Avustuksen hakeminen, valtionavustus, puurakenteisen pysäköintitalon kehittämishanke
Puurakenteisen pysäköintilaitoksen kehittämishankkeen suunnittelijan valinta ja hankinta
Päätös
Vs.rahoitusjohtaja päätti hyväksyä Tila Group Oy:n tarjouksen puurakenteisen kehittämistyön hankinnassa (liite 1) sekä allekirjoittaa konsulttisopimuksen (liite 2). Hankittavan kehittämistyön kokonaishinta on 190 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankkeessa tuotetaan rakennuslupatasoiset pääpiirustukset kahdelle puurakenteiselle pysäköintilaitokselle, joiden laajuutta ja kerroslukua voidaan varioida tarpeen mukaan. Pysäköintilaitoksen tavoitteena on olla modulaarinen siten, että se voidaan rakentaa ja käyttöön ottaa vaiheittain ympärillä olevan asuinalueen rakentumisen myötä. Pysäköintitarpeen päätyttyä pysäköintilaitos on purettavissa ja siirrettävissä käyttöön muualle. Pysäköintilaitokset tullaan suunnittelemaan kahdelle tontille, joista toinen sijaitsee Helsingin Kuninkaantammessa ja toinen Vantaan Puu-Kivistössä. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen syksylle 2020 Ruotsin puurakenteisiin pysäköintilaitoksiin suuntautuva tutustumiskäynti peruuntunee kokonaan.
Ympäristöministeriö päätti tammikuussa 2020 (VN 9267/2019) myöntää hankkeelle enintään 40 prosentin ja kuitenkin enintään 101 832 euron avustuksen Kasvua ja kehitystä puusta -tukiohjelmasta.
Rahoitusjohtaja päätti 11.6.2020 allekirjoittaa puurakenteisen pysäköintilaitoksen kehittämishankkeen tilaajakonsortiosopimuksen (liite 3), jonka jälkeen julkaistiin hankintailmoitus ja tarjouspyyntö kehittämistyöstä.
Hanke on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun
lain 9 § 1 mom 13 -kohdassa tarkoitettu kehittämishanke, johon liittyvien konsultointipalvelujen hankintaan ei sovelleta ao. lakia. Konsulttipalveluiden kilpailutus tehtiin kuitenkin avoimesti hankintalain periaatteita noudattaen.
Tarjouspyyntö julkaistiin 25.6.2020 Tarjouspalvelun kautta. Tarjousten määräaika päättyi 10.8.2020. Tarjouksia tuli kaksi: Arkkitehdit AFKS Oy ja Tila Group Oy.
Tarjouspyynnössä on ilmoitettu tarjousten tarkemmat vertailuperusteet. Laadun painoarvo on 80 % ja hinnan 20 %. Laatuvertailussa huomiotiin tarjoajan referenssit ja työntekijöiden kokemus ja osaaminen. (Arviointipöytäkirja liitteenä 4)
Hankkeen projektipäällikkö ei osallistunut tarjousten arviointiin eikä hankintapäätöksen valmisteluun esteellisyyden takia.
Hankkeen budjetissa konsultin tekemälle kehittämistyölle on varattu 222 880 euroa. Kehittämistyön kokonaishinta on 190 000 euroa, jolloin sopimuksen ulkopuolisille lisä- ja muutostöille sekä hankkeen aikaisen projektipankin hankinnalle jää 32 880 euroa. Projektipankki maksaa 150 euroa + 100 euroa/kk. Hankinnan tekee asunto-ohjelmapäällikkö. Muiden lisä- ja muutostöiden hankinnasta päätetään hankintavaltuuksien rajoissa.
Tilaajakonsortiosopimuksen mukaisesti konsortion osapuolilta laskutetaan niiden rahoitusosuudet tämän päätöksen jälkeen. Hankkeen kehittäjäkonsultin laskunmaksu tapahtuu konsulttisopimuksen mukaisesti neljässä erässä.
Hankkeen kokonaiskustannukset tulevat olemaan noin 220 000 euroa, josta ympäristöministeriön osuus on 40 % (88 000 €) ja Helsingin kaupungin osuus noin 28 % (62 000 €). Loppuosa rahoituksesta (70 000 €) tulee konsortiokumppaneilta. Keskitettyyn hanketoimintaan varatusta määrärahasta talousarviokohdasta 1 50 04 on myönnetty hankkeelle 118 457 euroa vuodelle 2020.
Vuoden 2021 alussa tehdään strategiajohtajan päätös hankkeen rahoituksesta talousarviokohdasta 1 50 04 vuoden 2021 aikana noin 101 000 eurolla.
Päätös tullut nähtäväksi 08.02.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Timo Meuronen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 70914