Meluilmoitus, Flow Festival 2020-tapahtuma, Suvilahti, Flow Festival Oy
Päätös Flow Festival Oy:n meluilmoituksesta koskien Flow Festival 2020 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa, Kalasatama
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Flow Festival Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Flow Festival 2020 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 12. - 16.8.2020 Suvilahden tapahtumakentällä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien myös teltat) vain seuraavina ajankohtina:
- keskiviikko 12.8.2020 kello 9.00 - 20.00 (testaus)
- torstai 13.8.2020 kello 9.00 - 20.00 (testaus)
- perjantai 14.8.2020 kello 9.00 - 1.00 (testaus + konsertti)
- lauantai 15.8.2020 kello 9.00 - 1.00 (testaus + konsertti)
- sunnuntai 16.8.2020 kello 9.00 - 24.00 (testaus + konsertti) - Asuinrakennusten julkisivuun kohdistuva musiikkimelun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) saa olla kello 24.00 - 1.00 enintään 65 dB.
Jos mittauksissa todetaan sallitun melutason ylittyvän, tulee äänentoistojärjestelmää säätää viivytyksettä siten, että sallittu melutaso ei enää ylity. - Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin päivittäin kello 22.00 alkaen ulkoilmakonserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.
Mittauksia on tehtävä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11, Käenkuja 8 ja Työpajankatu 9 (tornitalo) sijaitsevien rakennusten ylimmissä kerroksissa.
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2. - Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
- Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 21.8.2020. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2019-008593.
Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi julkisivuun kohdistuvan melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon. - Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava vähintään alla olevaan karttaan (Kuva 1) merkitylle alueelle. Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.
Lisäksi tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura, Kallio-seura, Kulosaarelaiset-Brändborna ja Kalasataman asukasyhdistys ry.
Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan. - Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon seuraavien päiväkotien tai hoivakotien johtajien sekä koulun rehtorin kanssa neuvottelemalla:- päiväkoti Pikkutylli (Arielinkatu 2)
- päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
- päiväkoti Kalasatama (Polariksenkatu 1)
- päiväkoti Åshöjden (Käenkuja 3)
- päiväkoti Pääskylä (Hämeentie 55)
- hoivakoti Helena (Hämeentie 55)
- Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
- Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
- Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta on laadittava jätehuoltosuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöpalveluille (kymp.palu.ymparistovalvonta@hel.fi) viimeistään 15.7.2020.
Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiä. - Käymälöiden viereen ja/tai sisälle tulee sijoittaa riittävästi roska-astioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia.
Kuva 1. Tiedotusalue rajattu mustalla viivalla (Määräys 6).
Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristöpalveluiden ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus, jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat tietyille tapahtumapaikoille https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf)
- Musiikkimelutasoa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Määräys on tarpeen, koska konsertit päättyvät poikkeuksellisen myöhään.
- Mittausvelvoite on tarpeen melutasorajaa koskevan määräyksen noudattamiseksi. Ulkoilmakonsertin melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin.
- Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
- Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen. Mittaustulosten avulla selvitetään myös asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
- Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa päiväkotien, hoivakodin eikä koulun toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen vaikutusalueen siivoamisesta.
- Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus.
- Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia.
Ilmoituksen tekijä
Flow Festival Oy, Vilhonvuorenkatu 11 B 11, 00500 Helsinki
Y-tunnus: 1601850-4
**********
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee Flow Festival 2020 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistojärjestelmän testauksia Suvilahdessa.
Ulkoilmakonserttien aikataulu on seuraava:
Perjantai 14.8.2020:
Balloon 360° kello 15.30 - 24.00
Päälava kello 15.30 - 24.00
Red Arena kello 15.30 - 1.00
New Talent venue kello 15.30 - 1.00
Voimala ja muut pienemmät venuet sekä sisätilat kello 15.30 - 1.30
Lauantai 15.8.2020:
Balloon 360° kello 14.00 - 24.00
Päälava kello 14.00 - 24.00
Red Arena kello 14.00 - 1.00
New Talent venue kello 14.00 - 1.00
Voimala ja muut pienemmät venuet sekä sisätilat kello 14.00 - 1.30
Sunnuntai 16.8.2020:
Päälava kello 13.00 - 23.00 (24)
Red Arena kello 13.00 - 24.00
New Talent venue kello 13.00 - 24.00
Voimala ja muut pienemmät venuet sekä sisätilat kello 13.00 - 24.00
Lisäksi äänentoistolaitteita testataan 12. - 13.8.2020 kello 9.00 - 21.00 ja konserttipäivinä kello 9.00 alkaen.
Muutosta viime vuoteen on se, että Blacktent venuen tilalle tulee pienempi New Talent venue. Balloon 360, Red Arena sekä Flow Festivalin päälava sijaitsevat samoilla sijainneilla kuin 2019 ja niillä on sama soittosuunta kuin edellisenä kesänä.
Kuva 2. Esiintymislavojen sijainnit ja soittosuunnat
Musiikkiesitysten aiheuttama melutaso (LAeq,5min) on konserttialueen miksauspisteissä 100 dB. Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat lännessä Käenkujalla, Suvilahdenkadulla ja Vilhonvuorenkujalla sekä idässä Arielinkadulla. Päälavan esitysten aikana musiikkimelutaso on asuinrakennusten luona enintään 75 dB ja päälavan esitysten jälkeen klo 24 - 01 enintään 65 dB.
Festivaalin melulähteet sijoitetaan niin, että melu leviää mahdollisimman vähän ympäristöön. Aluesuunnittelussa on kiinnitetty huomiota äänentoiston suuntaamiseen ja kaikki PA-laitteet on vaihdettu voimakkaammin suuntaaviksi. Aluekartta toimitetaan toukokuuhun 2020 mennessä.
Melutilannetta seurataan mittauksin osoitteissa Arielinkatu 10 ja Vilhonvuorenkatu 11 B. Mittauksia tehdään perjantaina ja lauantaina klo 1.30 asti ja sunnuntaina klo 24.00 asti. Mittauksia seurataan reaaliaikaisesti, jolloin mahdollisiin ylityksiin voidaan puuttua välittömästi. Ympäristömelumittausten lisäksi päälavan, Red Arenan ja Black Tentin miksauspisteissä mitataan melua.
Tapahtumasta tiedotetaan asukkaille jakamalla huoneistokohtainen tiedote lähialueen postinumeroalueille (36 000 talouteen). Jakelun suorittaa Posti. Tiedotteessa tarjotaan asukkaille mahdollisuus kommunikoida suoraan festivaalijohdon kanssa häiritsevästä melusta. Tiedote jaetaan viimeistään 3.8.2020.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 14.8.2019. Ilmoitusta on täydennetty 18.2.2020 lavamuutoksilla ja karttakuvalla, jossa ovat Flow Festivalin 2020 lavat ja näiden soittosuuntaukset.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säädökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §
Päätös tullut nähtäväksi 11.03.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 Vaasa | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 32014