Päihdehuollon asiakasmaksut, sakkomaksusta luopuminen asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottiin siirryttäessä

HEL 2019-012802
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 5 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Päihdehuollon asiakasmaksujen sakkomaksusta luopuminen päihdeavohuollon siirtyessä terveydenhuollon alaiseksi toiminnaksi

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että asiakkaan varaamasta, mutta käyttämättä tai peruuttamatta jääneestä ajasta ei peritä maksua avovieroitushoidossa, opioidikorvaushoidon tarpeen arviossa, opioidikorvaushoidossa ja C-hepatiittihoidossa senkään jälkeen, kun sosiaalihuollon päihdeavohoito siirtyy näiltä osin terveydenhuollon alaiseksi toiminnaksi 31.10.2020.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Terveydenhuollon asiakasmaksut määräytyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain ja -asetuksen (734/1992 ja 912/1992) sekä kaupungin niiden nojalla tekemien päätösten perusteella. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveydenhuollon asiakasmaksuista on annettu pysyväisohje Terveydenhuollon asiakas- ja potilasmaksut, PYSY046, 10.1.2019.

Sosiaalihuollon päihdeavohoidossa asiakkaalta ei peritä maksua hänen varaamastaan vastaanottoajasta, jos aika jää käyttämättä tai peruuttamatta.

Sen sijaan terveydenhuollon alaisessa perusterveydenhuollon toiminnassa käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä asiakkaan varaamasta terveysaseman tai terveys- ja hyvinvointikeskuksen lääkärin, suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon, erikoissairaanhoidon avohoidon tai kalliin kuvantamistutkimuksen vastaanottoajasta peritään 15 vuotta täyttäneeltä enintään 40,30 euroa (sakkomaksu), ellei varatun ajan peruuttamatta jäämiseen ole hyväksyttävä syy (asiakasmaksuasetus 25 § sekä ohje Peruuttamattomasta vastaanottoajasta perittävät maksut, PYSY084).

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otetaan käyttöön 31.10.2020, jolloin osa sosiaalihuollon päihdeavohoidosta (avovieroitushoito, opioidikorvaushoidon tarpeen arviointi, opioidikorvaushoito ja C-hepatiittihoito) siirtyy terveydenhuollon alaiseksi toiminnaksi. Koska sosiaalihuollon päihdeavohoidossa ei ole peritty maksua aiemminkaan asiakkaan varaamasta vastaanottoajasta, joka on jäänyt käyttämättä tai peruuttamatta, ei maksua ole perusteltua periä myöskään sen jälkeen, kun päihdeavohoito siirtyy näiltä osin 31.10.2020 perusterveydenhuollon alaiseksi toiminnaksi.

Vaikka edellä mainittu toiminta tapahtuukin varatulla ajalla ja on 31.10.2020 lähtien päihdehoidon perusterveydenhuollon toimintaa, on se asianomaiselle erityisen tuen tarpeessa olevalle asiakasryhmälle matalan kynnyksen palvelua, jonka tarkoituksena on sitouttaa asiakkaat tarpeenmukaiseen hoitoon ja vaikuttaa päihdeasiakkaan hoitovasteeseen. Vuosittain käyttämättä tai peruuttamatta asianomaisilta asiakkailta jää vain noin kolme prosenttia käynneistä. Lääkehoitoon liittyvät asiakastapaamiset ovat lyhytkestoisia, ja ne tapahtuvat ilman tarkkaa ajanvarausaikaa useille asiakkaille samanaikaisesti tiettynä rajattuna, avoimena vastaanottoaikana. Peruuttamaton poisjäänti ei siten aiheuta työvoimaresurssin ajankäytön hukkaa.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Haittoja vähentävän päihdehuollon tehtävänä on vähentää hiv- ja hepatiittitartuntoja, ehkäistä päihderiippuvuudesta johtuvaa muuta sairastavuutta, ehkäistä häiriöitä ja rikollisuutta sekä luoda luottamusta asiakaskuntaan, mikä edistää osan toipumista. Sakkomaksujen asettaminen näihin yhteyksiin olisi toiminnan tavoitteiden kannalta haitallista. Sosiaalihuollon päihdeavohoidosta asiakkaalta ei peritä käyttämättä tai peruuttamatta jätetystä ajasta sakkomaksua. Sosiaalihuollon päärekisteriin jäävän päihdepolikliinisen hoidon osalta sakkomaksua ei peritä myöskään Apottiin siirtymisen jälkeen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.01.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi