Hankerahoitus, EU:n Horizon 2020 -hankehaku, Citizen Interface -hanke

HEL 2020-002617
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 52

Osallistuminen EU:n Horizon 2020 -ohjelman hankehakuun hankkeessa ”Citizen Interface”

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osallistumisen koordinaattorina Euroopan Unionin Horizon 2020 -ohjelman hankehakuun hankkeella ”Citizen Interface”.

Samalla kansliapäällikkö päätti valtuuttaa kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus ja neuvonta -yksikön toimimaan kaupungin edustajana kyseisessä hankkeessa ja allekirjoittamaan hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat asiakirjat. Lisäksi kansliapäällikkö totesi, että kolmevuotisen hankkeen Helsingin kaupungin osuuden kokonaiskustannuksiin enintään 1,2 miljoonaa euroa varaudutaan keskitetyn hanketoiminnan määrärahassa talousarviokohdassa 1 50 04. Horizon 2020 -ohjelmasta saatava tuki kattaa kustannukset kokonaisuudessaan.

Päätöksen perustelut

Citizen Interface -hankkeen tavoitteena on edistää digitaalisten palveluiden käytettävyyttä ja parantaa kansalaisten luottamusta hallintoon ja vuoropuhelun vaikuttavuuteen. Helsingin kaupunki osallistuu kansainväliseen hankkeeseen koordinaattorina. Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosina 2021–2023.

Helsingin kaupunginkanslian viestintäosasto on esittänyt Helsingin kaupungin osallistumista Horizon 2020 -ohjelman hakuun DT-GOVERNANCE-05 “New forms of delivering public goods and inclusive public services”. Tämän haun avulla haetaan ymmärrystä digitalisaation vaikutuksista hallintoon ja siihen, miten kaupunkilaiset haluaisivat ja voisivat olla tässä muutoksessa mukana. Hankkeissa haetaan avoimempaa ja suorempaa vuorovaikutusta hallinnon ja kuntalaisten välillä muun muassa yhteiskehittämisen, digitaalisen inkluusion ja saavutettavuuden kautta

Valmisteltavan hankkeen päämääränä on edistää digitaalisten palveluiden käytettävyyttä ja lisätä kaupunkilaisten luottamusta niihin. Hankkeen avulla voidaan kehittää uudenlaista avointa ja osallistavaa hallintoa. Hankkeessa on tarkoituksena kehittää käyttäjälähtöisiä ja proaktiivisia toimintatapoja, menetelmiä ja työvälineitä, joiden avulla kaupunkilaispalveluissa huomioidaan paremmin ennakoiden haavoittuvassa asemassa olevien kaupunkilaisten tarpeet. Kaupunkilaiset voivat saada asioidessaan ja palveluita käyttäessään digitukea, joka olisi kytketty olennaiseksi osaksi itse digitaalista palvelupolkua ja palveluiden toteutusta. Lisäksi hankkeen tärkeänä osana suunnitellaan kaupunkilaisia koskevan henkilökohtaisen datan hallinnan periaatteita myData-lähestymistavan mukaisesti.

Citizen Interface -hanke tukee useampaa Helsingin kaupunkistrategian tavoitetta. Kaupunkistrategian mukaisesti Helsingin visiona on olla toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Helsinki haluaa myös vahvistaa asemaansa osallisuuden ja avoimuuden kansainvälisenä edelläkävijänä. Kaupunki pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja, jotka tekevät helpoksi seurata ja osallistua itseä kiinnostaviin ja koskeviin asioihin. Käytännössä valtio ja kunnat tarjoavat asiointia kaupunkilaiselle jo nyt ensisijaisesti digitaalisesti. Samalla esimerkiksi ikääntyvän väestön osuus kaupunkilaisista kasvaa koko ajan, ja vaatimus digipalveluiden käytettävyydestä korostuu entistä enemmän. Strategiassaan Helsingin kaupunki sitoutuu yhdenvertaisuuden edistämiseen ja avoimuuteen perustuvaan toimintamalliin. Kaupunki pyrkii pitämään huolen siitä, että kaupungin palvelut - myös digitaaliset - ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia ja ettei kukaan jää niiden ulkopuolelle.

Helsingin kaupunki hallinnoi Citizen Interface -hanketta toimien hankkeen koordinaattorina ja jättää hakemuksen komissiolle. Helsingin kaupungissa vetovastuu on kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus ja neuvonta -yksiköllä. Lisäksi kaupunginkanslian strategiaosasto ja kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala toimivat hankkeessa yhteistyökumppaneina. Suunniteltavan hankkeen arvioitu kokonaisbudjetti on enintään neljä miljoonaa euroa. Hankkeen Helsingissä toteutettavan osion osuus koko hankkeen budjetista on noin kaksi miljoonaa euroa, josta Helsingin kaupungin osuus on enintään 1,2 miljoonaa euroa. Helsingissä toteutettavassa osuudessa partnereina ovat Helsingin yliopisto sekä Montel Intergalactic Oy, MyData Global ry ja FFK Oy. Helsingin ohella pilottikohteita toteutetaan Barcelonan kaupungissa, josta mukaan on tulossa paikallisia yrityksiä partnereina. Lisäksi hankkeeseen ollaan hakemassa muita kaupunkeja mukaan (muun muassa Reykjavik ja Tallinna). Haettava hanke on suunniteltu toteutettavaksi ajalla 1.1.2021–31.12.2023.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää kaupungin puolesta Euroopan Unionin rahoituksen hakemisesta.

Päätös tullut nähtäväksi 09.03.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Heli Rantanen, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 09 310 25803

heli.k.rantanen@hel.fi

Anna Lehtovaara, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36685

anna.lehtovaara@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Juha Summanen
hallintojohtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 17 k.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.