Kuuleminen, musiikkimeluhaitta hotelli St. George´n huoneisiin, Gay Night Club DTM, Äkä Oy

HEL 2019-010454
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 3 §

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaisen määräyksen antaminen Äkä Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti osoitteessa Yrjönkatu 13 todetun terveyshaitan poistamisesta seuraavaa.

Päätöksen kohde

Äkä Oy / Gay Night Club DTM (jatkossa ravintola DTM), Mannerheimintie 6, 00100 HELSINKI

Vireilletulo ja taustaa

Asianosaiset ovat yhtä mieltä siitä, että ravintola DTM:n toiminnasta aiheutuva musiikkimelu on syksystä 2018 alkaen kuulunut häiritsevänä toimintansa tuolloin aloittaneen hotelli St. Georgen hotellihuoneissa. Meluhaitan vähentämisen vastuutahosta ei ole päästy yksimielisyyteen.

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut otti asian vireille 26.4.2019 musiikkimeluhaittaan liittyvänä terveyshaittaepäilynä. Tehtyjen äänitasomittausten (WSP Finland Oy, 9 -10.2.2019 ja 11.3.2019, Liitteet 1 ja 2) perusteella musiikkimeluhaitta on selvästi kuultavissa ja ylittää asumisterveysasetuksen melun yöaikaisen keskiäänitason usealla matalataajuisen melun terssikaistojen alueella. Näiden selvitysten perusteella ympäristöpalvelut arvioi olosuhteiden tutkituissa hotellihuoneissa olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa ja kehotti Äkä Oy:tä ryhtymään toimiin musiikkimeluhaitan vähentämiseksi (Liite 3 kehotus ja liite 4 Äkä Oy:n vastine kehotukseen).

Hotelli St. Georgesta saadun tiedon mukaan musiikkimeluhaitta jatkui hotellihuoneissa entiseen tapaan ympäristöpalvelujen ravintola DTM:lle antamasta kehotuksesta huolimatta. Tästä syystä ympäristöpalvelut teki tarkastuksen (18.8.2019) kolmeen eri hotellihuoneeseen, joissa kaikissa mitattiin asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajojen selvät ylitykset.

Tämän tarkastuksen perusteella ympäristöpalvelut kehotti Äkä Oy:tä ryhtymään toimiin musiikkimeluhaitan vähentämiseksi ja kuuli asianosaisia musiikkimeluhaitasta (Liite 5).

Kuulemisen jälkeen kuultiin asianosaisia ristiin musiikkimeluhaitan poistamisesta (Liite 6).

Vastineet kuulemiseen

Vastineen antajat Kiinteistö Oy Yrjönkatu 13 (Liite 7) ja Kämp Collection Hotels (Liite 8) katsovat, että meluhaitan aiheuttaja Äkä Oy on yksin velvollinen haitan poistamiseen. Toimet meluhaitan poistamiseksi tulisi aloittaa välittömästi.

Äkä Oy on kertonut vastineessaan (Liite 9) vähentäneensä musiikin äänenvoimakkuutta erilaisilla toimilla mm. säätämällä äänentoistolaitteita. Päävastuu meluhaitan vähentämisestä kuuluu ravintolan toiminnanharjoittajan mielestä hotellin toiminnanharjoittajalle. Lisäksi Äkä Oy kyseenalaistaa ympäristöpalvelujen käyttämät terveyshaitan arviointiperusteet sekä musiikkimelun mittaustulokset.

Ristiin kuulemiseen saadut vastineet (Liite 9 Äkä Oy ja liite 11 St. George) eivät tuoneet ratkaisua meluhaitta-asian käsittelyyn.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo tarpeelliseksi ja perustelluksi määräyksen antamisen musiikkimeluhaitan poistamiseksi ottaen huomioon meluhaitan jatkumisen pitkään sekä epäselvyydet vastuun jaossa haitan poistamiseksi. Äkä Oy:n esittämiä lupauksia kaiuttimien siirtämisestä ratkaisuna meluhaitan vähentämiseksi ei voida pitää riittävänä toimena ilman minkäänlaisia perusteluja tai selvitystyötä.

Tarkastukset

Ympäristöpalvelut on todennut 18.8.2019 (Liite 5) hotelli St. Georgessa osoitteessa Yrjönkatu 13 ravintola DTM:n musiikista aiheutuvan melun vuoksi sellaiset olosuhteet, joista voidaan katsoa aiheutuvan terveydensuojelulain 1 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa.

Terveyshaittaa aiheuttavat olosuhteet on todettu tarkastuksella kolmessa eri hotellihuoneessa (huoneet 141, 241 ja 341) osoitteessa Yrjönkatu 13. Tarkastuksella keskiäänitason 63 Hz:n terssikaistalla todettiin olleen 59-63 dB (huone 141) ja 52-57 dB (huone 241) sekä 50 Hz:n terssikaistalla 44-49 dB (huone 341). Asumisterveysasetuksen toimenpideraja matalataajuisen melun 63 Hz:n terssikaistalle on 42 dB (Leq,1h,63 Hz) ja 50 Hz:n terssikaistalle 44 dB (Leq,1h,50Hz).

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto määrää terveydensuojelulain 27 §:n nojalla Äkä Oy:n poistamaan ravintola DTM:n tiloista hotelli St. Georgen huoneisiin (huoneet 141, 241 ja 341) osoitteessa Yrjönkatu 13 aiheutuvan terveyshaitaksi luokiteltavan meluhaitan.

Meluhaitta tulee poistaa siten, ettei ravintolatilassa soitettava musiikki ja ravintolan asiakkaiden aiheuttama melu ylitä asumisterveysasetuksen melulle asetettuja toimenpiderajoja (§12 ja asetuksen liite 2). Toimenpiteet terveyshaitan poistamiseksi on tehtävä 29.2.2020 mennessä.

Velvoite on kohdistettu Äkä Oy:lle, joka vastaa toiminnasta ravintolatiloissa, ja jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Velvoitteen täyttämiseksi annettu määräaika on kohtuullinen mahdollisen terveyshaitan luonteen ja laajuuden huomioon ottaen.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa terveydensuojelulain 53 §:n nojalla päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 25.000 euron uhkasakon. Ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Perustelut

Milloin asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka menettely tai toimenpide on syynä tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi (TSL 27 §).

Vaikka musiikkimeluhaitta rajoittuu pääsääntöisesti viikonloppuöihin ei ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan ravintola DTM voi toistaa musiikkia suurella äänen voimakkuudella toimintaan nähden riittämättömän ääneneristyksen vuoksi ko. ravintolan ja hotelli St Georgen välillä. Ravintolan toiminnanharjoittaja on tehnyt toimia musiikkimeluhaitan vähentämiseksi, mutta tehdyt toimet eivät ole riittäviä meluhaitan vähentämiseksi.

Ympäristöpalvelut on soveltanut asumisterveysasetusta hotellihuoneiden terveyshaitan arviointiin. Vastaavan meluhaitan käsittelystä on olemassa korkeimman hallinto-oikeuden päätös (702/1/10, 22.8.2011) .

Valvira ei ole antanut yksityiskohtaista ohjeistusta siitä, millä tavalla musiikkimeluhaittoja tai melumittaustuloksia tulisi käsitellä. Käytännössä tarkastuksilla mitattuja tuloksia joudutaan aina tulkitsemaan kohdekohtaisesti terveyshaitan arvioimiseksi, sillä asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat ovat tyypillisesti tuntikeskiarvoja. Tarkastustilanteessa on mahdotonta mitata samanaikaisesti taustamelua ja kokonaismelua, joiden erotuksena on musiikkimelun voimakkuus.

Ympäristöpalvelut teki tarkastuksen kolmeen eri hotellihuoneeseen yöaikaan ja totesi selvän terveyshaittaa aiheuttavan musiikkimelutason jokaisessa tutkitussa huoneessa. Rajoitetuista henkilöresursseista johtuen mittausajat ovat olleet normaalia lyhyempiä, koska meluhaitta oli selvästi kuultavissa ja mitattavissa ja tutkittavia huoneita oli kolme kappaletta.

Taustamelumittauksia ei voitu tehdä jatkuvan musiikkimelun vuoksi ja tästä syystä taustamelun arviointiin on käytetty melumittauksissa esiintyviä hiljaisimpia kohtia. Tarkastusten aikaisten kuulohavaintojen perusteella tutkituissa huoneissa ei olisi pystynyt nukkumaan.

Ympäristöpalvelujen tekemien selvitysten perusteella on ravintola DTM:ssä soitettu musiikkia liian suurella äänenvoimakkuudella, josta voi aiheutua terveydensuojelulain 1 ja 26 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos edellä mainittu kiinteä tai irtain omaisuus (DTM:n ravintolatila osoitteessa Mannerheimintie 6) tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

WSP Finland Oy tutkimusraportti
WSP Finland Oy tutkimusraportti 2
Kehotus 21.5.2019
Vastine kehotukseen 11.6.2019, Äkä Oy
Kuuleminen 1, 20.8.2019
Vastine 26.9.2019, Yrjönkatu 13
Vastine 26.9.2019, Äkä Oy
Vastine 26.9.2019, Kämp Collection
Kuuleminen 2, 1.11.2019
Vastine 21.11.2019, Äkä Oy
Vastine 21.11.2019 Kämp Collection

Sovelletut oikeus- ja muut ohjeet

Terveydensuojelulaki 1, 26, 27, 53 ja 56 §
Terveydensuojeluasetus 15, 17 §
Hallintolaki 34, 36 ja 39 §
Uhkasakkolaki 1, 6, 18 ja 24 §
Valviran asumisterveysasetuksen soveltamisohjeet
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015)
Valviran asumisterveysasetuksen soveltamisohje

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi velvoitetulle (Äkä Oy) saantitodistuksella.

Käsittely

Pertti Forss: Kpl 15: Toimenpiteiden määräpäiväksi muutetaan 29.2.2020.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti osoitteessa Yrjönkatu 13 todetun terveyshaitan poistamisesta seuraavaa.

Päätöksen kohde

Äkä Oy / Gay Night Club DTM (jatkossa ravintola DTM), Mannerheimintie 6, 00100 HELSINKI

Vireilletulo ja taustaa

Asianosaiset ovat yhtä mieltä siitä, että ravintola DTM:n toiminnasta aiheutuva musiikkimelu on syksystä 2018 alkaen kuulunut häiritsevänä toimintansa tuolloin aloittaneen hotelli St. Georgen hotellihuoneissa. Meluhaitan vähentämisen vastuutahosta ei ole päästy yksimielisyyteen.

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut otti asian vireille 26.4.2019 musiikkimeluhaittaan liittyvänä terveyshaittaepäilynä. Tehtyjen äänitasomittausten (WSP Finland Oy, 9 -10.2.2019 ja 11.3.2019, Liitteet 1 ja 2) perusteella musiikkimeluhaitta on selvästi kuultavissa ja ylittää asumisterveysasetuksen melun yöaikaisen keskiäänitason usealla matalataajuisen melun terssikaistojen alueella. Näiden selvitysten perusteella ympäristöpalvelut arvioi olosuhteiden tutkituissa hotellihuoneissa olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa ja kehotti Äkä Oy:tä ryhtymään toimiin musiikkimeluhaitan vähentämiseksi (Liite 3 kehotus ja liite 4 Äkä Oy:n vastine kehotukseen).

Hotelli St. Georgesta saadun tiedon mukaan musiikkimeluhaitta jatkui hotellihuoneissa entiseen tapaan ympäristöpalvelujen ravintola DTM:lle antamasta kehotuksesta huolimatta. Tästä syystä ympäristöpalvelut teki tarkastuksen (18.8.2019) kolmeen eri hotellihuoneeseen, joissa kaikissa mitattiin asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajojen selvät ylitykset.

Tämän tarkastuksen perusteella ympäristöpalvelut kehotti Äkä Oy:tä ryhtymään toimiin musiikkimeluhaitan vähentämiseksi ja kuuli asianosaisia musiikkimeluhaitasta (Liite 5).

Kuulemisen jälkeen kuultiin asianosaisia ristiin musiikkimeluhaitan poistamisesta (Liite 6).

Vastineet kuulemiseen

Vastineen antajat Kiinteistö Oy Yrjönkatu 13 (Liite 7) ja Kämp Collection Hotels (Liite 8) katsovat, että meluhaitan aiheuttaja Äkä Oy on yksin velvollinen haitan poistamiseen. Toimet meluhaitan poistamiseksi tulisi aloittaa välittömästi.

Äkä Oy on kertonut vastineessaan (Liite 9) vähentäneensä musiikin äänenvoimakkuutta erilaisilla toimilla mm. säätämällä äänentoistolaitteita. Päävastuu meluhaitan vähentämisestä kuuluu ravintolan toiminnanharjoittajan mielestä hotellin toiminnanharjoittajalle. Lisäksi Äkä Oy kyseenalaistaa ympäristöpalvelujen käyttämät terveyshaitan arviointiperusteet sekä musiikkimelun mittaustulokset.

Ristiin kuulemiseen saadut vastineet (Liite 9 Äkä Oy ja liite 11 St. George) eivät tuoneet ratkaisua meluhaitta-asian käsittelyyn.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo tarpeelliseksi ja perustelluksi määräyksen antamisen musiikkimeluhaitan poistamiseksi ottaen huomioon meluhaitan jatkumisen pitkään sekä epäselvyydet vastuun jaossa haitan poistamiseksi. Äkä Oy:n esittämiä lupauksia kaiuttimien siirtämisestä ratkaisuna meluhaitan vähentämiseksi ei voida pitää riittävänä toimena ilman minkäänlaisia perusteluja tai selvitystyötä.

Tarkastukset

Ympäristöpalvelut on todennut 18.8.2019 (Liite 5) hotelli St. Georgessa osoitteessa Yrjönkatu 13 ravintola DTM:n musiikista aiheutuvan melun vuoksi sellaiset olosuhteet, joista voidaan katsoa aiheutuvan terveydensuojelulain 1 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa.

Terveyshaittaa aiheuttavat olosuhteet on todettu tarkastuksella kolmessa eri hotellihuoneessa (huoneet 141, 241 ja 341) osoitteessa Yrjönkatu 13. Tarkastuksella keskiäänitason 63 Hz:n terssikaistalla todettiin olleen 59-63 dB (huone 141) ja 52-57 dB (huone 241) sekä 50 Hz:n terssikaistalla 44-49 dB (huone 341). Asumisterveysasetuksen toimenpideraja matalataajuisen melun 63 Hz:n terssikaistalle on 42 dB (Leq,1h,63 Hz) ja 50 Hz:n terssikaistalle 44 dB (Leq,1h,50Hz).

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto määrää terveydensuojelulain 27 §:n nojalla Äkä Oy:n poistamaan ravintola DTM:n tiloista hotelli St. Georgen huoneisiin (huoneet 141, 241 ja 341) osoitteessa Yrjönkatu 13 aiheutuvan terveyshaitaksi luokiteltavan meluhaitan.

Meluhaitta tulee poistaa siten, ettei ravintolatilassa soitettava musiikki ja ravintolan asiakkaiden aiheuttama melu ylitä asumisterveysasetuksen melulle asetettuja toimenpiderajoja (§12 ja asetuksen liite 2). Toimenpiteet terveyshaitan poistamiseksi on tehtävä 31.1.2020 mennessä.

Velvoite on kohdistettu Äkä Oy:lle, joka vastaa toiminnasta ravintolatiloissa, ja jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Velvoitteen täyttämiseksi annettu määräaika on kohtuullinen mahdollisen terveyshaitan luonteen ja laajuuden huomioon ottaen.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa terveydensuojelulain 53 §:n nojalla päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 25.000 euron uhkasakon. Ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Perustelut

Milloin asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka menettely tai toimenpide on syynä tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi (TSL 27 §).

Vaikka musiikkimeluhaitta rajoittuu pääsääntöisesti viikonloppuöihin ei ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan ravintola DTM voi toistaa musiikkia suurella äänen voimakkuudella toimintaan nähden riittämättömän ääneneristyksen vuoksi ko. ravintolan ja hotelli St Georgen välillä. Ravintolan toiminnanharjoittaja on tehnyt toimia musiikkimeluhaitan vähentämiseksi, mutta tehdyt toimet eivät ole riittäviä meluhaitan vähentämiseksi.

Ympäristöpalvelut on soveltanut asumisterveysasetusta hotellihuoneiden terveyshaitan arviointiin. Vastaavan meluhaitan käsittelystä on olemassa korkeimman hallinto-oikeuden päätös (702/1/10, 22.8.2011) .

Valvira ei ole antanut yksityiskohtaista ohjeistusta siitä, millä tavalla musiikkimeluhaittoja tai melumittaustuloksia tulisi käsitellä. Käytännössä tarkastuksilla mitattuja tuloksia joudutaan aina tulkitsemaan kohdekohtaisesti terveyshaitan arvioimiseksi, sillä asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat ovat tyypillisesti tuntikeskiarvoja. Tarkastustilanteessa on mahdotonta mitata samanaikaisesti taustamelua ja kokonaismelua, joiden erotuksena on musiikkimelun voimakkuus.

Ympäristöpalvelut teki tarkastuksen kolmeen eri hotellihuoneeseen yöaikaan ja totesi selvän terveyshaittaa aiheuttavan musiikkimelutason jokaisessa tutkitussa huoneessa. Rajoitetuista henkilöresursseista johtuen mittausajat ovat olleet normaalia lyhyempiä, koska meluhaitta oli selvästi kuultavissa ja mitattavissa ja tutkittavia huoneita oli kolme kappaletta.

Taustamelumittauksia ei voitu tehdä jatkuvan musiikkimelun vuoksi ja tästä syystä taustamelun arviointiin on käytetty melumittauksissa esiintyviä hiljaisimpia kohtia. Tarkastusten aikaisten kuulohavaintojen perusteella tutkituissa huoneissa ei olisi pystynyt nukkumaan.

Ympäristöpalvelujen tekemien selvitysten perusteella on ravintola DTM:ssä soitettu musiikkia liian suurella äänenvoimakkuudella, josta voi aiheutua terveydensuojelulain 1 ja 26 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos edellä mainittu kiinteä tai irtain omaisuus (DTM:n ravintolatila osoitteessa Mannerheimintie 6) tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

WSP Finland Oy tutkimusraportti
WSP Finland Oy tutkimusraportti 2
Kehotus 21.5.2019
Vastine kehotukseen 11.6.2019, Äkä Oy
Kuuleminen 1, 20.8.2019
Vastine 26.9.2019, Yrjönkatu 13
Vastine 26.9.2019, Äkä Oy
Vastine 26.9.2019, Kämp Collection
Kuuleminen 2, 1.11.2019
Vastine 21.11.2019, Äkä Oy
Vastine 21.11.2019 Kämp Collection

Sovelletut oikeus- ja muut ohjeet

Terveydensuojelulaki 1, 26, 27, 53 ja 56 §
Terveydensuojeluasetus 15, 17 §
Hallintolaki 34, 36 ja 39 §
Uhkasakkolaki 1, 6, 18 ja 24 §
Valviran asumisterveysasetuksen soveltamisohjeet
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015)
Valviran asumisterveysasetuksen soveltamisohje

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi velvoitetulle (Äkä Oy) saantitodistuksella.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 13.12.2019 § 250

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.01.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Lisätietojen antaja

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 64545

timo.koskinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. WSP Finland Oy tutkimusraportti
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. WSP Finland Oy tutkimusraportti 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. kehotus
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Vastine kehotukseen 11.6.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Kuuleminen 1 Liitteet 1-5
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Vastine Yrjönkatu 13
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Vastine 26.9.2019, Äkä Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Vastine 26.9.2019, Kämp Collection Hotels
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Kuuleminen 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Vastine 2 21.11.2019, Äkä Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Vastine 2 21.11.2019 Kämp Col
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.