Hankinta, Hiilineutraali Helsinki 2035 - Pääkaupunkiseudun Smart&Clean -yritysten seurantamalli, kaupunginkanslia
Hankinta, Hiilineutraali Helsinki 2035 - Pääkaupunkiseudun Smart&Clean -yritysten seurantamalli, kaupunginkanslia
Päätös
Vs. elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Gaia Consulting Oy:n tarjouksen koskien pääkaupunkiseudun Smart&Clean -yritysten seurantamallia. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 19 500 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvistä kustannuksista 9 750 euroa maksetaan talousarviokohdalta 14001, kustannuspaikalta 18121000, kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta. Hankintaan liittyvistä kustannuksista 9 750 euroa maksaa Pääkaupunkiseudun Smart&Clean -säätiö.
Tarjouspyyntöön liittyvän option käyttämisestä ja toimittajasta päätetään erikseen.
Päätöksen perustelut
Pääkaupunkiseudun Smart&Clean -säätiön kanssa toteutettavalla hankinnalla tuotetaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun Smart&Clean -yritysten seurantamallin määrittely. Toimialaluokitukseen (TOL 2008) perustuvan tiedon lisäksi pääkaupunkiseudulta tunnistetaan ”Smart&Clean -yritysten ydinjoukko”, jonka kehitystä mm. liikevaihdon ja henkilöstön osalta seurataan säännöllisesti. TOL-luokituksen mukainen tilastoanalyysi ja erikseen määriteltävän yritysjoukon seuranta muodostavat yhdessä Helsingin ja pääkaupunkiseudun älykkään ja puhtaan yritystoiminnan tarkastelukehikon.
Hankinta liittyy mm. Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman elinkeinopoliittisten toimenpiteiden määrittelyyn ja seurantaan.
Tarjouspyyntö lähetettiin neljälle palveluntarjoajalle sähköpostitse 29.8.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 20.9.2019 klo 16.00, johon mennessä saapui sähköpostitse neljä tarjousta:
Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön mukaisesti. Päätös perustuu vertailuun, jossa on huomioitu laadulliset tekijät liittyen työsuunnitelmaan (prosessikokonaisuus, työskentelytavat ja projektihenkilöstö), referensseihin sekä tarjottuun hintaan.
Laadukkaimmiksi työsuunnitelmiksi arvioitiin paremmuusjärjestyksessä Gaia Consulting Oy:n ja VTT:n tarjoukset. Työsuunnitelmien painotus kokonaisarvioinnissa oli 50 prosenttia.
Kaikkien tarjoajien referenssit arvioitiin toimeksiannon kannalta samanarvoisiksi. Referenssien painotus kokonaisarvioinnissa oli 20 prosenttia.
Hinnaltaan edullisimmat tarjoukset olivat Deloitte Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n tarjoukset. Arvonlisäverottoman hinnan painotus kokonaisarvioinnissa oli 30 prosenttia.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen esitti Gaia Consulting Oy. Työsuunnitelma oli erityisesti prosessikuvauksen ja työskentelymetodien osalta vahva ja vastasi hyvin toimeksiannolle asetettuihin tavoitteisiin. Tarjouksessa esitetty projektihenkilöstö oli tarkoituksenmukainen. Gaia Consulting Oy:n referenssit olivat tarkoituksenmukaiset. Gaia Consulting Oy:n tarjoama hinta oli toiseksi kallein.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 31.07.2018 § 176.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Päätös tullut nähtäväksi 09.10.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kimmo Heinonen, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 25365