Virkasuhteen täyttäminen, kaupunkiympäristön toimiala, rakennusvalvontapalvelun lupayksikkö 2:n yksikön päällikön virka, työavain 6-125-19

HEL 2019-008632
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelun lupayksikkö 2:n yksikön päällikön viran täyttäminen

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja päätti valita rakennusvalvontapalvelun lupayksikkö 2:n yksikön päällikön virkaan (035457) ********** 4.11.2019 alkaen 4600 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Valitun henkilön ei tarvitse esittää selvitystä terveydentilastaan, sillä hän on kaupungin vakinaisessa palveluksessa ja on aiemmin esittänyt ko. selvityksen.

Viran vastaanottoon ei sisälly koeaikaa, koska valittu henkilö on hoitanut yksikön päällikön avointa virkaa 1.4.2019 lähtien.

Päätöksen perustelut

Yksikön päällikön virka tuli avoimeksi, kun viran edellinen hoitaja irtisanoutui kaupungin palveluksesta.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 1 mom. 3 kohdan mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli-periaatteella, jolloin päättäjä tässä tapauksessa on asiakkuusjohtaja.

Viran täyttömenettely

Virka on ollut julkisesti haettavana 9.8.2019-5.9.2019. Hakuaika päättyi 5.9.2019 klo 16.00. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palvelussa, LinkedInissä, Kuntatekniikan foorumi Kunfo:ssa, tekniikan asiantuntijat ry (KTK ry) rekrytointikanavassa, Duunitorilla, rakennuslehti.fi:ssä, Rakennuslehden sekä Helsingin Sanomien printtiversioissa.

Yksikön päällikön tehtävänä on koordinoida korjaus ja muutosrakentamista koko kaupungin alueella. Hän johtaa yksikköä, joka vastaa alueellaan uudisrakentamiseen, korjausrakentamiseen, käyttötarkoituksen muutoksiin, kaupunkikuvaan, rakennussuojeluun ja julkiseen ulkotilaan liittyvistä rakennusvalvonnan lupa- ja muista asioista.

Yksikön päällikön tehtäviin kuuluu lisäksi mm. yksikön prosessien ja toimintatapojen kehittämistä.

Yksikön päällikön kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin arvostettavan yhteistyökykyä, asiakaslähtöistä työotetta sekä uudisrakentamiseen liittyvää kokemusta. Erinomaiset vuorovaikutustaidot ovat välttämättömät ja tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää johtamistaitoa ja kokemusta.

Virkoja täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa viisi henkilöä. Hakijoista yksi henkilö ei täyttäneet kelpoisuusvaatimuksia. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto hakijoista. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessaan antamiin tietoihin.

Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kaksi hakijaa:

**********

Hakijoita haastatteli 16.9.2019 ja 24.9.2019 **********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Rakennusvalvontapalvelun lupayksikkö 2:n yksikön päällikön tehtävässä korostuu johtamistaidot ja -kokemus sekä näkemys johdettavan yksikön toimintakentästä sekä muutos- ja korjausrakentamisesta. Yksikön päällikön tehtäviin kuuluu prosessien ja toimintatapojen kehittämistä sekä korjaus- ja muutosrakentamisen koordinointia koko kaupungin alueella.

Kokonaisarvioinnin perusteella, joka perustuu hakuasiakirjoihin ja haastatteluun, parhaimmat edellytykset yksikön päällikön viran menestykselliseen hoitamiseen on **********

Hän on hoitanut haettavana olevaa virkaa määräaikaisena 1.4.2019 alkaen ja hankkinut sen aikana viran hoidon kannalta erittäin arvokasta osaamista. Hänellä on tehtävään vaadittava ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta rakennusvalvonnasta sekä korjaus- ja muutostöistä. Häneltä löytyy myös tehtävän edellyttämää kokemusta johtamisesta. Haastattelussa kävi myös ilmi, että hän on selvinnyt hyvin erilaisista haastavista neuvottelutilanteista ja omaa myös näkemystä rakennusvalvontapalveluiden kehittämiseen.

Päätös tullut nähtäväksi 01.10.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pekka Henttonen, asiakkuusjohtaja, puhelin: 09 310 38479

pekka.henttonen@hel.fi

Päättäjä

Pekka Henttonen
asiakkuusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto, työavain 6-126-19, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.