Hankinta, Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen ja verkkosivujen toteutus
Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen ja verkkosivujen suunnittelun ja toteutuksen pienhankinta
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Paper Planes Oy:n tarjouksen Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen ja verkkosivujen suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Hankinnan kokonaisarvo on 9 975,00 euroa ilman arvonlisäveroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan keskitettyyn hanketoimintaan varatusta määrärahasta talousarviokohdalta 15004, projektinumero Kaupunkiakatemia 1095103001.
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Päätöksen perustelut
Kaupunkiakatemia on Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien ja Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston kumppanuus ja yhteistyömuoto, jossa edistetään kaupunkikehittämisen ja kaupunkitutkimuksen ja alan opetuksen vuorovaikutusta. Nykyinen yhteistyösopimus on voimassa vuosina 2019–2023.
Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen laatiminen ja verkkosivujen uudistaminen toteutetaan syksyllä 2019 toiminnan ja viestinnän selkeyttämiseksi. Uusien yhteistyökumppanien eli Espoon ja Vantaan kaupunkien liityttyä mukaan sekä kaupunkitutkimuksen toimintakentän laajennuttua mm. Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutin sekä Aallon Living+:n toiminnan myötä Kaupunkiakatemia tarvitsee nykyistä selkeämmän visuaalisen identiteetin sekä selkeämmät viestintämateriaalit ja verkkosivut. Kaupunkiakatemialla ei ole ollut logoa lukuun ottamatta käytössään omaa selkeää visuaalista ilmettä eikä nykyisten verkkosivujen suunnittelua ole tehty ammattilaisen toimesta.
Kaupunkiakatemian tavoitteena on osallistaa ja innostaa yliopistojen tutkijoita, opiskelijoita sekä muita toimijoita tutkimuksen ja käytännön tiedon yhdistämiseen sekä tukea tutkimustiedon käyttöä ja sovellettavuutta kaupunkien kehittämisessä. Uusien verkkosivujen tulee tukea näitä tavoitteita ja viestiä nykyistä paremmin toiminnan laajuudesta sekä toimintaan osallistumisen mahdollisuuksista.
Hankinta sisältää Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen suunnittelun sisältäen graafiset elementit, joita voidaan hyödyntää verkkosivuilla, julkaisuissa, tiedostoissa ja muussa markkinointiviestintämateriaalissa. Visuaalinen ilme sisältää myös Kaupunkiakatemian yhteistyö- ja toimintakaavion, MS Powerpoint ja Word -pohjien, yhden rollupin ulkoasun ja tiivistetyn ohjeistuksen suunnittelun. Kaupunkiakatemian olemassa oleva logo integroidaan osaksi graafista ilmettä. Hankinta sisältää myös Kaupunkiakatemian verkkosivujen suunnittelun ja toteutuksen sisältäen sivuston sisältörakenteen, Kaupunkiakatemian visuaalisen ilmeen mukaisen ulkoasun suunnittelun ja teknisen toteutuksen Wordpress-alustalle.
Tarjouspyyntö lähetettiin seitsemälle toimijalle sähköpostitse 6.9.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 27.9 klo 16.00, johon mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta toimijoilta: Contrast, G-works, Paper Planes, Red and Blue, Sininen Härkä ja Tweed Agency. Trimedia ei jättänyt tarjousta.
Tarjouksen valintaperusteina olivat kokonaistaloudellinen edullisuus eli tarjouksen kokonaishinta (painoarvo 50%) sekä palvelun laatutekijät (painoarvo 50%). Tarjoukset olivat kaikki tarjouspyynnön mukaisia.
Kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät niille asetetut sisältövaatimukset. Kaikki tarjoukset olivat referenssien ja työsuunnitelmien osalta laadukkaita ja sisällöiltään vertailukelpoisia. Kokonaishinnaltaan tarjoukset vaihtelivat jonkin verran. Vertailun perusteella Paper Planesin tarjous vastaa parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin sisältönsä ja laadun osalta. Toimijalla on hyvät referenssit sekä visuaalisen ilmeen että verkkosivujen suhteen. Luonnos visuaaliseksi ilmeeksi vastasi hyvin Kaupunkiakatemian tarpeisiin, ja luonnoksessa oli huomioitu Kaupunkiakatemian kohderyhmä sekä toimintaympäristö. Hankintahinta oli kohtuullinen hankittavaan kokonaisuuteen nähden.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 31.07.2018 § 176.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Annina Ala-Outinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36588