Hankinta, hammashoidon ostopalvelut, suorahankinta

HEL 2019-009556
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 227 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinta suorahankintana

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein perusteella hyväksyä suorahankintana suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinnan Coronaria Terveys Oy:ltä. Hankittava kokonaisuus on sisällöltään ja laajuudeltaan vastaava kuin nykyinen ostopalveluina hankittava palvelu.

Palveluja hankitaan arviolta vuoden 2020 syyskuun loppuun saakka, enimmillään kuitenkin joulukuun 2020 loppuun. Suorahankintakaudella noudatetaan sopimusten HEL 2014-002411 ja HEL 2017-004826 ehtoja ja hintoja siten kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä 14.2.2020.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on yhteensä 4,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Suun terveydenhuolto hankkii ostopalveluina hammashoitopalveluja lähinnä aikuisväestölle täydentämään omaa palveluntuotantoaan. Ostopalveluna hankittava hoito sisältää niin kiireellistä kuin kiireetöntä perushammashoitoa, mutta ei erikoishammaslääkäritasoista hoitoa. Palveluntuottaja tekee kaikkia hammaslääkärin peruskoulutukseen kuuluvia toimenpiteitä. Ostopalveluna hankittavat toimenpiteet perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämään suun terveydenhuollon toimenpideluokitukseen ja toimenpidekoodien sanallisiin määritelmiin (THL-koodit). Asiakas maksaa ostopalveluna tehdyistä toimenpiteistä suun terveydenhuollolle asiakasmaksuasetuksen mukaiset hinnat, kuten hän maksaisi, jos hänet hoidettaisiin suun terveydenhuollon omassa toiminnassa.

Suun terveydenhuollolla on 13.11.2014 allekirjoitettu sopimus HEL 2014-002411 Coronaria Terveys Oy:n kanssa suun terveydenhuollon ostopalvelujen tuottamisesta Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon tarpeisiin. Varsinainen sopimuskausi oli 15.2.2015‒14.2.2018. Hankintaan sisältyi mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikkö päätti 28.4.2017 § 28. Optiokauden sopimus HEL 2017-004826 on allekirjoitettu 7.6.2017. Optiokausi päättyy 14.2.2020.

Hankintaa on laajennettu optiokaudella siten, että ostettavien tuntien määrää on lisätty 440 viikkotunnista enimmillään 566 viikkotuntiin vuonna 2018. Sopimuksen laajentamisesta on julkaistu vapaaehtoinen ilmoitus 13.6.2018 julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Lisätuntien hankinnasta on allekirjoitettu sopimus 15.8.2018.

Uuden ostopalveluhankinnan valmistelu

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat valmistelleet uutta suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankintaa ja tarjouspyyntöasiakirjoja. Hankinnan valmistelussa tuli toukokuussa 2019 ilmi, että valmistelua ei voida jatkaa kaikilta osin suunnitellusti siten, että hankinnan periaatteet olisi saatu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi elokuussa 2019 ja että hankinnasta olisi saatu julkaistua tarjouspyyntö alkusyksystä 2019.

Nykyisessä suun terveydenhuollon ostopalveluhankinnassa palveluntuottaja käyttää tilaajan potilastietojärjestelmää siten, että palveluntuottaja kirjaa potilastiedot suoraan potilastietojärjestelmään. Lisäksi potilaille lähetettävät laskut lähetetään potilastietojärjestelmän kautta. Palveluntuottajalle maksetaan ostettavasta palvelusta potilastietojärjestelmän kautta saatavien raporttien perusteella.

Suun terveydenhuollolla on tällä hetkellä käytössään Lifecare-potilastietojärjestelmä. Uutena potilastietojärjestelmänä suun terveydenhuoltoon on tulossa Apotti-järjestelmä, jonka olisi tämänhetkisen tiedon mukaan tarkoitus korvata nykyinen Lifecare-potilastietojärjestelmä lokakuussa 2020.

Apotissa ei ole vielä toteutettu valmiiksi teknistä ratkaisua, jolla ostopalvelutuottajan on mahdollista käyttää tilaajan asiakas- ja potilastietojärjestelmää etäyhteyden kautta. Lisäksi mahdolliset Apotin käytöstä perittävät käyttäjäkohtaiset lisenssimaksut tai muut mahdolliset maksut ovat vielä sopimatta.

Edellä mainituista seikoista johtuen uuden kilpailutuksen valmistelua ei voida kaikilta osin viedä loppuun. Uuden kilpailutuksen valmistelua jatketaan niiltä osin, kun se on mahdollista. Hankinnan periaatteet tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi, kun Apottiin liittyviin asioihin saadaan tarvittava tieto uutta kilpailutusta varten.

Suorahankinta

Hankintapalvelut on tiedustellut sähköpostitse 18.6.2019 Coronaria Terveys Oy:ltä heidän halukkuuttaan ja mahdollisuuttaan jatkaa palvelun tuottamista suorahankintana arviolta syyskuun 2020 loppuun saakka voimassaolevan sopimuksen sopimusehtojen mukaisesti.

Coronaria Terveys Oy on vastannut tiedusteluun 18.6.2019 ja ilmoittanut olevansa halukas jatkamaan palvelun tuottamista suun terveydenhuollolle suorahankintana.

Suorahankinnan perusteet

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, mikäli sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Hankintayksikkö katsoo, että Apotti-järjestelmän käyttöönottoon liittyvien selvitysten ja päätösten osalta kyseessä on hankintayksiköstä riippumaton ja ennalta arvaamaton seikka, johon hankintayksikkö ei voi vaikuttaa.

Palvelun jatkuminen keskeytyksettä on ehdottoman välttämätöntä suun terveydenhuollolle.

Apotti-järjestelmän käyttöönoton 1.10.2020 (tämänhetkisen tiedon mukaan) ja nykyisen ostopalvelujen sopimuskauden päättymisen välillä on 7,5 kuukautta. Uuden ostopalveluhankinnan valmistelua ei voida kaikilta osin jatkaa, ennen kuin Apotin käyttöönottoon liittyvät seikat on selvitetty ja päätetty Apotti-hankkeessa ja sosiaali- ja terveystoimialalla.

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut katsovat, että hankintaa ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa lyhyelle ajalle eli vain Apotti-järjestelmän käyttöönottoon 1.10.2020 saakka. Pidemmäksi ajaksi ostopalvelutoimintaa ei voida kilpailuttaa, koska Apotin käyttöönottoon liittyviä seikkoja ei pystyttäisi riittävällä tarkkuudella huomioimaan hankinnan valmistelussa. Suun terveydenhuollon ostopalvelutoiminnan hallinnointiin, potilastietojärjestelmän järjestämiseen palveluntuottajalle ja uuden palveluntuottajan perehdyttämiseen liittyvät transaktiokustannukset ja työmäärä tilaajalle lyhyellä sopimuskaudella nousisivat kohtuuttoman suuriksi, jos hankinta kilpailutettaisiin vain 7,5 kuukaudeksi ja palveluntuottaja vaihtuisi helmikuussa 2020.

Uusi ostopalvelujen kilpailutus on suun terveydenhuollon näkemyksen mukaan perusteltua valmistella siten, että sopimuskausi alkaisi 1.10.2020 varauksella, että Apotti-järjestelmän käyttöönotto toteutuu suunnitellussa aikataulussa ja Apotti-järjestelmän käyttöön ostopalvelutoiminnassa liittyvät seikat on ratkaistu.

Suun terveydenhuollon ostopalvelut hankitaan suorahankintana ajanjaksolle 15.2.2020‒30.9.2020. Mikäli Apotti-järjestelmän käyttöönottoon tulee viivästyksiä, suorahankintaa voidaan jatkaa enimmillään vuoden 2020 loppuun saakka. Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on laskettu vuoden 2020 loppuun.

Suorahankinnasta ilmoittaminen ja sopimuksen solmiminen

Hankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen perusteella suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaistavaksi julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Suorahankinnasta solmitaan palveluntuottajan kanssa erillinen sopimus. Hankintasopimus tullaan tekemään vasta sen jälkeen, kun julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 131 §:n mukainen suorahankintaa koskeva määräaika on umpeutunut. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sinikka Varsio, vs. johtajahammaslääkäri, puhelin: 09 310 50535

sinikka.varsio@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi