Hankinta, avoimen lähdekoodin rajapintakehitystyö digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Avoimen lähdekoodin rajapintakehitystyön hankinta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen avoimen lähdekoodin rajapintakehitystyötä puitejärjestelyyn perustuvassa minikilpailutuksessa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä toimittajilta Anders Innovations ja Montel Intergalactic Oy vuosille 2019–2022. Kehitystyötä tekemään valittiin Anders Innovationsilta kaksi asiantuntijaa ja Montel Intergalacticilta yksi asiantuntija.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo laskennalliselta neljän vuoden ajalta on 1,8 milj. euroa.
Sitova sopimussuhde sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla toimitussopimuksella. Toimitussopimus tehdään toistaiseksi. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti lisäksi valtuuttaa toimialan hallintojohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään toimitussopimukseen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.
Samalla lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli ohjelmapäällikkö Tuomas Naakka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde, tausta ja tarkoitus
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa vuosina 2019–2022 koko toimialan kattavan digitalisaatio-ohjelman, jonka kokonaisbudjetiksi on esitetty 15,1 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti digitalisaatio-ohjelman ja siihen liittyvät määrärahatarpeet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi päätöksellään 19.6.2018, § 133.
Kaupunginhallitus päätti talousarviokäsittelyn yhteydessä 29.10.2018, § 667 1,25 miljoonan euron lisäinvestointimäärärahan kohdistamisesta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelmalle vuodelle 2019. Kaupunginvaltuusto hyväksyi talousarvion vuodeksi 2019 päätöksellään 28.11.2018, § 378.
Avoimen lähdekoodin rajapintakehitystyöstä toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen järjestettiin puitejärjestelyn (H062-16 / HEL 2016-003547 Avoimen lähdekoodin ketterien ohjelmistokehityspalveluiden hankinta) mukaisesti minikilpailutus. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse kaikille puitejärjestelyn Rajapinta-kohderyhmän sopimustoimittajalle.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.9.2019 klo 10.00. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä kolme (3) tarjousta tarjoajilta Anders Innovations, Codento Oy, Montel Intergalactic Oy.
Tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen
Tarjoajien kelpoisuus on tarkastettu puitesopimuksen H062-16 / HEL 2016-003547 kilpailutuksen yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Kaikki kolme tarjousta olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteen 5 vertailumuistiossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tekivät Anders Innovations ja Montel Intergalactic Oy.
Taustaa
Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla (Kuva) on käynnistynyt digitalisaatio-ohjelma vuosille 2019–2022. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on hankkimassa kahdessa kilpailutuksessa avoimen lähdekoodin kehitystyötä digitalisaatio-ohjelman toteutukseen.
Kilpailutus on tehty Helsingin kaupungin avoimen ohjelmistokehityksen puitesopimuksen kautta minikilpailutuksena. Kuvan ohjelmistokehityksestä on tehty kilpailutus tammikuussa 2019 (päätös lautakunnassa 29.1.2019). Edellisessä kilpailutuksessa hankitut asiantuntijat eivät kuitenkaan riitä digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen. Hankinnan myötä digitalisaatio-ohjelman kehitystiimiä vahvistetaan, jotta vuoden 2019 sekä seuraavien vuosien tavoitteisiin voitaisiin päästä.
Sopimus valittujen tarjoajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi. Näin menetellen sopimukset voidaan halutessa purkaa esimerkiksi budjetin vähentyessä tai jos ohjelmistokehitys halutaan kilpailuttaa uudelleen mahdollisten kaupungin uusien puitesopimusten kautta. Kilpailutukset ja sopimukset on tehty niin, että Helsingin kaupunki ei sitoudu tilausmääriin ja voi irtisanoa sopimuksen 30 päivän irtisanomisajalla asiantuntijakohtaisesti. Tilauksen volyymia voidaan siis supistaa helposti tarpeen mukaan.
Koska sopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi, tilauksen arvo on hankintalain edellyttämällä tavalla laskettu neljän vuoden ajalta. Lautakunnan päätös ei kuitenkaan sido kaupunkia tekemään tilauksia tällä laskennallisella summalla.
Hankinnoille on riittävä budjetti vuodelle 2019. Helsingin kaupunki ei ole vielä päättänyt vuoden 2020 budjettia.
Kehitettävät digitaaliset palvelut
Kuvan digitalisaatio-ohjelmassa kehitetään sekä Helsingin kaupungin kaikkien toimialojen yhteisiä digitaalisia palveluita että Kuvan digitaalisia palveluita.
Vuosien 2019–2022 aikana kehittäviä kokonaisuuksia voivat olla esimerkiksi:
Helsingin kaikilla toimialoilla käytettävät digitaaliset palvelut
Oma Helsinki ja kaupunkilaisprofiili – taustapalvelu, joka tarjoaa kaupunkilaisten tiedot muille järjestelmille
Helsinki applikaatio – mobiilisovellus, joka tekee helpoksi osallistua itseä kiinnostaviin tapahtumiin ja harrastuksiin (jatkokehitys: koko Helsingin kattavat palvelut)
Helsingin kaupungin yhteinen Design System
Varaamo – tilavarauspalvelu, jolla kaupunkilaiset voivat varata kaupungin tiloja sekä muut tilavarausohjelmat
Kuvan palvelut, joiden komponentteja tullaan käyttämään kaupungin muissa palveluissa:
Venepaikkajärjestelmä – venepaikkojen ja talvisäilytyspaikkojen haku ja myöntämisjärjestelmä
Ahti – (ks. ahti.app) – Merellisen Helsingin palvelut yhdessä paikassa (sis. kaupungin ja muiden toimijoiden palvelut)
Ulkoliikuntakartta – pääkaupunkiseudun ulkoliikuntapalvelut ja niiden aukioloajat/käytettävyys (mm. uimarannat, hiihtoladut)
Kulttuurin kummilapset – mm. kaupungin orkesteri tarjoaa palvelun kautta konsertteja kummilapsilleen esim. 2021 syntyneille
Palvelutarjotin – koulujen käyttöön tarkoitettu palvelu, jolla opettajat löytävät koululaisille sopivia kulttuuri- ja muita tapahtumia sekä kursseja
Vapaaehtoistyön verkkopalvelu ja alusta
Puistotalkoot – sivusto, jolla voi ilmoittaa puiston siivoustalkoita ja ilmoittautua mukaan talkoisiin
Kuvan verkkosivut
Nuorten Helsinki – nuorille tarkoitetut palvelut yhdellä sivustolla mm. tekemistä, vaikuttamismahdollisuuksia, hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä asioita
Tapahtuma-sivut – verkkopalvelu, jonka kautta on helppo löytää tapahtumia ja harrastuksia
Robotiikka ja IoT –hankkeet – mm. kirjasto Oodissa on käytössä robotteja; nämä osiot tarkentuvat ohjelman edetessä
Helsingin kaupungin avoimen ohjelmistokehitystiimin kehittämät rajapinnat ja käyttöliittymät on kuvattu sivulla http://dev.hel.fi/projects/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)Ohjelmistot löytyvät kaupungin Githubista, https://github.com/City-of-Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Esimerkkejä Kuvassa jo kehitetyistä rajapinnoista, joita tullaan jatkokehittämään:
- Linked Courses -tietokantaa kurssidatalle (http://dev.hel.fi/projects/linked-courses/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)) osana Linked Events –kehitystyötä
- Respa-tietokantaa tilojen varaamiseen (http://dev.hel.fi/projects/respa-resource/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- Open City Profile -käyttäjäprofiilien ja luvitusten hallintajärjestelmää (http://dev.hel.fi/projects/open-city-profile/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- Kulkunen -kulunhallinnan ja sähkölukkojen hallintajärjestelmää (https://github.com/City-of-Helsinki/kulkunen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- Venepaikkojen varausrajapintaa (https://github.com/City-of-Helsinki/berth-reservations(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Esimerkkejä jo kehitetyistä käyttöliittymistä, joita tullaan jatkokehittämään:
- puistotalkoiden ilmoittaminen (https://github.com/City-of-Helsinki/linked-volunteering-ui(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- tilavarausjärjestelmä Varaamo (https://varaamo.hel.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)),
- käyttäjäprofiilin ja luvitusten hallinta (https://github.com/City-of-Helsinki/omahelsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- kurssihakusivun protoa (https://github.com/City-of-Helsinki/kurssihaku-ui(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun))
- Merellisen Helsingin palvelut – Ahti: https://ahti.app/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Päätös tullut nähtäväksi 11.10.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tuomas Naakka, ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 26036