Katusuunnitelma, Kulosaari, Kulosaaren puistotien alueen kadut

HEL 2019-010010
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 177 §

Kulosaaressa olevien Kulosaaren puistotien, Hopeasalmentien sillan, Adjutantinpolun ja Ukko-Pekan portaan katusuunnitelmien hyväksyminen

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Atte Kaleva: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Kulosaaren puistotie välillä Lautturinkuja−Tupasaarentie nro 31141/1-3
  • Hopeasalmentien silta nro 31143/1
  • Adjutantinpolku nro 31142/1
  • Ukko-Pekan porras välillä Ukko Pekan polku−Kulosaaren puistotie nro 31145/1

Lisäksi lautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Sulje

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kulosaaren puistotie on nykyinen paikallinen kokoojakatu, Adjutantinpolku ja Ukko-Pekan porras ovat metroradan sekä Itäväylän alittavia nykyisiä yhdistettyjä jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Hopeasalmentien silta on nykyinen Itäväylän ylittävä silta, joka on katuluokaltaan paikallinen kokoojakatu. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin 6677, 6740, 9462 ja 11198. Kulosaaren puistotien suunnitelmat pohjautuvat liikennesuunnitelmiin 6495-2, 6496-2 ja 6497-2, jotka on hyväksytty kaupunkisuunnittelulautakunnassa 27.10.2015.

Kulosaaren puistotie muutetaan pyöräkaduksi baanaverkon kehittämiseksi ja eri kulkumuotojen turvallisuuden parantamiseksi. Muilla kaduilla ja Hopeasalmentien sillalla jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua parannetaan ja katuilmettä ehostetaan.

Suunnitelma

Kulosaaren puistotie välillä Lautturinkuja−Tupasaarentie suunnitelmapiirustukset nro 31141/1-3 (liitteet 2,3 ja 4)

Kulosaaren puistotie on pientalo- ja kerrostaloalueen paikallinen kokoojakatu, johon liittyvät nykyiset tonttikadut. Katu muutetaan pyöräkaduksi moottoriajoneuvoliikenteen rauhoittamiseksi ja baanaverkon kehittämisen vaatimana toimenpiteenä. Pyörä- ja autoliikenne käyttävät samoja ajokaistoja ja autoliikenne sovittaa ajonopeuden pyöräiliikenteen mukaiseksi. Jalankulun edellytykset paranevat, kun jalkakäytävän tasossa olleet pyörätiet poistuvat ja pyöräliikenne siirtyy ajoradalle. Tämä rauhoittaa jalkakäytävät pelkästään jalankulkijoille. Kadunvarsipysäköintipaikkojen määrä pysyy lähes ennallaan. Kadulle rakennetaan kaksi korotettua suojatietä ja Leposaarentien liittymäalue toteutetaan korotettuna.

Hopeasalmentien silta suunnitelmapiirustus nro 31143/1 (liite 7)

Hopeasalmentien sillalle toteutetaan uudet pyöräkaistat muuttamalla nykyinen yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn yhteys jalkakäytäväksi. Pyöräkaistojen vaatima lisätila otetaan kaventamalla nykyistä jalankulku-pyörätietä ja nykyistä ajorataa.

Adjutantinpolku suunnitelmapiirustus nro 31142/1 (liite 9)

Nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie muutetaan niin, että jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan noppakiviraidalla, paitsi Kulosaaren puistotien risteyksessä, jossa erottelu toteutetaan tasoerottelulla. Tennishallin kulmalla pyörätien linjausta parannetaan linjaamalla pyörätie hieman tontin puolelle. Tontti on kaupungin vuokratontti. Alueen käytöstä on neuvoteltu tontin vuokraajan kanssa ja asia huomioidaan vuokrasopimuksessa. Adjutantinpolun ja Kulosaarentien risteyksen korotettua suojatietä levennetään, jotta jalankulun ja pyöräliikenteen kulkureitit paranevat.

Ukko-Pekan porras välillä Ukko Pekan polku−Kulosaaren puistotie suunnitelmapiirustus nro 31145/1 (liite 11)

Jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan tasoerolla ja alikulkuun rakennetaan uudet runkolukittavat pyörätelineet. Roska-astiat, infotaulu ja polkupyörien pumppausasema sijoitellaan uudelleen. Kulosaaren puistotien varren liityntäpysäköintialueelta tulevat portaat poistetaan ja jalankulkijat ohjataan Ukko-Pekan portaalle jatkossa vain nykyisen esteettömän reitin kautta.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31141/1-3 (liite 1), nro 31143/1 (liite 6), nro 31142/1 (liite 8) ja nro 31145/1 (liite 10). Koostepiirustus on liitteenä 5.

Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kaupunkiympäristön Sörnäistenkadun asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 28.8.−10.9.2019 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 3.9.2019 Kulosaaren yhteiskoululla.

Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 20.11.−3.12.2019 välisen ajan sekä uudelleen 8.−21.1.2020. Nähtävillä olo päätettiin uusia marraskuisesta postilakosta johtuen, jonka vuoksi lähetetty nähtävillä olokirje ei tavoittanut kaikkia vastaanottajia ajoissa. Suunnitelmien nähtävillä oloista on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmista on tehty yhdeksän muistutusta.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 3 050 000 euroa (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

  yht. euroa (alv. 0 %) euroa/m² (alv. 0 %)
Kulosaaren puistotie 2 780 000 149
Hopeasalmentien silta 120 000 50
Adjutantinpolku 80 000 41
Ukko-Pekan porras 70 000 90

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 125 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 6 000 euroa edullisemmat kuin nykyisin. Jos Kulosaaren puistotie päätetään ottaa harjasuolauksen piiriin, nousevat ylläpitokustannukset noin 11 000 eurolla vuodessa.

Katujen rakentamiseen on varauduttu talousarvioehdotuksessa vuodesta 2020 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdan 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.

Kulosaaren puistotien rakentaminen on ohjelmoitu tälle vuodelle ja se nähdään tärkeänä pyöräliikenteen sujuvuutta ja koko katuosuuden liikenneturvallisuutta parantavana tekijänä. Jotta rakentaminen päästäisiin aloittamaan alkavana rakentamiskautena madollisimman pian olen laittanut ko. kohden päätöksentekotekstiin.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §

Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 11

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.04.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Jari Hurskainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21378

jari.hurskainen@hel.fi