Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, Jarmo Virta Ky/Kuvateemu

HEL 2019-012560
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 64

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 2.12.2019 esittänyt kaupungille 339,00 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan yritys on kärsinyt taloudellista vahinkoa asfaltointitöihin liittyvistä tilapäisistä liikennejärjestelyistä (siirtokehotus) ja hakijan ajoneuvo on likaantunut kaupungin tekemän asfaltoinnin takia 9.-17.9.2019 välisellä ajalla osoitteessa Isonnevantie.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan tapahtumapaikalla on tehty kadun uudelleenpäällystystöitä 9.-17.9.2019. Uudelleenpäällystyksen takia paikalle on tehty tilapäiset liikennejärjestelyt, jossa pysäköinti ajoväylälle on ollut kielletty kadun uudelleenpäällystyksen ajan.

Tilapäiset liikennejärjestelyt kuuluvat olennaisena osana kadulla tehtäviin luvanvaraisiin töihin, joihin myös tämä kadun uudelleenpäällystystyö lukeutuu. Kaupungin vastuulla on ollut huolehtia tilapäisistä liikennejärjestelyistä työn suorittamisajankohtana, joihin on kuulunut myös siirtokehotusmerkin asettaminen.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahingonkorvauslain mukaan vahingonkorvausta voidaan suorittaa sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon, mikäli tapauksessa on erittäin painavia syitä hyvitykselle. Myös tällöin edellytetään syy-yhteyttä kaupungin toiminnan ja taloudellisen vahingon välille.

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti.

Isonnevantiellä tehty uudelleenpäällystys kuuluu kaupungin kunnossapidollisiin velvollisuuksiin. Pysäköintipaikkojen siirtyminen on ollut valitettava asia. Kyse on kuitenkin ollut tilapäisestä järjestelystä, joka on varsin yleinen tällaisten töiden yhteydessä, eikä tällainen järjestely yksistään perusta kaupungin vahingonkorvausvastuuta. Hakija ei ole osoittanut, että hänelle olisi todellisuudessa aiheutunut taloudellista vahinkoa. Hakija ei ole myöskään osoittanut, että asiassa olisi olemassa lain tarkoittamaa korvausperustetta taloudellisen vahingon korvaamiseksi. Kadun kunnossapito ei ole estänyt pääsyä hakijan toimitilaan, vaikka pysäköinti toimitilan välittömässä läheisyydessä oli siirtokehotuksella kielletty.

Hakija ole osoittanut, että hakijan ajoneuvo olisi likaantunut kaupungin suorittamien asfalttitöiden yhteydessä.

Asiassa ei ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että taloudellinen vahinko tai ajoneuvon likaantuminen on seurausta kadun kunnossapidosta. Näin ollen kaupunki katsoo ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Päätös tullut nähtäväksi 26.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö