Hankinta, hammashoitoyksiköiden ja kaapistojen puitejärjestelmän kilpailutus, Suun terveydenhuolto
Suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja -kaapistojen hankinnan puitejärjestely
Päätös
A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja -kaapistojen puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:
- Dental-Systems Oy (Y-tunnus 0250157-0)
- Fimet Oy (Y-tunnus 04688826)
- Flinno Oy (Y-tunnus 25995956)
- Hammasväline Oy (Y-tunnus 0881266-0)
- JH Hammastuote Oy (Y-tunnus 2184134-3)
- Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6)
B. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat puitejärjestelyn sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on 1,4 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kilpailutuksen taustaa ja sopimuskausi
Suun terveydenhuollon hoitokoneiden ja kaapistojen hankinnoissa on todettu toimivaksi malliksi edellä mainittujen tuoteryhmien osalta puitejärjestely, jolloin hankinnat voidaan kilpailuttaa kevennetyllä kilpailutuksella puitejärjestelmään valittujen toimittajien kesken. Puitejärjestelyn tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa sopimuskauden aikana tehtäviä hankintoja. Nykyisen puitejärjestelmän sopimuskausi on päättynyt 1.3.2020.
Tässä puitejärjestelmän kilpailutuksessa ei vahvisteta kaikkia hankintoihin liittyviä ehtoja, vaan tulevat hankinnat kilpailutetaan kevennettynä kilpailutuksena (niin sanottuna minikilpailutuksena) puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Sopimuskauden aikana kunakin kalenterivuotena tehtävien hankintojen määrä riippuu suun terveydenhuollolle myönnetyistä määrärahoista.
Puitejärjestelyn varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Sopimus sisältää mahdollisuuden yhden (1) vuoden optiokauden käyttöönottoon, josta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Puitejärjestelystä järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Puitejärjestelyyn valittiin mukaan kaikki ne tarjoajat, jotka täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajille, tarjoukselle ja tarjottavana oleville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjoajilta edellytettiin, että heillä on valikoimissaan hammashoitoyksiköitä, instrumenttisillan pienlaitteita, hoitokaapistoja, imujärjestelmiä ja kompressoreita. Lisäksi edellytettiin, että tarjoajalla on valikoimissaan koko sopimuskauden vähimmäisvaatimukset täyttäviä tuotteita.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyyntöasiakirjat valmisteltiin yhteistyönä suun terveydenhuollon ja hankintapalvelujen kanssa.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 15.1.2020 julkisten hankintojen sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 5.2.2020 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 6.2.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2020.
Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kuusi (6) tarjoajaa:
• Dental -Systems Oy
• Fimet Oy
• Flinno Oy
• Hammasväline Oy
• JH Hammastuote Oy
• Plandent Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut on yhdessä suun terveydenhuollon kanssa tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdot.
Sopimuskauden aikaiset minikilpailutukset
Sopimuskauden aikana tarkennetaan hankintakohtaisesti kulloinkin kilpailutettavan hankinnan kriteerit. Kriteerit riippuvat muun muassa suun terveydenhuollon mahdollisista uusista toimintamalleista ja johdon linjauksista siihen, millaisilla ominaisuuksilla varustettuja hammashoitoyksiköitä katsotaan tarkoituksenmukaisimmaksi hankkia huomioiden muuttuva toimintaympäristö ja eri ammattiryhmien välinen monihuonetyöskentelymalli.
Lisäksi minikilpailutuksissa määritellään valinnan perusteet aina hankintakohtaisesti. Kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteina voidaan käyttää muun muassa hintaa, huollon kustannuksia, hoitokoneen ja kaapistojen muunneltavuutta tai käytettävyyttä.
Tarjouspyynnön liitteenä on ollut hankinnan kohteen kuvaus, jossa on kuvattuna tarkemmin puitejärjestelyn sisältöä ja hankintaan liittyviä toimintamalleja.
Jokaisesta puitejärjestelyn puitteissa tehtävästä, niin sanotusta minikilpailutuksesta tehdään oma, erillinen hankintapäätös ja tarvittaessa sopimus.
Hankintapäätöksen tekijä ja hankintasopimuksen allekirjoittaja määräytyy kulloinkin voimassaolevien, sosiaali- ja terveyslautakunnan vahvistamien hankintavaltuuksien mukaisesti.
Valinta
Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä on kokouksessaan 27.2.2020 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua. Kaikkien tarjouksensa jättäneiden toimittajien kanssa solmitaan sopimus puitejärjestelystä.
Vertailutaulukko on tämän asian liitteenä 1. Vertailutaulukosta ilmenevät tarjoajat ja ne tuotteet ja tuotteiden vähimmäisominaisuudet, joita tarjoajilla on edellytetty olevan valikoimissaan, jotta heidät voitiin valita mukaan puitejärjestelyyn.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 4.2.2020 § 19 vahvistetuista hankintavaltuuksista.
Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen myötä 1.6.2017 on sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen vastuulle siirtynyt entisen hankintakeskuksen vastuulla olleita tavarahankintoja. Nyt päätettävänä olevan kilpailutuksen periaatteita ja ehtoja ei ole tuotu sosiaali- ja terveyslautakunnalle etukäteen päätettäväksi, koska vakiintuneen käytännön mukaan tavarahankintojen periaatteita ei ole ollut tarkoituksenmukaista päättää sosiaali- ja terveyslautakunnassa, vaan riittävä toimintamalli on se, että lautakunta tekee hankinnasta päätöksen.
Päätös tullut nähtäväksi 22.04.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 60 § (A).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 60 § (B).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539