Rajatun hakumenettelyn käyttäminen, Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne sr, Fastighets Ab BMR:s Isabella

HEL 2019-012167
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 11
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Begränsat ansökningsförfarande, Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne sr, Fastighets Ab BMR:s Isabella

Yksikön päällikkö

Beslut

Enhetschefen beslöt att ett begränsat ansökningsförfarande skall tillämpas på ARA-hyresbostäder i Fastighets Ab BMR:s Isabella. Hyresbostäder skall kunna sökas av personer vilka är engagerade inom skolväsendet eller dagvården.

Beslutsmotivering

Enligt Miljöministeriets förordning (182/2003) om ett offentligt och allmänt ansökningsförfarande gällande arava- och räntestödshyresbostäder skall arava- och räntestödshyresbostäder kunna sökas genom ett offentligt och allmänt förfarande. Bostäderna kan sökas endast av en begränsad grupp, om denna representerar en tillräckligt stor grupp bostadsbehövande på orten och ett begränsat ansökningsförfarande är motiverat med beaktande av bostädernas ägoförhållanden och användningsändamål.

Stadstyrelsen har beslutat den 28.11.2016, (1081 §) att avsätta tomten 20929/3 på Busholmen till Brita Maria Renlunds Minne sr, Svenska Handelshögskolan (Hanken) och Ålandsbanken Bostadsfond Specialplaceringsfond. Brita Maria Renlunds Minne sr skall bygga ARA-hyresbostäder, som skulle främst ges till personer vilka är engagerade inom skolväsendet eller dagvården.

Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne sr har lämnat in ansökan om att hyresbostäder i Fastighets Ab BMR:s Isabella skall kunna sökas av begränsad grupp. Fastigheten består av 26 ARA-hyresbostäder främst för personer vilka är engagerade inom skolväsendet eller dagvården.

Väldigt många tjänster speciellt inom svenskspråkigt dagvårsväsendet är icke permanent besätta på grund av att behöriga sökanden inte hittats. Orsaken till detta är bland annat de höga boendekostnaderna i Helsingfors. Fastighets Ab BMR:s Isabella:s bostäder kommer att underlätta möjligheterna för behörig personal att flytta till Helsingfors: i och med detta skulle ett positivt beslut gagna skol- och dagvårdselever i Helsingfors och verksamhetsförutsättningarna i skolor och daghem skulle förbättras.

Päätös tullut nähtäväksi 16.01.2020

ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den sökande som är missnöjd med ett beslut som avses i lagen om aravalån eller i en förordning som utfärdats med stöd av denna och i lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån
  • av den ändringssökande eller sökande av hyresbostad som är missnöjd med ett beslut som avses i aravabegränsningslagen eller i de bestämmelser som utfärdats med stöd av denna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

En sökande av hyresbostad anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads stadsmiljönämnd.

Stadsmiljönämndens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Postadress:
Stadsmiljönämnden
 
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11–13
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08:15–16:00. Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs

I begäran om omprövning ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud, ska i begäran om omprövning även uppges namn och hemkommun för denna person.

I begäran om omprövning ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Begäran om omprövning ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till begäran om omprövning ska fogas de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marjo Tapana, teamchef, telefon: 09 310 34222

marjo.tapana@hel.fi

Päättäjä

Merja Liski
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Ansökan

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.