Toivomusponsi, syksyllä 2018 hyväksytyn varikkosuunnitelman päivittäminen ja laajenevan raitiovaunuliikenteen tarpeisiin varautuminen

HEL 2019-012426
Asialla on uudempia käsittelyjä
18. / 256 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ted Apterin toivomusponnesta koskien Vantaan ratikan yleissuunnitelmaa ja toteuttamissuunnittelua

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus hyväksyi liikenneliikelaitoksen laatiman raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman 27.8.2018. Suunnitelmassa arvioidaan kantakaupungin raitiovarikkojen nykytila ja tulevien raitiotiehankkeiden tuottamat muutostarpeet sekä määritellään toimenpiteet varikkoverkon kehittämiseksi. Ruskeasuolle nykyisen bussivarikon yhteyteen rakennetaan uusi raitiovaunuvarikko, minkä jälkeen Koskelan raitiovaunuvarikko uusitaan. Hankkeet olisivat valmiita 2020-luvun jälkipuoliskolla, jolloin nykyiset Töölön ja Vallilan raitiovaunuvarikot voidaan poistaa käytöstä. Hankkeet toteutetaan erikseen hyväksyttävien hankesuunnitelmien perusteella.

Käynnissä olevien raitiotiehankkeiden suunnittelu tukeutuu varikkojen osalta raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelmaan. Raide-Jokeri- ja Kruunusillat -hankkeissa toteutetaan kunkin pikaraitiolinjan tarpeisiin varikot Roihupeltoon ja Yliskylään. Seuraavina toteutettavat pikaraitiotiehankkeet tukeutuvat kantakaupungin varikkoihin. Vihdintien pikaraitiotie sekä Viikin-Malmin pikaraitiotie ovat yleissuunnitteluvaiheessa ja Tuusulanbulevardin alustava suunnittelu on käynnissä. Samanaikaisesti kantakaupungin raitioverkkoa laajennetaan mm. Kalasatamassa, Länsisatamassa ja Pasilassa. Kantakaupungin hankkeet lisäävät osaltaan raitioliikenteen kalustotarvetta. Hankkeiden toteutuminen tavoiteaikataulussa edellyttää, että Ruskeasuon ja Koskelan varikot toteutuvat ilman merkittäviä viivästyksiä ja niiden suunnittelussa huomioidaan pikaraitiolinjojen edellyttämä varikkokapasiteetti.

Pikaraitiotiehankkeiden liikennöintiperiaatteet ja kalustotarve tarkentuvat yleissuunnitteluvaiheessa, mutta lopullisesti ne tiedetään vasta hankkeen toteutusvaiheessa. Tästä johtuen uusien raitiotiehankkeiden yhteenlaskettu kalustotarve voi suunnittelun edetessä muuttua siitä, mitä raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelmaa laatiessa on alustavasti arvioitu.

Vantaan ratikan yleissuunnitelmassa on suunniteltu uusi varikko Vantaan Vaaralaan. Suunnitelmassa on huomioitu mahdolliset liittymiskohdat Helsingin pikaraitioverkkoon. Näistä keskeisin on Viikin-Malmin raitiotie, jolle on Vantaan ratikan yleissuunnittelussa alustavasti suunniteltu reitti Vaaralasta Hakunilan urheilupuistoon. Yleissuunnitelmassa on myös varattu varikkoalueelta tilaa varikon laajentamiselle Vantaan ratikan tarpeita laajemman liikenteen käyttöön. Varikon tai kaupungin rajan ylittävän raitiotien omistus- ja hallintamallia ei ole yleissuunnitelmassa määritelty.

Viikin-Malmin pikaraitiotien meneillään olevassa yleissuunnittelussa tarkastellaan muiden muassa vaihtoehtoa, jossa jo ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan raitiotie Jakomäkeen asti. Vaihtoehdon toteutuessa Helsingin ja Vantaan raitioverkkojen yhdistyminen voi tapahtua jo 2030-luvun alkupuolella. Suunnittelun perusoletuksena on, että Jakomäkeen kulkevan raitiolinjan liikennöinti hoidetaan Koskelan varikolta. Jos linja jatkuu Vantaan puolelle, voi sitä olla tarkoituksenmukaista liikennöidä osittain myös Vaaralan varikolta. Raitiotien Vantaalle jatkumisen vaikutukset kalustotarpeeseen ja liikennöinnin järjestämisperiaatteisiin on kuitenkin tarkasteltava erikseen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelma on edelleen periaatteiltaan pätevä. Raitiotiehankkeiden suunnittelun nopean etenemisen vuoksi olisi kuitenkin perusteltua, että liikenneliikelaitos päivittää yhteistyössä kaupunkiympäristötoimialan sekä HSL-kuntayhtymän kanssa arvion raitioliikenteen kalustotarpeesta eri aikajänteillä. Siten voidaan varmistaa riittävä kapasiteetti raitiovaunujen säilytys- ja huoltotoiminnoille uusilla varikoilla. Asia koskee erityisesti Koskelan uutta varikkoa, jonka hankesuunnittelua ei ole aloitettu. Lisäksi Vantaan ja Espoon kaupunkien kanssa on syytä käydä keskustelua raitioliikenteen seudullisten varikkotoimintojen järjestämistavoista.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Toivomusponsi

Valtuutettu Ted Apter on tehnyt 27.11.2019 seuraavan toivomusponnen:

"Vantaan ratikan yleissuunnitelma ja toteuttamissuunnittelu

Kaupunginvaltuusto hyväksyessään Vantaan ratikan 18.9.2019
päivätyn yleissuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi edellyttää, että selvitetään mahdollisuudet päivittää syksyllä 2018 hyväksytty
varikkosuunnitelma, jotta pystytään varautumaan riittävään
varikkokapasiteettiin sekä Helsingin sisäisen että seudun tuleviin
tarpeisiin. Voimakkaasti laajenevan raitiovaunuliikenteen vuoksi on erityisen korostettu tarve huolehtia riittävästä kaluston kunnossapito- ja korjaustarpeiden kapasiteetista. (Ted Apter)"

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 30.4.2020 mennessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.05.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Anton Silvo, liikenneinsinööri: 09 310 37489

anton.silvo@hel.fi