Meluilmoitus, louhintatyö, murskaustyö, Haakoninlahti 2, Kruunuvuorenranta, Laajasalo, Stara

HEL 2019-011472
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 39

Päätös Stara/KTR/RA3:n meluilmoituksesta koskien murskaustyötä Kruunuvuorenrannassa alueella Haakoninlahti 2, Laajasalo

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Stara/KTR/RA3:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee murskaustyötä 25.3.2020 - 31.5.2021 Kruunuvuorenrannassa alueella Haakoninlahti 2, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Murskausta koskeva tiedote on jaettava kaikkiin asuin- ja vapaa-ajankiinteistöihin, jotka sijaitsevat alle 300 metrin etäisyydellä työkohteesta.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi työn tarkoitus, kesto ja päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.
  2. Työmaalla saa murskata vain meluilmoituksessa ja sen täydennyksessä mainituista kohteista peräisin olevaa kiviainesta ja vain sen määrän, joka hyödynnetään murskeena tässä kohteessa.
  3. Murskaustyön aloittamisesta, keskeyttämisestä ja lopettamisesta on ilmoitettava ympäristöpalveluille kirjallisesti (kymp.palu.ymparistovalvonta@hel.fi) viimeistään seuraavana työpäivänä.
  4. Esimurskausyksikön syöttimen pohja ja syöttösuppilo on vuorattava kumilevyin.
  5. Murskaamo on varustettava kuljettimien ja seulojen päälle asetettavilla tiiviillä pölykatteilla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolella ja jokaisessa kuljettimen purkukohdassa.

    Pölyntorjuntajärjestelmän on oltava käytössä kokonaisuudessaan aina kun murskaustyötä tehdään.
  6. Työmaan ajoväylien pölyäminen on estettävä tarkoituksenmukaisella pölynsidonta-aineella.
  7. Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin tai vesistöön. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.

Määräykset on ilmoitettu ennakkoon toiminnanharjoittajalle sähköpostitse 18.3.2020.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Päivittäistä työaikaa rajoittamalla voidaan vähentää melusta lähialueen asukkaille aiheutuvaa haittaa.
  2. Tiedottamisella vähennetään työstä naapureille aiheutuvaa haittaa tai häiriötä. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  3. Tietylle alueelle sijoitettava siirrettävä murskaamo, jonka toiminta-aika on yhteensä vähintään 50 päivää, tarvitsee ympäristöluvan.
  4. Rajoittamalla murskattavaa kiviainesta ja murskaamalla vain se määrä, joka jää samalle paikalle hyödynnettäväksi, voidaan vähentää työn aiheuttamaa meluhaittaa. Myös pölyhaitta pienenee, kun alueella ei murskata kiviainesta muualle kuljetettavaksi.
  5. Tieto toiminnan tarkasta ajankohdasta on tarpeen valvonnan kannalta.
  6. Vuoraamalla syöttimen pohja ja syöttösuppilo kumilevyin voidaan vähentää murskaamon aiheuttamaa melua.
  7. Määräys on tarpeen, jotta kivipölyä leviäisi ympäristöön mahdollisimman vähän.
  8. Määräys on tarpeen, jotta työmaan liikenteen aiheuttama pölyhaitta olisi mahdollisimman vähäinen. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
  9. Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 11 §.

Ilmoituksen tekijä

Stara/KTR/RA3, Pallokuja 12, 00980 Helsinki

Y-tunnus: 0201256-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee murskausta 25.3.2020 - 31.5.2021 arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 18.00 Kruunuvuorenrannassa alueella Haakoninlahti 2 (kuva 1). Ilmoituksen mukaan kiviainesta murskataan yhteensä noin 53 000 m3, josta noin 27 000 m3 on louhittu 4.12.2019 päivätyn melupäätöksen 198 § nojalla ja noin 26 000 m3 on peräisin vuoden 2019 aikana Kruunuvuorenrannan talotyömailta tulleista kohteista. Ilmoituksen mukaan kaikki louhittava kiviaines käytetään tässä kohteessa. 4.12.2019 päivätyn melupäätöksen 198 § mukaisiin töihin kuluu kiviainesta yhteensä noin 30 000 m3 ja loput 23 000 m3 käytetään painopenkkana. Kun painopenkan hyöty on saatu, käytetään murskeet tuleviin alueen katuihin, mitkä eivät vielä kaikki kuulu Staran tämän hetken urakkaan.

Melupäästöt aiheutuvat ilmoituksen mukaan murskasta, etu- ja jälkipäästä, pyöräkuormaajasta, kaivinkoneesta (2 kpl), louheensyötöstä ja suurten kivien rammeroinnista. Ilmoituksen mukaan toiminnan aiheuttama melutaso (LAeq) on 10 metrin päässä melulähteestä noin 98 dB.

Ilmoituksen mukaan lähimmät melulle altistuvat kohteet ympäristössä ovat talotyömaa 400 metrin etäisyydellä, tapahtumapaikka 250 metrin etäisyydellä, mökkejä noin 400 metrin etäisyydellä ja St1 edustussauna 200 metrin etäisyydellä.

Meluntorjuntatoimiksi ilmoituksessa todetaan louhepenger ja murskekasat. Melutilannetta seurataan ilmoituksen mukaan ihmiskorvalla sekä tarvittaessa desibelimittarilla.

Kuva 1. Murskaamon ja lähimpien häiriintyvien kohteiden sijainti

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 24.2.2020. Ilmoitusta on ympäristöpalveluiden kehotuksesta täydennetty 9.3.2020 koskien kiviaineksen määriä, alkuperää ja käyttökohteita.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristönsuojeluyksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätös tullut nähtäväksi 19.03.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pirkko Paatero, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 26014

pirkko.paatero@hel.fi

Päättäjä

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö