Valtuustoaloite, sähköautoilun edistäminen uudis- ja täydennysrakentamisessa
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Nuutti Hyttisen ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköautoilun edistämistä uudis- ja täydennysrakentamisessa
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Nuutti Hyttinen: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Yhdeksi toimenpiteeksi tavoitteen saavuttamiseksi kaupungin virkamiestyöryhmä esittää, että Helsingissä kulkevista autoista joka kolmas olisi sähköauto vuonna 2035.
Sähköautojen latauksista noin 90 % suoritetaan yksityisissä latauspaikoissa kotona tai työpaikoilla. Jotta sähköautojen osuus Helsingin autokannasta lisääntyy, latauspisteiden toteuttamista tulee edistää uudis- ja täydennysrakentamisen yhteydessä. Myös olemassa olevan rakennuskannan latauspaikkojen yleistymistä tulee edistää.
Uudis- ja täydennysrakentamiseen liittyen asemakaava on vahva, mutta jäykkä tapa ohjata latauspaikkojen toteuttamista. Sähköautojen lataustarve ja tekniikka kehittyvät nopeasti, eikä tulevaisuuden tarpeita tunneta tarkasti. Tontinluovutusehdot ovat joustavin tapa edellyttää sähköautojen latauspaikkojen toteuttamista uudis- ja täydennysrakentamisen yhteydessä.
Helsingissä tontinluovutusehdoissa on edellytetty latauspaikkojen toteuttamista ainakin Kalasatamassa ja Keski-Pasilassa. Kalasataman tontinluovutusehdoissa edellytetään, että vähintään 1/3 autopaikoista varustetaan sähköautojen latauslaitteilla. Pasilan tontinluovutusehdoissa edellytetään, että vähintään 10 % liiketilojen ja toimistojen pysäköintipaikoista varustetaan sähköautojen latauslaitteilla. Molempien kohteiden tontinluovutusehdoissa edellytetään lisäksi, että kaikki autopaikat tulee pystyä varustamaan helposti latauslaitteilla. Tästä syystä autopaikat tulee varustaa putkituksilla ja sähkökeskuksiin tulee varata tilaa laajennuksille.
Kalasataman ja Keski-Pasilan esimerkkien pohjalta valmistellaan vuoden 2020 aikana sähköautojen latauspaikkojen toteuttamista ja latauspaikkoihin varautumista koskevat tontinvaraus- ja luovutusehdot noudatettavaksi jatkossa kaupungin luovuttamille tonteille toteutettavien uudiskohteiden tontinluovutuksessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan, että kaupunki edellyttäisi jatkossa, että osa hankkeen autopaikoista toteutetaan sähköautojen latauspaikkoina ja normaalit pysäköintipaikat ovat jatkossa helposti varustettavissa latauslaitteilla. Ehtojen valmistelun yhteydessä selvitetään tarkemmin asetettavien vaatimusten mitoitus, taloudelliset ja muut vaikutukset sekä ehtojen soveltamisalan laajuus.
Sähköautojen latauspaikkojen toteuttamista olemassa olevaan rakennuskantaan, voidaan edistää rahallisella tuella ja puolueettomalla tiedolla erityisesti teknisistä ratkaisuista ja niiden kustannuksista sekä mahdollisuudesta jyvittää lataussähkön kustannukset latauspisteen käyttäjille.
Jos Suomen hallituksen kaavailema uusi laki, joka liittyy muun muassa sähköajoneuvojen latausvalmiuksiin ja latauspisteisiin rakennuksessa, hyväksytään eduskunnassa, se tuo uusia velvoitteita latauspisteiden toteuttamiseen ja niihin varautumiseen uusissa ja olemassa olevissa rakennuksissa.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Nuutti Hyttinen ja 24 muuta valtuutettua ovat tehneet 11.9.2019 seuraavan valtuustoaloitteen:
"Hallitusohjelma ”Kestävän talouden Suomi” nostaa tavoitteeksi vähäpäästöisen liikenteen. Hallitusohjelmassa keinoiksi on valittu muun muassa sähköauton latausedun vapauttaminen verosta, sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamistuen jatkaminen ja korottaminen, hallinnollisten esteiden poistaminen erityisesti taloyhtiöissä sekä kansallisen velvoitteen asettaminen sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamiseksi taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä. Vastaavasti Helsingin strategiaohjelmassa vuosille 2017–2021 on julkilausuttuna tavoitteena liikennejärjestelmän vähäpäästöisyyden eteneminen ja terveydelle haitallisten päästöjen vähentäminen selvästi. Helsingin kaupunkiseudulla etäisyydet ovat lyhyet, joten mahdollisuudet sähköautoihin siirtymiseen ovat parhaat koko maassa ja saatavat päästövähennykset olisivat suhteellisesti suurimmat, koska merkittävä osa työmatka-autoilijoiden matka-ajasta kuluu jonoissa ja liikennevaloihin pysähtyneenä.
Keskeinen tapa vähentää liikenteen päästöjä on sähköautojen mahdollisimman laaja käyttöönotto. Sähköautojen käytön edellytyksenä kuitenkin on se, että autojen käyttäjien pitää pystyä lataamaan niitä. Latausaika vaihtelee autojen omilla latauslaitteilla pienimmillä akustoilla varustettujen pistokehybridiautojen noin kahdesta ja puolesta tunnista täyssähköautojen jopa kahteentoista tuntiin. Kiinteällä latauslaitteella latausajat tippuvat huomattavasti, jolloin täyssähköautonkin lataus onnistuu huomattavasti pienemmässä ajassa. Selvää kuitenkin on, että kiinteilläkin latauslaitteilla sähköauton lataamiseen kuluu merkittävästi enemmän aikaa kuin polttomoottorikäyttöisen auton tankkaamiseen eikä täyssähköauton hankkiminen ole realistinen vaihtoehto tukeutuen esimerkiksi huoltoasemien tai kauppakeskusten latauslaitteisiin, koska kuluttaja ei yleensä vietä kauppareissulla useita tunteja.
Omakotitalossa asuva voi hankkia kotiinsa kiinteän latauspisteen omalla kustannuksellaan. Samaa mahdollisuutta kuitenkaan ei ole niillä, jotka asuvat taloyhtiöissä, joissa on perusteltua odottaa, että ne osakkaat, jotka eivät pidä ympäristöystävällistä liikkumista tärkeänä, vastustavat latauspisteiden rakentamista. Vastaavasti vuokra-asukkaat eivät pysty vaikuttamaan taloyhtiönsä päätöksentekoon rakentamista. Vastaavasti vuokra-asukkaat eivät pysty vaikuttamaan taloyhtiönsä päätöksentekoon mitenkään, eikä heillä ole siksi mahdollisuutta vaatia latausmahdollisuutta siinäkään tilanteessa, että asukkaiden enemmistö haluaisi olla mukana torjumassa ilmastonmuutosta vaihtamalla polttomoottoriautonsa ympäristöystävälliseen sähköautoon. Noin yhdeksän kymmenestä helsinkiläisestä asuu kerrostalossa ja varsin harvalla on kotonaan sähköauton latausmahdollisuus. Tästä syystä Helsingin kaupungin tulisi toimia suunnannäyttäjänä ja ryhtyä käytännön toimiin sähköautoilun edistämiseksi.
Helpoin tapa lisätä ympäristöystävällisempää autoilua on ratkaista asia kaavoitusmääräyksin. Kun sähköautojen latausmahdollisuus uusiin kerrostalokohteisiin luodaan, asukkaat ostavat sähköautoja, koska voivat ladata niitä kotonaan. Sähköautojen yleistyessä latausmahdollisuudesta tulee tekijä, joka lisää taloyhtiön houkuttelevuutta ja nostaa siten asuntojen arvoa. Tämä kannustaa myös niitä taloyhtiöitä ja osakkaita, jotka tällä hetkellä eivät halua investoida ympäristöystävällisempään liikkumiseen ja ilmastonmuutosten torjuntaan, kantamaan pitkällä tähtäimellä kortensa kekoon omien asuntojensa arvon säilyttämiseksi.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Helsingin kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin sähköautoilun edistämiseksi ja sisällyttää jatkossa kaavoitukseen vaatimuksen sähköautojen latausmahdollisuuden toteuttamisesta kaavamääräysten edellyttämien pysäköintipaikkojen yhteyteen uudis- ja täydennysrakentamisessa. Latausmahdollisuus tulee toteuttaa siten, että kuluttajalla on mahdollisuus kilpailuttaa sähkön toimittaja säännöllisin väliajoin tai muutoin varmistetaan, ettei latauksessa käytettävän sähkön hinta poikkea merkittävästi sähkön normaalista kuluttajahinnasta."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.12.2019 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 22.11.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mikko Lehtonen, liikenneinsinööri: 09 310 37117