Hankinta, Sairaalakalusteiden hankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-008840
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 84
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sairaalakalusteiden hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia sairaalakalusteita Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköitä varten seuraavilta toimittajilta:

- Algol Trehab Oy (2031642-4)
- Lojer Oy (2552542-8)
- Respecta Oy (1623211-3)
- Stiegelmeyer Oy (1773600-6)
- Unikulma Oy (2080043-5)

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1. Vertailupöytäkirja

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 1,9 milj. euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on sairaalakalusteita sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden toimintayksiköille.

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana asiantuntijoita apuvälinepalveluista ja toimialalta.

Tarjouskilpailu käynnistettiin 13.2.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi . Määräajassa 4.2.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 13.2.2020 mennessä.

Tarjouspyyntöä täsmennettiin osa-alueessa 1, Sähkösäätöinen sänky, positiot 1 ja 2- kohdissa; sängyn kaksiosaiset laidat. Oikaisutieto täsmennettiin muotoon ”kohteen hinta kysytään, mutta se ei vaikuta vertailuhintaan"

Tarjoajille asetetut vaatimukset käyvät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnössä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat.

Kilpailutuksessa oli viisi (5) hankinnan osa-aluetta. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty.

Osa-alueet:
Sähkösäätöinen sänky
Kokoontaittuva sähkösäätyinen sänky
Potilaspöytä/yöpöytä pyörillä
Suihkupaari: korkeussäädettävä, hydraulinen
Luku- ja ruokailutaso

Tarjousten jättämisen määräaikaan 10.3.2020 mennessä tarjouksen jätti viisi (5) tarjoajaa; Algol Trehab Oy, Lojer Oy, Respecta Oy, Stiegelmeyer Oy ja Unikulma Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Edellä mainittua hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti.

Respecta Oy:n antama tarjous osa-alueeseen yksi (1) sähkösäätöinen sänky ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Sängyn kokoontaittomekanismi ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Käyttöohjeen perusteella sängyssä on erillinen kuljetustuki ja kokoon taitettaessa ja avattaessa tarvitaan kuusiokoloavainta. Jätetty tarjous osa-alueen yksi (1) positioissa 1 ja 2 ei vastannut tarjouspyynnössä edellytettyä käyttövaatimusta, joka edellyttää sängyn kokoon taittamista ja avaamista käyttöasentoon yhden henkilön toimesta alle viidessä minuutissa ilman työkaluja tai erillisiä lisävarusteita. Tarjoajan kyseiseen osa-alueen kohtaan yksi (1) antamaa tarjousta ei otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Kolmelle tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa ja annetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos osa-alueittain:
Osa-alue 1. Sähkösäätöinen sänky
Lojer Oy
Stiegelmeyer Oy
Unikulma Oy

Osa-alue 2. Kokoontaittuva sähkösäätyinen sänky
Respecta Oy
Lojer Oy

Osa-alue 3. Potilaspöytä/yöpöytä pyörillä
Respecta Oy
Stiegelmeyer Oy
Unikulma Oy
Lojer

Osa-alue 4. Suihkupaari: korkeussäädettävä, hydraulinen
Algol Trehab Oy
Respecta Oy
Lojer Oy

Osa-alue 5. Luku- ja ruokailutaso
Respecta Oy
Stiegelmeyer Oy
Unikulma Oy
Lojer Oy

Päätöksen valintaperusteena on halvin hinta. Jokainen osa-alue vertailtiin erikseen ja halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja saa kyseisen osa-alueen vertailuun sata (100) pistettä. Muiden tarjoajien vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla: halvin hinta/ tarjottu hinta x 100 pistettä.

Toimittajat on listattu hinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen. Tuote hankintaan ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti ellei asiakkaan yksilöllinen hoitotarve edellytä muuta tuotetta, joka on saatavilla toiselta toimittajalta.

Sopimus

Valittujen tavarantoimittajien kanssa tehdään kolmen (3) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Hinnat ovat kiinteät kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Suuremmat kertahankinnat minikilpailutetaan puitejärjestelyn sisällä ja mahdolliset hankkeet Tilaaja voi kilpailuttaa erikseen.

Helsingin kaupunkia ja Toimittajia sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 4.2.2020 § 19 hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla.

Päätös tullut nähtäväksi 07.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi

Annika Honkavaara, osastonhoitaja, puhelin: 09 310 51087

annika.honkavaara@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1 Vertailupöytäkirja

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.