Hankesuunnitelma, Kuninkaantammi, Kuninkaantammenkierto 3, väliaikaiset lisätilat

HEL 2019-012549
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 73 §

Kuninkaantammenkierto 3, kaupungin ulkopuoliselta vuokrattava väliaikainen lisätila päiväkodin ja perusopetuksen käyttöön -hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti Kuninkaantammenkierto 3, kaupungin ulkopuoliselta vuokrattava väliaikainen lisätila päiväkodin ja perusopetuksen käyttöön -hankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korotusta siten, että hankkeen laajuus on noin 1800 htm² ja kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana enintään 2 757 050 euroa maaliskuun 2020 kustannustasossa.

Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyy enimmäishinnan korotuksen ja siitä aiheutuvan tilakustannuksen muutoksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi 12.12.2019 § 117 osoitteeseen Kuninkaantammenkierto 3 sijoittuvan kaupungin ulkopuoliseen tilaan väliaikaisen lisätilan 2.12.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 800 htm² ja hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 191 050 lokakuun 2019 kustannustasossa.

29.4.2020 päivätyn urakkavaiheen kustannusarvion mukaan hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana 2 757 050 euroa maaliskuun 2020 kustannustasossa. Tämä ylittää 467 617 eurolla hankesuunnitelman maaliskuun 2020 kustannustasoon indeksikorjatun enimmäishinnan 2 289 433 euroa.

Sulje

Kuninkaantammi on uusi asuinalue, jossa tulee olemaan noin 5000 asukasta. Alueella tarvitaan koulu- ja päiväkotipalveluita jo ennen pysyvän hankkeen valmistumista. Väliaikaisen lisätilan käyttäjiä ovat Kannelmäen peruskoulun Kuninkaantammen toimipiste ja päiväkoti Kuninkaantammi.

Väliaikaiset lisätilat hankitaan vuokraamalla osoitteessa Kuninkaantammenkierto 3 sijaitsevia toimistotiloja sekä osia kiinteistön piha-alueesta. Vuokrasopimus on määräaikainen ajalle 1.1.2020 - 30.06.2023.

Lisätila mahdollistaa tilakokonaisuuden suunnittelun 225 oppilaan käyttöön, mikä on tarkoituksenmukaista, sillä alueen uudisrakentaminen etenee nopeasti ja alueella tarvitaan lähivuosina lisätilaa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään hankkeessa rakennettavia lisätiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan.

Hankkeelle on haettu rakennuslupa tilapäisenä viiden vuoden määräajaksi. Tilat suunnitellaan toiminnallisesti ja tilankäytöllisesti opetukseen sopivaksi. Oppimisen tilat sijoittuvat pääasiassa toiseen kerrokseen, entiseen painotalon toimistosiipeen.

Oppilaiden välituntiulkoilu tapahtuu piha-alueesta rajatulla, turvallisella alueella. Ruokailu järjestetään lisätilassa.

Hankkeen kiireellisyyden ja tarpeellisuuden vuoksi hankkeessa siirryttiin suoraan hankesuunnittelusta rakentamisen valmisteluun ja rakentamiseen. Toteutussuunnittelu eteni yhdessä samaan aikaan toteutuksen kanssa. Sisätilojen rakennustekniset työt toteuttaa kaupungin puitesopimustoimittaja. Pihanrakennustöiden toteutuksesta vastaa Helsingin kaupungin oma rakentamispalvelu Stara.

Kustannusmuutokset ja niiden syyt

Kustannusmuutoksia aiheuttivat erityisesti vanhan rakennuksen puutteellinen ilmanvaihtojärjestelmä. Ilmanvaihtokanavistoa jouduttiin uusimaan ennakoitua laajemmalta alueelta.

Toteutuksen aikana ilmanvaihtokammioista- ja kanavista löydettiin lähtötiedoista poiketen äänieristysvillaa ilman kunnollista suojakalvoa, jotka jouduttiin joko poistamaan tai pinnoittamaan uusiksi tilojen saattamiseksi turvalliseksi ja terveelliseksi. Lisäksi todettiin, että osa vanhoista ilmanvaihtokoneista eivät toimineet suunnitellusti, eikä niistä saatu tarvittavia ilmamääriä, jolloin koneita jouduttiin joko kokonaan uusimaan tai niiden osia. Huippuimurien vaihdot ja asennukset vesikatolle vaativat iv-läpivientejä yläpohjarakenteiden ja kattoikkunan kautta.

Vanha ilmanvaihtojärjestelmä todettiin myös muutos- ja säätötöiden jälkeen liian äänekkääksi, mikä edellytti äänenvaimentimien ja niiden säätöpeltien lisäystä. Myös vanhojen äänieristysvillojen pinnoitus ja poistaminen lisäsivät uusien äänenvaimentimien tarvetta.

Ilmanvaihtotyöt edellyttivät osin myös sähkökeskuksien lisäyksiä ja sprinkleriputkistojen sijoittamista uusiksi. Lisäksi sprinklerjärjestelmässä oli myös päivittämistarpeita.

Hankkeen kiireaikataululla oli kustannusvaikutuksia. Hankkeen toisen vaiheen meluavat työt voitiin toteuttaa kevään 2020 aikana vain ilta- ja viikonlopputöinä koulun ja päiväkodin ollessa toiminnassa päivisin.

Ilmanvaihto-ongelmien korjaaminen ja siihen liittyvät työt aiheuttivat lisäkustannuksia yhteensä noin 450 000 euroa. Lisäkustannukset ovat niin suuria, että ne eivät kaikki mahdu 2.12.2019 päivätyn hankesuunnitteluvaiheen kustannusarvion sisältämiin varauksiin.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen hyväksytty arvonlisäveroton enimmäishinta oli 2 191 050 euroa kustannustasossa 10/2019, indeksikorjattuna maaliskuun 2020 kustannustasoon 2 289 433 euroa.

Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi hankesuunnitelman enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 757 050. Kustannustasona on käytetty maaliskuu 2020.

Kokonaiskustannus sisältää tiloista ulos maksettavan vuokran suunnitellulle 42 kuukauden ajalle, joka on arvonlisäverottomana yhteensä 778 050 euroa.

Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 979 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, pihan toteutus, rakennuksen sisäpuoliset muutostyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä varaukset.

Tilojen ylläpitokustannukset Kaupunkiympäristön toimialalle ovat noin 4,04 euroa/htm²/kk ja vastaavat suuruudeltaan keskimääräisiä ylläpitokustannuksia.

Tilakustannus käyttäjälle

Hankkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on noin 14,33 euroa/htm²/kk, yhteensä 25 797 euroa/kk. Tilojen sisäänvuokra on 10,29 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra 27,61 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 4,04 euroa/htm²/kk Vuokran perusteena on 1 800 htm². Vuokra-aika on 42 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 3 170 660 euroa. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 28.11.2018 hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2019 hanke sisältyy vuosina 2019 - 2021 toteutettaviksi suunniteltuihin vuokra- ja osakekohteisiin.

Tilojen sisäänvuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut. Tilojen omistaja vastaa rakennusteknisestä kunnosta.

Ensimmäiset oppilaat saapuivat jo uusiin tiloihinsa tammikuussa 2020. Tilojen toteutusjärjestyksessä on huomioitu tämä hankkeen vaiheittaisuus.

Hanke on myöhässä aikataulusta ja valmistuu tämänhetkisen aikataulun mukaan elokuussa 2020.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 11.02.2020 § 24

12.12.2019 Ehdotuksen mukaan

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tekninen johtaja
Kari Pudas

Lisätietojen antaja

Jasmin Kivelä, rakennuttajainsinööri, puhelin: 09 310 43374

jasmin.kivela@hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Kustannusarvio UKA 29.4.2020 Kuninkaantammen väliaikaiset lisätilat

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.