoston korvaamiseksi (esimerkiksi aluksiin toteutettavat biologiset vedenpuhdistamot ja aurinkoenergian hyödyntäminen). Hakijan tulee myös kustannuksellaan rakentaa jätepiste ja tarvittavat varastotilat sekä pysäköintipaikat.
Kipparlahden alueella selvitetään mahdollisuuksia tehokkaampaan rakentamiseen. Tämä voi tarkoittaa muutoksia voimassa olevan asemakaavan mukaisten kelluvien asuntojen sijoittumiseen ja myös Kipparlahden osittaista täyttämistä kerrostalojen sijoittumisen mahdollistamiseksi on selvitetty. Asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitettu alue tullaan jättämään Kipparlahteen laadittavan mahdollisen asemakaavamuutoksen ulkopuolelle, ja asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitettu alue luovutetaan voimassaolevan asemakaavan määräyksiä noudattaen. Mikäli nykyistä asemakaavaa päätetään muuttaa, asuntolaivojen lähiympäristö toteutuu kuitenkin erilaisena verrattuna voimassaolevaan asemakaavaan ja nykytilanteeseen. Edellä todetusta johtuen myös asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitettu alue vuokrataan pitkäaikaisella sopimuksella noin 15 vuodeksi.
Hakijoiden kelpoisuus ja valintakriteerit
Hakumenettelyyn osallistuvien tuli täyttää hakumenettelyssä asetetut yleiset kelpoisuusedellytykset ja vähimmäisvaatimukset.
Yleisiksi kelpoisuusedellytyksiksi asetettiin ensinnäkin se, että hakijana tulee olla asuntolaivojen omistajien muodostama tai muuten juridisesti oikeuskelpoinen yhdistys, yhtiö tai muu yhteisö (jäljempänä asuntolaivayhteisö), jolle kaupunki vuokraa alueen ja joka luovuttaa yksittäisiä laivapaikkoja edelleen asuntolaivojen omistajille kaupungin kanssa erikseen sovittavin ehdoin.
Asuntolaivayhteisöllä tulee myös olla käytettävissään riittävä tekninen taito, kokemus sekä taloudelliset ja muut rakentamisen edellytykset hakuohjeessa mainitun tehtäväkokonaisuuden toteuttamiseksi.
Edelleen yhteisöllä ei saa olla luottohäiriömerkintää eikä se saa olla laiminlyönyt vero- tms. velvoitteidensa suorittamista.
Lisäksi asuntolaivayhteisön tulee pystyä kustannuksellaan toteuttamaan hakuohjeessa vähimmäisvaatimuksiksi määritellyt laiturin kunnostamiseen ja varustamiseen liittyvät tehtävät ja alusten tulee lisäksi täyttää asemakaavassa asetetut edellytykset koskien muun muassa mittoja, ulkonäköä ja materiaaleja, ja niiden tulee myös täyttää muun muassa turvallisuusvaatimukset sekä vakuutus- ja katsastusvaatimukset.
Hakijan on tullut esittää arvioinnin toteuttamiseksi tarvittavat hakuohjeessa yksilöidyt asiakirjat hakemuksensa liitteinä. Hakemuksen liitteenä on tullut esittää muun muassa hankesuunnitelma, jonka on tullut sisältää hankkeen perustietojen lisäksi projektiaikataulu, kuvaus toteutustavasta ja hankkeen kustannusarvio. Lisäksi hakijan on tullut esittää tarkempi suunnitelma laiturin ja sen rakenteiden sekä varusteiden kunnostamisesta, kuntoarvio laivan kunnosta tai kuntotutkimusta vastaava selvitys rakenteilla olevan laivan edellytyksistä ympärivuotisen asumiseen sekä rahoitussuunnitelma.
Hakuohjeen mukaan, jos yleiset kelpoisuusedellytykset ja vähimmäisvaatimukset täyttäviä hakijoita on useampia, suoritetaan hakijoiden vertailu ns. kokonaisarviointina käyttäen vertailuperusteina (kriteereinä) hakuohjeessa mainittuja asuntolaivojen ulkonäköä, kuntoa, lujuutta, vakautta ja asumiskelpoisuutta sekä asuntolaivojen, laiturin ja laiturin varusteiden ja rakenteiden kaupunkikuvallisuutta. Lisäksi kriteereinä käytetään hakijan tai sen jäsenten aiempaa kokemusta asuntolaivatoiminnasta ja muuta osaamista asuntolaivatoimintaan liittyen sekä hakijana olevan yhteisön jäsenmäärää/ hakijaryhmän henkilömäärää sekä hakijan toimittaman alustavan hankesuunnitelman uskottavuutta, toteutuskelpoisuutta ja toteutusvarmuutta.
Mikäli taas kaupunki ei vastaanottaisi hakuaikana yhtään hyväksyttävää hakemusta, kaupunki varasi itselleen oikeuden siirtyä hakijoiden kanssa neuvottelumenettelyyn.
Kaupunki pidätti itselleen myös oikeuden hyväksyä tai hylätä tehdyt hakemukset.
Hakemusten toimittaminen ja hakumenettelyn voittajan sekä varauksensaajan valitseminen
Asuntolaivapaikkojen hakumenettelystä ilmoitettiin pääkaupunkiseudun päivälehdissä ja internetissä maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun kotisivuilla.
Osallistuminen hakumenettelyyn tapahtui toimittamalla vapaamuotoinen kirjallinen hakemus liitteineen. Hakemusten tuli olla perillä maaomaisuuden kehittäminen ja tontit- palvelun asiakaspalvelussa 15.9.2017 klo 15.00 mennessä.
Hakuajan päättymiseen mennessä kaupungille toimitettiin yksi hakemus, joka täytti hakuohjeessa asetetut yleiset kelpoisuusedellytykset ja vähimmäisvaatimukset.
Hakemus avattiin 18.9.2017 maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tiloissa osoitteessa Sörnäistenkatu 1. Hakemuksen jätti Asuntolaivurit ry.
Hakuohjeessa asetettujen yleisten kelpoisuusedellytysten ja vähimmäisvaatimusten täyttymisen arvioi maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelu. Asuntolaivurit toimitti lisäksi hakemukseen täydennyksen 20.11.2017.
Käydyt jatkoneuvottelut
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelun edustajat ovat tavanneet hakijan 12.12.2017.
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelun, kaavoituksen, rakennusvalvontapalvelujen ja kanslian edustajat ovat tavannet hakijan 17.12.2018.
Neuvotteluissa on käyty läpi varattavan alueen toteuttamiseen ja suunnitteluun liittyviä keskeisiä hakuohjeen mukaisia ehtoja sekä kaupungin toimintatapoja.
Hakija on 6.6.2019 ilmoittanut hyväksyvänsä varausehdot.
Asuntolaivureiden hakemus ja alustava suunnitelma
Asuntolaivurit ry on vuonna 2006 perustettu laiva-asumista edistävä yhdistys. Järjestö on toiminut aktiivisesti laiva-asumisen edellytysten kehittäjänä perustamisestaan lähtien. Päällimmäisenä tavoitteenaan sillä on ollut tuoda esille laiva-asumisen vastuullisuutta ja ekologisuutta.
Asuntolaivurit ry:n hakemuksessa ja sen täydennyksessä esitetään asiantuntevasti hakuohjeen mukaisten vähimmäisvaatimusten täyttämisen tavat sekä muun muassa yhdistyksen alusvaatimukset sekä laiturialueen toteuttamista, kuten pintakunnostusta ja rakenneratkaisuja sekä mm. aurinkoenergian hyödyntämistä ja palonestoteknologiaa. Lisäksi hakemuksen liitteenä on toimitettu runsaasti muuta Asuntolaivurit ry:n toiminnasta kertovaa materiaalia
Asuntolaivureiden pitkällinen kokemus ja osaaminen huomioiden asiassa on selvää, että yhdistys kykenee toteuttamaan laiturialueen hakuohjeessa ja kaavamääräyksissä edellytetyt kaupunkikuvalliset edellytykset huomioiden.
Muita keskeisiä varauspäätöksen ehtoja
Hakuohjeen ehtojen mukaisesti varausalueen toteuttaja (varauksensaaja) on velvollinen kustannuksellaan suunnittelemaan ja toteuttamaan kokonaisvastuuperiaatteella varausalueen täysin valmiiksi. Tällöin varauksensaaja on muun ohella velvollinen noudattamaan hyvää rakentamiskäytäntöä. Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan hakemaan kaikki varausalueen toteuttamiseksi vaadittavat viranomais- ja muut luvat sekä suostumukset sekä noudattamaan niiden ehtoja ja määräyksiä.
Kiinteä kunnallistekniikka ei ole ainut toimiva vaihtoehto laiturilla, johon kiinnittyviin aluksiin kohdistuu jatkuva veden pinnan vaihtelu. Laiturialueelle sijoitettavat alukset tulevat myös vaihtumaan ja vaihtamaan paikkoja vuokra-ajan kuluessa. Muun muassa näiden seikkojen vuoksi varausehtojen mukaan varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan selvittämään vaihtoehtoa, jossa laiturilla ei ole kiinteitä viemäri-, vesi- ja sähköliittymiä merenpinnan vaihtelut, alusten liikkuvuus ja muut luonnonolosuhteet huomioiden. Tällöin kyseeseen voisivat tulla esimerkiksi asuntolaivoihin rakennettavat järjestelmät, kuten biologiset vedenpuhdistamot ja aurinkoenergian hyödyntäminen.
Varauksensaaja on velvollinen 31.12.2019 mennessä tekemään kaupungille esityksen laiturin kiinteät viemäri-, vesi ja sähköpiste ym. järjestelmät korvaavista toimintatavoista. Edellä mainitut järjestelmät, alueelle sijoitettavat asuntolaivat ja laiturialueen suunnitelmat tulee hyväksyttää kaupungilla kaupungin antamien ohjeiden mukaisesti hyvissä ajoin ennen lupahakemuksen/hakemusten jättämistä. Hankkeen suunnittelu ja toteutus tulee tapahtua yhteistyössä kaupungin alueellisten yhteistyö- ja koordinointiryhmien kanssa.
Muilta osin viitataan liitteenä 2 olevaan hakuohjeeseen ja sen liitteisiin sekä liitteenä 1 oleviin Helsingin kaupungin yleisiin ja erityisiin varausehtoihin.
Varausalueen luovuttamisesta
Varausalue tullaan luovuttamaan pitkäaikaisella (noin 15 vuoden pituisella) maanvuokrasopimuksella hakuohjeessa määritettyjen vuokranmääräytymisperiaatteiden mukaan.
Alueen asemakaava
Varattavaa aluetta koskeva asemakaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 29.8.2012 ja se on tullut voimaan 12.10.2012.
Päätös tullut nähtäväksi 15.08.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 355, 356, 357, 358, 359 (Päätöskohdasta B), 360, 361, 362 ja 369 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 359 § (Päätöskohdasta A).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anne Nahi, valvontalakimies, puhelin: 09 310 64332
Martti Tallila, johtava kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 36449