Hankinta, avoimen lähdekoodin käyttöliittymäkehitystyö digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2019-009537
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 166 §

Avoimen lähdekoodin käyttöliittymäkehitystyön hankinta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen avoimen lähdekoodin käyttöliittymäkehitystyötä puitejärjestelyyn perustuvassa minikilpailutuksessa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä toimittajilta Digia Oy ja Nitor Creations Oy vuosille 2019–2022. Kehitystyötä tekemään valittiin Digialta kaksi ja Nitorilta kolme asiantuntijaa.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo laskennalliselta neljän vuoden ajalta on 2,7 milj. euroa.

Sitova sopimussuhde sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla toimitussopimuksella. Toimitussopimus tehdään toistaiseksi. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti lisäksi valtuuttaa toimialan hallintojohtajan allekirjoittamaan toimitussopimuksen ja tekemään toimitussopimukseen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.

Samalla lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli ohjelmapäällikkö Tuomas Naakka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan kohde, tausta ja tarkoitus

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa vuosina 2019–2022 koko toimialan kattavan digitalisaatio-ohjelman, jonka kokonaisbudjetiksi on esitetty 15,1 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti digitalisaatio-ohjelman ja siihen liittyvät määrärahatarpeet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi päätöksellään 19.6.2018, § 133.

Kaupunginhallitus päätti talousarviokäsittelyn yhteydessä 29.10.2018, § 667 1,25 miljoonan euron lisäinvestointimäärärahan kohdistamisesta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelmalle vuodelle 2019. Kaupunginvaltuusto hyväksyi talousarvion vuodeksi 2019 päätöksellään 28.11.2018, § 378.

Avoimen lähdekoodin käyttöliittymäkehitystyöstä toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen järjestettiin puitejärjestelyn (H062-16 / HEL 2016-003547 Avoimen lähdekoodin ketterien ohjelmistokehityspalveluiden hankinta) mukaisesti minikilpailutus. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse kaikille puitejärjestelyn Käyttöliittymäohjelmointi-kohderyhmän sopimustoimittajalle.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.9.2019 klo 10.00. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä neljä (4) tarjousta tarjoajilta Codento Oy, Digia Oy, Nitor Creations Oy ja Siili Solutions Oy.

Tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen

Tarjoajien kelpoisuus on tarkastettu puitesopimuksen H062-16 / HEL 2016-003547 kilpailutuksen yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteen 5 vertailumuistiossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tekivät Digia Oy ja Nitor Creations Oy.

Taustaa

Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla (Kuva) on käynnistynyt digitalisaatio-ohjelma vuosille 2019–2022. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on hankkimassa kahdessa kilpailutuksessa avoimen lähdekoodin kehitystyötä digitalisaatio-ohjelman toteutukseen.

Kilpailutus on tehty Helsingin kaupungin avoimen ohjelmistokehityksen puitesopimuksen kautta minikilpailutuksena. Kuvan ohjelmistokehityksestä on tehty kilpailutus tammikuussa 2019 (päätös lautakunnassa 29.1.2019). Edellisessä kilpailutuksessa hankitut asiantuntijat eivät kuitenkaan riitä digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen. Hankinnan myötä digitalisaatio-ohjelman kehitystiimiä vahvistetaan, jotta vuoden 2019 sekä seuraavien vuosien tavoitteisiin voitaisiin päästä.

Sopimus valittujen tarjoajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi. Näin menetellen sopimukset voidaan halutessa purkaa esimerkiksi budjetin vähentyessä tai jos ohjelmistokehitys halutaan kilpailuttaa uudelleen mahdollisten kaupungin uusien puitesopimusten kautta. Kilpailutukset ja sopimukset on tehty niin, että Helsingin kaupunki ei sitoudu tilausmääriin ja voi irtisanoa sopimuksen 30 päivän irtisanomisajalla asiantuntijakohtaisesti. Tilauksen volyymia voidaan siis supistaa helposti tarpeen mukaan.

Koska sopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi, tilauksen arvo on hankintalain edellyttämällä tavalla laskettu neljän vuoden ajalta. Lautakunnan päätös ei kuitenkaan sido kaupunkia tekemään tilauksia tällä laskennallisella summalla.

Hankinnoille on riittävä budjetti vuodelle 2019. Helsingin kaupunki ei ole vielä päättänyt vuoden 2020 budjettia.

Kehitettävät digitaaliset palvelut

Kuvan digitalisaatio-ohjelmassa kehitetään sekä Helsingin kaupungin kaikkien toimialojen yhteisiä digitaalisia palveluita että Kuvan digitaalisia palveluita.

Vuosien 2019–2022 aikana kehittäviä kokonaisuuksia voivat olla esimerkiksi:

Helsingin kaikilla toimialoilla käytettävät digitaaliset palvelut

Oma Helsinki ja kaupunkilaisprofiili – taustapalvelu, joka tarjoaa kaupunkilaisten tiedot muille järjestelmille

Helsinki applikaatio – mobiilisovellus, joka tekee helpoksi osallistua itseä kiinnostaviin tapahtumiin ja harrastuksiin (jatkokehitys: koko Helsingin kattavat palvelut)

Helsingin kaupungin yhteinen Design System

Varaamo – tilavarauspalvelu, jolla kaupunkilaiset voivat varata kaupungin tiloja sekä muut tilavarausohjelmat

Kuvan palvelut, joiden komponentteja tullaan käyttämään kaupungin muissa palveluissa:

Venepaikkajärjestelmä – venepaikkojen ja talvisäilytyspaikkojen haku ja myöntämisjärjestelmä

Ahti – (ks. ahti.app) – Merellisen Helsingin palvelut yhdessä paikassa (sis. kaupungin ja muiden toimijoiden palvelut)

Ulkoliikuntakartta – pääkaupunkiseudun ulkoliikuntapalvelut ja niiden aukioloajat/käytettävyys (mm. uimarannat, hiihtoladut)

Kulttuurin kummilapset – mm. kaupungin orkesteri tarjoaa palvelun kautta konsertteja kummilapsilleen esim. 2021 syntyneille

Palvelutarjotin – koulujen käyttöön tarkoitettu palvelu, jolla opettajat löytävät koululaisille sopivia kulttuuri- ja muita tapahtumia sekä kursseja

Vapaaehtoistyön verkkopalvelu ja alusta

Puistotalkoot – sivusto, jolla voi ilmoittaa puiston siivoustalkoita ja ilmoittautua mukaan talkoisiin

Kuvan verkkosivut

Nuorten Helsinki – nuorille tarkoitetut palvelut yhdellä sivustolla mm. tekemistä, vaikuttamismahdollisuuksia, hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä asioita

Tapahtuma-sivut – verkkopalvelu, jonka kautta on helppo löytää tapahtumia ja harrastuksia

Robotiikka ja IoT –hankkeet – mm. kirjasto Oodissa on käytössä robotteja; nämä osiot tarkentuvat ohjelman edetessä

Helsingin kaupungin avoimen ohjelmistokehitystiimin kehittämät rajapinnat ja käyttöliittymät on kuvattu sivulla http://dev.hel.fi/projects/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)Ohjelmistot löytyvät kaupungin Githubista, https://github.com/City-of-Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Esimerkkejä Kuvassa jo kehitetyistä rajapinnoista, joita tullaan jatkokehittämään:

Esimerkkejä jo kehitetyistä käyttöliittymistä, joita tullaan jatkokehittämään

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Lisätietojen antaja

Tuomas Naakka, ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 26036

tuomas.naakka@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarjouspyyntö_KUVA_S2019_AOK_Käyttöliittymätyö
2. Liite 1 - Osaamispisteytys - käyttöliittymätyö
3. Liite 1 - Osaamispisteytys - selite
4. Liite 2 Toimitussopimusluonnos_KUVA_S2019_AOK_2019
5. Avauspöytäkirja 26.9.2019
6. Vertailumuistio-AOK-s2019-käyttöliittymä

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.