Hankinta, ruotsinkielinen kotihoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-009872
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 8
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Ruotsinkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella ruotsinkielistä kotihoitoa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille seuraavilta palveluntuottajilta:

1) Etelän palvelualue: Debora Oy

2) Lännen palvelualue: Posti Kotipalvelut Oy

Lisäksi tällä hankintapäätöksellä valitaan kumpaankin hankinnan kohteeseen yksi palveluntuottaja varalle, jonka kanssa on mahdollista solmia sopimus, mikäli kohteen alkuperäisen palveluntuottajan kanssa joudutaan purkamaan sopimus. Varalle valitut palveluntuottajat ovat:

1) Etelän palvelualue: Posti Kotipalvelut Oy

2) Lännen palvelualue: Debora Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 2 000 000 euroa.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm henkilöstöstä ja toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Kotihoito sisältää sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n ja 20 §:n tarkoittaman kotipalvelun ja yhdistetyn kotihoidon sekä terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:n tarkoittaman kotisairaanhoidon.

Tällä hankintapäätöksellä hankittava palvelu on Helsingin kaupungin omaa kotipalvelua ja kotisairaanhoitoa täydentävä ostopalvelu.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2019-009872 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §261 (19.11.2019). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Ruotsinkielisen kotihoidon hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 28.11.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 13.1.2020 klo 12.00 mennessä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 11.12.2019 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 17.12.2019. Kilpailutuksessa hankinnan kohteita oli kaksi (2):

1. Etelän palvelualue

2. Lännen palvelualue

Etelän palvelualueelle valittava palveluntuottaja velvoitetaan hoitamaan idän palvelualueen asiakkaat ja lännen palvelualueelle valittava palveluntuottaja velvoitetaan hoitamaan pohjoisen palvelualueen asiakkaat.

Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai molempiin tarjouksen kohteeseen. Valituksi saattoi tulla vain toiseen hankinnan kohteeseen. Valinta tehtiin ensin lännen palvelualueelle. Mikäli tarjoaja tuli valituksi lännen palvelualueen palveluntuottajaksi, ei se voinut tulla valituksi etelän palvelunalueen palveluntuottajaksi.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

hankinnan kohde 1. Etelän palvelualue:

Debora Oy 1906667-5

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy 0307082-1

Hoiva Mehiläinen Oy 1926305-5

Posti Kotipalvelut Oy 2501969-9

Viisi Vuodenaikaa Oy 2944722-8

hankinnan kohde 2. Lännen palvelualue:

Debora Oy 1906667-5

Hoiva Mehiläinen Oy 1926305-5

Posti Kotipalvelut Oy 2501969-9

Viisi Vuodenaikaa Oy 2944722-8

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä tarjoukselle esitetyt soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 % ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu. Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella. Vertailu tehtiin kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhteenlasketulla painotetulla hinnalla. Kumpaankin hankinnan kohteeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja, jonka kanssa solmitaan hankintasopimus. Lisäksi hankintapäätöksessä valittiin kumpaankin hankinnan kohteeseen yksi (1) palveluntuottaja varalle, jonka kanssa on mahdollista solmia sopimus, mikäli palvelualueelle valitun palveluntuottajan kanssa joudutaan purkamaan sopimus sopimuskauden aikana. Palveluntuottajan valinta tehtiin ensin lännen alueelle. Mikäli tarjoaja tuli valituksi lännen palvelualueen palveluntuottajaksi, ei se voinut tulla valituksi etelän palvelunalueen palveluntuottajaksi.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätös tullut nähtäväksi 05.02.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Arja Peiponen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 40546

arja.peiponen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja