Hankinta, Suomenlinnan teiden ylläpito v. 2020 - 2021

HEL 2019-012958
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 72

Suomenlinnan teiden ylläpito v. 2020 - 2021, Helsingin kaupungin kustannusosuus, suorahankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Kaupunkitekniikka ylläpidon yksikönjohtajan tilaamaan Suomenlinnan teiden Helsingin kaupungin osuuksien ylläpitotyöt vuosille 2020 - 2021 Suomenlinnan hoitokunnalta asetettujen katto- ja tavoitehintojen mukaisesti. Hankinnan arvo kokonaishinnan mukaisesti on 400 000,00 euroa (alv 0 %).

Kyseessä on palveluhankinta suorahankintana. Suorahankinnan perusteena on tekninen syy sekä yksinoikeuden suojaaminen (Laki julkisista hankinnoista 27 § ja Laki Suomenlinnan hoitokunnasta 1145/1988).

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan allekirjoittamaan palvelun sopimuksen sekä tilaamaan hankintapäätöksen mukaisen palvelun.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tehtävänä on huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Suomenlinnassa sijaitsee Helsingin kaupungin kustannusvastuulle kuuluvia puisto- ja tiealueita. Näistä vastuista huolehtii Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, joka on tilannut niiden vaatimat työt tiealueiden osalta Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralta, Katujen ja puistojen ylläpidon palvelusopimuksella.

Stara hankkii osan edellä mainittujen tiealueiden ylläpidosta alihankintana. Hankinta suoritetaan palveluhankintana. Palvelu hankitaan suorahankintana teknisistä sekä yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä seikoista johtuen. Tekniset seikat johtuvat Suomenlinnan erityispiirteistä. Erityispiirteinä Suomenlinna on yksi tärkeimmistä kansallisista kulttuurimuistomerkeistä ja ollut vuodesta 1991 UNESCO:n maailmanperintökohde.

Erityispiirteistä johtuen hankintaa koskevan palvelun toteutus edellyttää pitkällistä kokemusta kohteen ylläpitotyöstä sekä sen erityispiirteiden syvällistä tuntemista, erityisosaamista sekä erilaisten vaatimusten soveltamiskykyä kohteeseen soveltuvaksi. Yksinoikeuden suojaamiseen liittyvät seikat johtuvat Suomenlinnalle lainsäädännön määrittämistä tehtävistä. Suomenlinnan alueita ja rakenteita on lain ja asetuksen nojalla asetetun työohjelman mukaisesti ylläpitänyt Suomenlinnan hoitokunta, joka on hoitanut myös sopimukseen sisältyviä Helsingin kaupungin kustannusvastuulle asetettuja kohteita Suomenlinnassa.

Suomenlinnan hoitokunnan kanssa on neuvoteltu hankintaa koskevista sopimusehdoista ja Suomenlinnan hoitokunnan kanssa on neuvotteluissa sovittu katto- ja tavoitehinnasta ja hintaan sisältyvien töiden suunnittelemisesta yhdessä Staran kanssa.

Sopimuskaudelle asetettu arvonlisäveroton kokonaishinta palvelulle on 400.000,00 euroa.

Päätöksen vaikutukset

Päätöksen myötä luodaan toimintaedellytykset Kaupunkitekniikan ylläpidolle huolehtia sen sopimusvelvoitteista koskien tämän hankinnan kohteiden ylläpitoa.

Hankinnan kohteiden ylläpidolla varmistetaan kansallisesti merkittävän kulttuurimuistomerkin, UNESCO:n maailman perintökohteen sekä kaupungin toiseksi merkittävimmän turistikohteen teiden toimivuus, turvallisuus, terveydellisyys ja viihtyvyys.

Päätöksellä huolehditaan kaupungin kustannusosuuden huolehtimisesta koskien yleissopimusta maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelemisesta (hyväksytty UNESCOssa 16.11.1972 ja Suomen hallitus ratifioinut 13.2.1987, jäljempänä MP-sopimus), joka velvoittaa Suomen valtiota vuonna 1991 maailmanperintökohteeksi hyväksytyn Suomenlinnan kulttuuriperinnön määrittämisestä, suojelemisesta, säilyttämisestä, esittelemisestä sekä tuleville sukupolville välittämisestä.

Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 09 310 78342

tero.koppinen@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Palvelun kuvaus
2. Sopimusluonnos

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.