Hankesuunnitelma, lastensuojelun sijoituksen toimitilat, Elimäenkatu 28/Kumpulantie 13

HEL 2019-010838
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 100 §

Lastensuojelun sijoituksen toimitilojen, Elimäenkatu 28/Kumpulantie 13, vuokrahanketta koskevan hankesuunnitelman hyväksyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Elimäenkatu 28 / Kumpulantie 13 siirtyvien lastensuojelun sijoituksen toimitilojen vuokraamista koskevan, 21.10.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 547 m² ja arvonlisäveroton pääomitettu pääomavuokrasumma kymmenelle vuodelle 2 561 832 euroa syyskuun 2019 kustannustasossa (RI 104,4, THI 189,3). Päätös tehtiin ehdolla, että sosiaali- ja terveystoimiala antoi hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankkeen tarpeellisuus

Sijoituksen sosiaalityön jaos vastaa sijaishuoltopaikkojen järjestämisestä lastensuojelun asiakaslapsille sekä lasten vastuusosiaalityöstä sijaishuollon aikana. Vastuusosiaalityö sisältää sijoitettujen lasten sosiaalityön lisäksi myös perhehoitajien sosiaalityön sekä perhesijoituksen aikana tarvittavat muut tukipalvelut. Sosiaalityön asiakkaita on yli 1300. Lisäksi yksikkö vastaa toimistopalvelujen järjestämisestä kahdelle lastensuojelun jaokselle

Tällä hetkellä sijoituksen sosiaalityö työskentelee kahdessa eri osoitteessa, Siltasaarenkatu 13 ja Sturenkatu 8. Siltasaarenkatu 13:n rakennus on menossa purkuun vuodenvaihteessa 2019 - 2020 ja rakennuksen tulee olla tyhjä vuoden 2019 loppuun mennessä.

Sijoituksen sosiaalityön jakautuessa kahteen eri osoitteeseen ei ole voitu saavuttaa sitä synergiahyötyä, joka laitoshoidon ja perhehoidon sosiaalityön yhdistyessä oli ajateltu saatavan. Samoissa tiloissa toimiminen mahdollistaa sujuvan tiedonkulun, yhteisen työskentelyn ja joustavan työnjaon. Tämä näkyy asiakaspalvelun parantumisena ja vaikuttaa myönteisesti asiakkaiden hyvinvointiin ja työn tulokseen.

Uusia tiloja purettavien toimitilojen tilalle etsittiin keskustan alueelta yhdessä sosiaali- ja terveystoimialan toimialan kanssa. Kaupungin omista tiloista ei löytynyt toiminnalle sijainniltaan, toiminnoiltaan ja laajuudeltaan sopivaa tilaa.

Vuokrattavaksi esitetään markkinoilla vapaana tarjolla olevia, osoitteessa Elimäenkatu 28 / Kumpulantie 13, kerroksissa 3 ja 4 sijaitsevia Antilooppi Ky:n omistamia tiloja, joiden laajuus on 1 547 m² ja jotka sopivat erinomaisesti koko toiminnan käyttöön. Tilat ovat esteettömät ja lapsiperheille hyvin saavutettavissa. Henkilökunnalla on hyvät kulkuyhteydet asiakastapaamisiin. Tiloissa pitää tehdä luottamuksellisuuden turvaamiseksi ääneneristystöitä ja pieniä tilamuutoksia. Nämä muutokset sisältyvät vuokraan.

Vuokrakustannukset

Pääomavuokra on 13,80 euroa/m²/kk ja ylläpitovuokra 4,20 euroa/m²/kk. Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu, joka on suuruudeltaan 0,50 euroa/m²/kk eli vuokra on yhteensä 18,50 euroa/m²/kk. Arvioitu kokonaisvuokra on 28 619,50 euroa/kk, 343 434 euroa/v.

Vuokriin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

Toiminnan käynnistämiskustannukset

Toiminnan käynnistämis- ja muuttokustannukset ovat yhteensä 100 000 euroa.

Väistötilat

Purettavasta Siltasaarenkatu 13:sta pois siirtyvän toiminnan väliaikaiset tilat vuoden 2020 alussa sijaitsevat osoitteessa Sturenkatu 8. Tilat ovat jo sosiaali- ja terveystoimialan käytössä.

Aikataulu

Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus astuu voimaan, kun kohteen muutostyöt ovat valmiit ja vastaanotettu eli 1.3.2020. Ensimmäinen irtisanomispäivä on 10 vuoden kuluttua. Irtisanomisaika on kummallekin osapuolelle 12 kk.

Sopimuksessa huomioidaan voimassa oleva soten rajoituslaki, jonka mukaan irtisanomisehdosta poiketen sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisessä järjestämisvastuussa olevalla on lakiin 1057/2017 perustuen oikeus irtisanoa sopimus vuosien 2020 - 2021 aikana päättymään kahdentoista (12) kuukauden kuluttua irtisanomisesta ilman, että irtisanomisesta syntyy korvausvelvollisuutta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Lisätietojen antaja

Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21008

juha.aaltonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.