Lausuntopyyntö, Vuosaaren sataman vaarallisten aineiden turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

HEL 2019-013519
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 4
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Helsingin pelastuslaitoksen lausunto Vuosaaren sataman turvallisuusselvityksestä sekä sisäisestä pelastussuunnitelmasta

Pelastuskomentaja

Päätös

Helsingin pelastuslaitos on tutustunut lausuntopyynnön TRAFICOM/255524/05.01.03.08/2019 alaisiin asiakirjoihin. Tutustumisensa perusteella pelastuslaitos lausuu seuraavaa:

Satamalla on toimintahistoriansa aikana jo runsaasti käytännön kautta hankittua kokemusta vaarallisten aineiden käsittelystä. Toimintaa koskevat lausuntopyynnön alaiset asiakirjat on laadittu pelastuslaitoksen mielestä pääosiltaan riittävällä tarkkuudella. Vaarallisten aineiden käsittelyä ja onnettomuustilanteita koskevat vastuut ja velvoitteet on kirjattu niihin selkeästi. Turvallisuusselvityksen liitteessä 11 on esitetty TOKEVA-ohjeistuksen mukaisia ainekohtaisia vaara-alueita. Turvallisuusselvityksen päivityksen yhteydessä ei ole todennäköisesti ollut vielä käytettävissä uudistettua TOKEVA-aineistoa. Nykyisin usean aineen vaara-alueet ovat pienentyneet aikaisemmasta huomattavasti niiden määrittämiseen käytettyjen laskentamallien tarkentumisen seurauksena. Osalle yleisimmistä aineista on olemassa määritetyt vaara-alueet myös Työterveyslaitoksen laatimissa ja ylläpitämissä OVA-ohjeissa. Pelastuslaitos suosittelee kyseisen liite 11 tietojen päivittämistä.

Pelastuslaitoksen havaintojen mukaan sataman päivittäisen toiminnan todennäköisimmät riskit liittyvät alueella tapahtuvaan liikenteeseen. Kuljetusten yhteydessä tapahtuvissa onnettomuuksissa myös riski vaarallisten aineiden vuotamiseen kuljetusastioiden tai pakkausten rikkoutuessa on suurin. Turvallisuusselvityksessä ja sisäisessä pelastussuunnitelmassa on kuvattu liikenneonnettomuuksien ehkäisy- ja hallintakeinoiksi liikennesuunnittelu sekä matalat ajonopeudet ja niiden valvonta. Sataman turvallisuustoimikunnan kokoontumisissa on kuitenkin tuotu useiden satamatoimijoiden taholta esiin, että varsinkin tasoristeyksissä tapahtuu toistuvasti vaaratilanteita näistä hallintakeinoista huolimatta. Pelastuslaitoksen mielestä yhdeksi hallintakeinoksi tulisi kirjata myös turvalaitteiden lisääminen satamatoimijoilta saatujen esitysten perusteella.

Yksi keskeinen sataman sisäisen pelastustoiminnan käynnistämiseen ja alueella olevan henkilöstön varoittamiseen liittyvistä haasteista on eri toimijoiden välinen nopea tiedonvälittäminen. Lausuntopyynnön alaisissa asiakirjoissa on kirjattu, että hälytykset suoritetaan hälytyskaavion mukaisesti tai yhteyksien ollessa pois käytöstä lähettiä käyttäen. Pelastuslaitoksen käsityksen mukaan käytössä oleva ensisijainen tiedonvälityskanava on puhelimella soittaminen. Nykyteknologia mahdollistaa matkapuhelinten käytön soittamiseen verrattuna huomattavasti laajempaan ja nopeampaan viestintätapaan esimerkiksi erilaisten pikaviesti- sekä hälytyspalveluiden muodossa. Pelastuslaitos suositteleekin, että sataman sisäistä tiedonvälittämistä ja varoittamista kehitetään ottamalla käyttöön uusia teknisiä ratkaisuja.

Päätös tullut nähtäväksi 21.01.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Kari Ursin, palomestari, puhelin: 09 31030114

kari.ursin@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
vs pelastuskomentaja