Hankesuunnitelma, Tahvonlahden ala-asteen Gunillankujan väistötilat

HEL 2019-008097
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 138

Gunillankuja 3:een sijoitettavien Tahvonlahden ala-asteen koulun tilapäisten väistötilojen hankesuunnitelman hyväksyminen

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Gunillankuja 3:een Laajasaloon sijoitettavien tilaelementtirakenteisten tilapäisten Tahvonlahden ala-asteen koulun väistötilojen 29.7.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on n. 2 350 htm² ja rakentamiskustannusten sekä vuokrakustannusten enimmäishinta viideksi vuodeksi on arvonlisäverottomana 4 340 440 euroa toukokuun 2019 kustannustasossa.

Päätöksen perustelut

Yleistä hankkeesta

Paviljonkiratkaisu tarvitaan väistötilaksi koulun 330 oppilaille sekä esikoululaisille 50 paikkaa. Lisäksi tarvitaan laajennuksen valmistuttua vuodesta 2021 lisätilaratkaisu Kruunuvuoren alueen peruskouluikäisille samalle oppilaspaikkamäärälle, kunnes Kruunuvuorenrantaan rakentuu uusi koulu. Väistötilaratkaisu vaatii n. 4000 hym² tilaa. Kun koulu on valmistunut ja paviljongit siirtyvät lisätilakäyttöön tarvitaan vielä 540 hym² lisää aineopetustiloja (kotitalous, ma-bi, fy-ke sekä musiikin opetukseen tarvittavat tilat) yhteensä 4500 hym².

Tahvonlahden oppilaaksi ottoalueella asuvat peruskouluikäisten lasten määrä kasvaa n. 800 lapsella vuoteen 2025 mennessä. Alueen väestöennusteen mukaan hankkeen valmistumisenkin jälkeen tarvitaan näin ollen väliaikaisia lisäkoulutiloja sekä ala- että yläasteikäisille, kunnes Kruunuvuorenrannan koulurakennus valmistuu vuonna 2025.

Hankkeessa noudatetaan normaalia laatutasoa siten, että valmiiden paviljonkitilojen tulee olla terveelliset, turvalliset ja toimivat. Rakennus on osittain kolmikerroksinen P2-paloluokan rakennus.

Tilaelementtirakennusten ilmanvaihto toteutetaan vuoden 2018 asetusten mukaisesti. Ilmanvaihdossa ilmamäärän ja äänitason mitoitusperusteena RakMk D2.

Päästöluokitellut uudet pintamateriaalit ovat luokkaa M1.

Vuokravaikutus

Vuokranmääräytymisperusteen pinta-ala on 2 350 htm².

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan asiakaspäällikön mukaan vuokra tulee olemaan 72 340,67 euroa/kk, 868 088 eroa/v. Vuokraan lisätään ylläpitovuokraa 5,78 euroa/kk/m².

Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan.

Kohde vuokrataan Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle viiden vuoden vuokrasopimuksella.

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 02 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on antanut puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta ja hankkeen kustannusvaikutuksesta.

Väistötilat

Hankkeella ei ole väistötilantarvetta.

Aikataulu ja toteutus

Hankkeen toteutusaikataulu on seuraava:

- hanke- ja toteutussuunnittelu 01/ 2019 - 04/2019

- rakentamisen valmistelu 05/2019 - 06/2019

- rakentaminen 08/2019 - 12/2019

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 13.6.2019 § 62 oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään tilahankkeiden hankesuunnitelmat ajalla 28.6. - 21.8.2019 päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron (alv. 0 %) hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle ja oikeuttamaan rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuuden jatkamaan suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Päätös tullut nähtäväksi 30.07.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pentti Salo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 40308

pentti.salo@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

2. Kustannusarvio (UKA) 28.6.2019

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.