Hankinta, Liikennevalojen LED-opastimet, -yksiköt ja muut tarvikkeet, Kaupunkiympäristön toimiala
Liikennevalojen LED-opastimet, LED-yksiköt ja muut tarvikkeet 2020 - 2022, optiokausi 2 vuotta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ja oikeutti ylläpitopäällikön tekemään liikennevalojen LED-opastimia, LED-yksiköitä ja muita tarvikkeita koskevat puitesopimukset kaupunkiympäristön toimialan käyttöön alla mainittujen tarjoajien kanssa seuraavasti:
Osa-alue 1, LED-opastimet
Normivalaistus Oy
Osa-alue 2, LED-yksiköt
Swarco Finland Oy
Osa-alue 3, Muut tarvikkeet
Swarco Finland Oy
Puitesopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.11.2020 ja päättyy 31.10.2022. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokausi mukaan lukien on arvonlisäverottomana 1 200 000 euroa.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Puitejärjestelyllä hankitaan liikennevalojen rakentamiseen, uusimiseen ja kunnossapitoon liittyviä tarvikkeita kaupunkiympäristön toimialalle.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 11.6.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-002651 Liikennevalojen LED-opastimet, LED-yksiköt ja muut tarvikkeet. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta.
Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 11.6.2020 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internetosoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 3.8.2020 mennessä tarjouksen jätti kolme (3) tarjoajaa:
Dynniq Finland OyNormivalaistus OySwarco Finland Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan ja sen alihankkijoiden edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet.
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien oli pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset, elleivät tilaajavastuulain mukaiset tiedot ole hankintayksikön saatavilla VastuuGroup.fi / Luotettava Kumppani -palvelusta.
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajalla on oltava sopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajan riskiluokituksen tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n mukainen RL1 - RL3 tai sitä vastaava talouden riskiluokitus.
Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vaatimukset ja niiden täyttymiseksi selvittämiseksi edellytetyt selvitykset ilmoitettiin tarjouspyynnössä.
Valituiksi esitettävien tarjoajien soveltuvuutta koskevat todistukset ja selvitykset on tarkastettu ja todettu, että tarjoajat täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö tarkastaa ennen mahdollisen puitesopimuksen tekoa, ettei tarjoajaa koske mikään hankintalain 80 §:n mukaisista pakollisista poissulkemisperusteista.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarkastusvaiheessa tarjouksiin pyydettiin täsmennyksiä seuraavien tuotteiden osalta:
Dynniq Finland Oy
Osa-alue 1, 2-aukkoinen jalankulkuopastin 210 mm ääniominaisuuksilla
Normivalaistus Oy
Osa-alue 1, 2-aukkoinen jalankulkuopastin 210 mm ääniominaisuuksilla
Osa-alue 1, pikkutoisto-opastimet
Osa-alue 2, 100 mm LED-yksiköt
Osa-alue 3, liikennevalojen valopilkku
Swarco Finland Oy
Osa-alue 3, painonapit
Osa-alue 3, ääniopastin
Kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt täsmennykset asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö on käsitellyt ja hyväksynyt täsmennykset.
Tarjousten tarkastuksen yhteydessä todettiin, että osa-alueessa 3 kysytyn tutkailmaisimen käyttölämpötilan minivaatimus on tarjouspyynnössä -30 C astetta, mutta kaikki tarjoajat ovat tarjonneet -20 asteen käyttölämpötilassa toimivaa tuotetta. Hankintayksikön näkemyksen mukaan -20 asteen pakkasenkestävyyttä voidaan kuitenkin pitää riittävänä Helsingissä käytettäville tutkailmaisimille. Kaikkien tarjoajien tarjoamat tutkailmaisimet voidaan näin ollen hyväksyä tarjousvertailuun, vaikka ne eivät täytä tarjouspyynnön mukaisia minimivaatimuksia.
Kaikki tarjoukset täyttävät muilta osin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jota vertaillaan hinta/laatusuhteen perusteella seuraavilla valintakriteereillä ja painoarvoilla:
Hinta, painoarvo 80 %
Jokaiselle osa-alueelle lasketaan oma vertailuhinta hintalomakkeella ilmoitettujen yksikköhintojen perusteella. Kunkin osa-alueen vertailuhinta lasketaan seuraavasti:
Yksikköhinnat kerrotaan tuotteille ilmoitetuilla arviomäärillä ja saadut rivikohtaiset vertailuhinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan koko osa-alueen vertailuhinta.
Hintapisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja, jonka hinta on alin, saa 80 pistettä ja muut suhteessa tähän alla olevalla kaavalla
pienin annettu vertailuhinta
-------------------------------------------* 80
tarjottu vertailuhinta
Laatu, painoarvo 20 %
Laadun arvioinnissa ja pisteytyksessä käytetään takuuajan pituutta seuraavan porrastuksen mukaisesti:
Takuu 5 vuotta, 0 pistettä
Takuu 6 vuotta, 10 pistettä
Takuu 7 vuotta tai pidempi, 20 pistettä
Tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen, jolloin muodostuu tarjoajan vertailupisteet.
Kuhunkin osa-alueeseen valitaan toimittajaksi yksi kyseisen osa-alueen vertailussa parhaiten sijoittunut tarjoaja.
Tarjousvertailu on päätöksen liitteenä. Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat:
Osa-alue 1, LED-opastimet
Normivalaistus Oy
Osa-alue 2, LED-yksiköt
Swarco Finland Oy
Osa-alue 3, Muut tarvikkeet
Swarco Finland Oy
Rikosrekisteriotteiden tarkastaminen
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Sopimusmenettely
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu ja päättyy 31.10.2022.
Sopimusta voidaan jatkaa perussopimuskauden jälkeen kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan sisältyvää optiokautta
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan tuotteita sopimustoimittajilta, eikä tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta Tilaajan hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin tuotteisiin.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset
ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 05.10.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Karjalainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39552