Hankinta, pienet LVISA-työt, Rakentamispalveluliikelaitos
Pienet LVIS-työt, puitejärjestely 1.4.2020 - 31.3.2022
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti sulkea AUS-Sähkö Oy:n pois tarjouskilpailusta, koska AUS-Sähkö Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, sekä oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään pienten LVIS-töiden kolmea (3) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 1.4.2020 - 31.3.2022 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden tarjoajien kanssa:
Osa-alue 1: Pienet sähkötyöt:
- Econel Oy
- Mapex Sähkö Oy
- Oy Valiosähkö Ab
- R.J.Kinnunen Oy
- RST-Yhtiö Oy
- Saa-ja Sähkö Oy
- Suomen Turvalaitepalvelu Oy
- Sähkö Miksu
- Sähköasennus Lyly Ky
- Voltmen Oy
Osa-alue 2: Pienet putkityöt:
- Aro Systems Oy
- Classic Putki Oy
- Helsingin Putkimies Oy
- KJ Kodin-kunnostus Oy
- Pakilan Putki Oy
- PGP Putki Oy
- Putkitiikerit Oy
- Sähkö-Virel Oy
- V & S Putki Oy
- Vesijohto Nyberg Oy
Osa-alue 3: Pienet ilmanvaihtotyöt:
- Aro Systems Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- Consti Talotekniikka Oy
- ESP Suomi Oy
- Ilmaprof Oy
- RKV-Tekniikka Oy
- Suomen LVIS-Huolto Oy
- Sähkö-Virel Oy
- Tuplailma Oy
- Vantaan Teknoilma Oy
Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta puitesopimusurakoitsijoilta pieniä LVIS-töitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 4 500 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisten optiokausien (1 + 1 vuosi) käyttöönotosta.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jossa hinnan osuus on 100 %.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena pieniä LVIS-töitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara pyysi tarjousta pienistä LVIS-töistä. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.
Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen seuraavasti:
- Osa-alue 1: Pienet sähkötyöt
- Osa-alue 2: Pienet putkityöt
- Osa-alue 3: Pienet ilmanvaihtotyöt
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2022 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.3.2022 saakka.
Staran hankinnan yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 500 000 euroa. Edellä mainitussa summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin kansallisen kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Pienet LVIS-työt, puitejärjestely 2020-2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 15.1.2020.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Staran käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt VastuuGroup.fi/ Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.
Liikevaihtovaatimuksena tarjoajilta edellytetään viimeiseltä täydeltä tilikaudelta vähintään 50 000 euron liikevaihtoa.
Työnjohtoa koskevana vaatimuksena osa-alueen 1 tarjoajan palveluksessa (päätoimisessa palvelussuhteessa) tulee olla vähintään yksi (1) nimetty sähköalan töitä johtavalle asetetut kelpoisuusvaatimukset (Sähköturvallisuuslaki 16.12.2016/1135 ) täyttävä henkilö, jolla on lisäksi oltava sähkötöistä vähintään S2/C-luokan pätevyystodistus, oltava nimetty tarjoavan yrityksen sähkötöiden johtajaksi (sama henkilö ei saa olla nimetty muiden toiminnanharjoittajien sähkö- tai hissitöiden johtajaksi samanaikaisesti) sekä oltava hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn sähkötöiden johtajan sähköpätevyystodistus tarjouspyynnön liitteeksi.
Osa-alueen 2 tarjoajien tuli nimetä vähintään yksi (1) vastuullinen henkilö, jolla on LVI-alan perustutkinto ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemus LVI-alan töistä, suora työsuhde tarjoavaan yritykseen sekä hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn henkilön koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.
Osa-alueen 3 tarjoajien tuli nimetä vähintään yksi (1) vastuullinen henkilö, jolla on IV-alan perustutkinto ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemus IV-alan töistä, suora työsuhde tarjoavaan yritykseen sekä hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn henkilön koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.
Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 1 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt esim. sähköjen asennustöitä, sähkölaitteiden asennus- tai korjaustöitä, pistorasioiden tai katkaisijan asennuksia, sähkövikojen selvitystä tms. sähkötöitä.
Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 2 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt vesi-, viemäri- tai lämpöjohtojärjestelmien rakentamista, uusimista tai korjaamista, tai vesikalusteiden ja viemäreiden korjaamiseen liittyvää urakkaa.
Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 3 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt ilmanvaihtojärjestelmien rakentamiseen, uusimiseen, muutokseen tai korjaamiseen liittyvää urakkaa.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä noudattamaan tarjouspyynnön liitteinä olevia hankintayksiköiden ohjeita mm. rakentamiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 13.2.2020 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti neljäkymmentäyhdeksän (49) yritystä. Yritys sai jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Tarjouksista kolmekymmentä (30) koski osa-aluetta 1, kaksikymmentäkolme (23) osa-aluetta 2 ja kahdeksantoista (18) osa-aluetta 3.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat voivat tulla valituksi sopimuskumppaneiksi.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Vertailuhinta laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen painotettujen yksikkömäärien ja tarjouksen yksikköhintojen perusteella.
Tarjousten vertailuhintataulukko on liitteenä 1.
Urakoitsijoiden valinta
Tarjousten avaamisen jälkeen hankintayksikkö hankintalain 79 §:n 2 momentin mukaisesti vertaili ensin tarjoukset ja tarkisti tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset voittajien osalta.
AUS-Sähkö Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ei ollut ilmoitettu 2. ja 3. referenssikohteita. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan tarjoajan tuli ilmoittaa vähintään kolme (3) vastaavaa referenssiä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. AUS-Sähkö Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 4-10 toimittajaa kunkin osa-alueen osalta.
Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kunkin osa-alueen osalta kymmenen (10) toimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Pienet sähkötyöt:
- Econel Oy
- RST-Yhtiö Oy
- Mapex Sähkö Oy
- Saa-ja Sähkö Oy
- Suomen Turvalaitepalvelu Oy
- Oy Valiosähkö Ab
- Voltmen Oy
- Sähköasennus Lyly Ky
- R.J.Kinnunen Oy
- Sähkö Miksu
Osa-alue 2: Pienet putkityöt:
- Pakilan Putki Oy
- PGP Putki Oy
- KJ Kodinkunnostus Oy
- Classic Putki Oy
- Helsingin Putkimies Oy
- Sähkö-Virel Oy
- V & S Putki Oy
- Vesijohto Nyberg Oy
- Aro Systems Oy
- Putkitiikerit Oy
Osa-alue 3: Pienet ilmanvaihtotyöt:
- RKV-Tekniikka Oy
- Vantaan Teknoilma
- Tuplailma Oy
- Ilmaprof Oy
- Consti Talotekniikka Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- ESP Suomi Oy
- Aro Systems Oy
- Sähkö-Virel Oy
- Suomen LVIS-Huolto Oy
Toimitustilaukset
Sopimuskauden aikana työtilaukset tehdään sopimukseen perustuen pääsääntöisesti kilpailutuksessa määräytyvän etusijajärjestyksen mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061