Hankinta, Pääkaupunkiseudun palvelukartta -verkkopalvelun saavutettavuusteknologian uusimisen asiantuntijapalvelu
Pääkaupunkiseudun palvelukartta -verkkopalvelun saavutettavuusteknologian uusimisen asiantuntijapalvelu, lisätilaus
Päätös
Vs. rahoitusjohtaja päätti hankkia lisätilauksena Pääkaupunkiseudun palvelukartta -verkkopalvelun saavutettavuusteknologian uusimisen asiantuntijapalveluna Nitor Creations Oy:ltä. Lisätilaus tehdään päätökseen Thj5/19 (HEL 2019-003439).
Samalla vs. rahoitusjohtaja päätti, että tämän hankinnan arvonlisäverottomat hankintakustannukset saavat olla enintään 50 000 euroa.
Vs. rahoitusjohtaja päätti myös, että kustannusten arvonlisäveroton osuus maksetaan talousarvion kohdalta 8 05 01 02 Investointi - Kaupunginkanslia, Tietohallinto, toimipiste- ja palvelurekisterikokonaisuus
(projektinumero:189200100303, Palvelukartta, investointi).
Päätöksen perustelut
Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) on tullut voimaan 1.4.2019. Laki toteuttaa Suomessa EU:n saavutettavuusdirektiivin, joka velvoittaa julkisen sektorin toteuttamaan verkkosivustonsa ja mobiilisovelluksensa saavutettavuusstandardin eli kansainvälisen WCAG-ohjeistuksen mukaisesti. Uusien (23.9.2018 jälkeen julkaistujen) palvelujen on oltava saavutettavia 23.9.2019 mennessä. Uuden palvelukartan tekeminen on aloitettu 23.9.2018 jälkeen, joten palvelu kuuluu tämän määräajan piiriin.
Palvelukartta kertoo pääkaupunkiseudulla julkisten palveluiden ja toimipisteiden saavutettavuudesta. Itse palvelukartta-palvelun käyttöliittymän saavutettavuuden varmistamiseksi tehtiin toukokuussa 2019 päätös kehitystyön hankkimisesta (Thj5/19, HEL 2019-003439). Hankinta tehtiin ohjelmistokehityspalvelujen puitesopimuksesta minikilpailutuksella. Thj5/19 päätöksellä ei saada ensimmäistä tuotantoversiota valmiiksi. Lisätilauksella teetetään työ valmiiksi joulukuun 2019 loppuun mennessä.
Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohta. Sen mukaisesti hankintasopimusta voidaan muuttaa, jos ”alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle”. Lisäedellytyksenä on em. pykälän 3 momentin mukaisesti, ettei muutoksen arvo saa ylittää 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Aikaisemmassa minikilpailutuksessa (Thj5/19) saatiin vain kaksi tarjousta. Näistä toinen toimittaja veti tarjouksen pois. Teknisistä syistä ja työn riippuvuussuhteista moniin eri saavutettavuusasiantuntijoihin, toimittajan vaihtuminen kesken kehitystyön vaarantaa koko palvelun toteuttamisen.
Päätös tullut nähtäväksi 22.10.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 123 § ja 146 §
Lisätietojen antaja
Mirjam Heikkinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 43975