Toimivallan siirtäminen, Ympäristö- ja lupajaoston ympäristönsuojelun ja ympäristönterveydenhuollon lausuntojen antamisessa
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston lausuntojen antamista koskevan toimivallan siirtäminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti muuttaa toimivallan siirrosta 18.5.2018 antamaansa päätöstä (103 §), jolla se on siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaista toimivaltaansa antoi ympäristönsuojelua ja ympäristöterveydenhuoltoa koskevia lausuntoja viranhaltijoille seuraavasti:
- ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikön päällikkö päättää ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikön tehtäviin kuuluvien muiden kuin periaatteellisesti merkittävien lausuntojen antamisesta.
- ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikkö päättää ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön tehtäviin kuuluvien muiden kuin periaatteellisesti merkittävien lausuntojen antamisesta.
Muilta osin lausuntojen antamista koskevat toimivallan siirrot pysyvät ennallaan.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunginvaltuuston 3.5.2017 (206 §) hyväksymän sekä 29.11.2017 (413 §), 13.6.2018 (174 §), 16.1.2019 (5 §) ja 9.10.2019 (297 §) tarkistaman hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, ympäristönsuojelua ja ympäristöterveydenhuoltoa koskevien lausuntojen antamisesta.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätöksellään 18.5.2018 (103 §) toimivaltaansa antaa ympäristönsuojelua ja ympäristöterveydenhuoltoa koskevia lausuntoja viranhaltijoille seuraavasti:
Ympäristöjohtaja
- päättää antaa muut kuin periaatteellisesti merkittävät lausunnot, kun ne koskevat useampaa kuin yhtä ympäristöpalvelujen yksikköä.
Ympäristönsuojeluyksikön päällikkö
- päättää antaa ympäristönsuojeluyksikön tehtäviin kuuluvat muut kuin periaatteellisesti merkittävät lausunnot.
Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö
- päättää antaa elintarviketurvallisuusyksikön tehtäviin kuuluvat muut kuin periaatteellisesti merkittävät lausunnot.
Ympäristöterveysyksikön päällikkö
- päättää antaa ympäristöterveysyksikön tehtäviin kuuluvat muut kuin periaatteellisesti merkittävät lausunnot.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöstä 18.5.2018 (103 §) hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisen toimivallan siirrosta viranhaltijoille on tarpeellista muuttaa kaupunkiympäristön toimialajohtajan toimintasäännön tarkistamista koskevan päätöksen 18.12.2019 (47 §) johdosta. Kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä tarkistettiin ympäristöpalveluiden osalta siten, että nykyinen ympäristönsuojeluyksikkö jaettiin ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikköön sekä ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikköön. Toimintasäännön muutos tuli voimaan 1.1.2020. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivallan siirtoa koskevaa päätöstä lausuntojen antamisesta on tämän vuoksi päivitettävä siten, että ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikön päällikölle annetaan oikeus päättää ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikön tehtäviin kuuluvien lausuntojen antamisesta sekä ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikölle oikeus päättää ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön tehtäviin kuuluvien lausuntojen antamisesta. Samalla kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että ympäristönsuojeluyksikön päällikön virka on lakkautettu 31.12.2019 eikä sitä koskeva toimivallan siirto lausuntojen antamisesta ole enää voimassa.
Ehdotetun toimivallan siirron tarkoituksena on, että lausuntojen antaminen tapahtuu hallinnollisesti ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisella tasolla. Lausuntoasioissa ei aina ole sellaista intressiä, että lausunnot olisi tarkoituksenmukaista käsitellä toimielimessä. Muut kuin periaatteellisesti merkittävät lausuntoasiat, kuten teknisluonteiset lakiluonnoslausunnot, ympäristölupalausunnot valtion viranomaisille, lausunnot valituksista oikeusasteille tai muut yksittäistapausta koskevat lausuntoasiat, on perusteltua siirtää viranhaltijoille, jotka voivat antaa lausunnon joustavammalla aikataululla lausuntoaikojen ollessa lyhyitä. Tämä tehostaa lausunnonantamismenettelyä.
Periaatteellisesti merkittävien lausuntojen, kuten muiden kuin teknisluonteisten lakiluonnoslausuntojen ja ympäristövaikutusten arviointilausuntojen antaminen, jää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaan myös ympäristönseuranta ja -valvonta -yksikön ja ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön osalta nykyistä toimivallan siirtoa vastaavalla tavalla.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 30.01.2020 § 11
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Tiina Tikkala, lakimies, puhelin: +358 9 310 32082
Päätös tullut nähtäväksi 18.02.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tiina Tikkala, lakimies, puhelin: +358 9 310 32082