Hankinta, uudisrakennuksen elinkaarihankkeen valmistelu- ja kilpailutusvaiheen konsulttipalvelut, Stadin ammattiopisto, Roihupellon kampus
Tarjouspalkkion maksaminen Roihupellon kampuksen kilpailullisen neuvottelumenettelyn tarjousvertailun perusteella
Päätös
Tekninen johtaja päätti tarjouspalkkion maksamisesta Stadin ammatti ja aikuisopiston Roihupellon kampuksen kilpailullisen neuvottelumenettelyn tarjousvertailussa hyväksytyn tarjouksen jättäneille tarjoajille. Tarjoajille maksetaan yhteensä enintään 450 000 euron (alv 0%) palkkio, joka jaetaan palkkionsaajien kesken, kuitenkin enintään 200 000 euroa (alv 0%) yhtä tarjoajaa kohden. Tarjouspalkkiota ei makseta tarjouskilpailun voittaneelle tarjoajalle.
Päätöksen perustelut
Roihupellon kampukselle rakennetaan ammatillisen koulutuksen tarvitsemat tilat tekniikan ja liikenteen koulutuksille. Kampukselle sijoittuvat tieto- ja tietoliikennetekniikka-, sähkö- ja automaatio-, puuteollisuus-, maanmittaus-, tekninen suunnittelu-, taideteollisuus-, puhtaanapito ja kiinteistöpalvelu-, pintakäsittely-, turvallisuus-, kone- ja tuotantotekniikka- ja logistiikka- alojen opetus. Lisäksi kampukselle sijoittuu lähihoitajakoulutuksen tietotekniikka- ja teknologiaopetus. Tiloissa järjestetään myös valmentavaa koulutusta, ammatti- ja erikoisammattitutkintokoulutuksia sekä erilaisia aikuisille suunnattuja lyhytkoulutuksia.
Hankkeen kokonaislaajuus on noin 42 000 brm². Tuleva oppilasmäärä on 4 500, joista 2/3 eli 3 000 on paikalla oppilaitoksessa 1/3 ollessa työelämässä harjoittelemassa.
Hanke on suurin elinkaarihankkeena toteutettava talonrakennushanke Suomessa tällä hetkellä. Hankkeen kilpailulliseen menettelyyn osallistuvalta palveluntuottajalta tämä vaatii merkittävää konsultti- ja henkilötyöpanostusta. Elinkaarihankkeiden työmäärä tarjousvaiheessa on suuri ja tarjouksen tekeminen on tarjoajille kallista. Riittävän kiinnostuksen varmistamiseksi elinkaarihankkeissa on maksettu hyväksytyn tarjouksen jättäneille palkkio. Parempi kilpailutilanne voi johtaa huomattavasti edullisempiin tarjouksiin. Palkkiona maksettavaa kokonaissummaa on hankkeessa tarkasteltu suhteessa aiemmissa Helsingin kaupungin elinkaarihankkeissa päätettyihin palkkiosummiin ja sen määrä hankkeen kokonaiskustannuksista on marginaalinen.
Tavoitteena hankkeessa on kiinteistökannan laadun parantaminen ja laaturiskien hallinnan parantaminen elinkaarimallilla. Elinkaarihankkeeseen sisältyy suunnittelu, rakennustyö ja rakennuksen ylläpito- ja käyttäjäpalveluiden tuottaminen 20 vuoden palvelujakson ajaksi. Toteuttajan valinta tapahtuu hankintalain mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Kiinnostuneet palveluntuottajat jättävät tilaajalle osallistumishakemukset, joiden perusteella valitaan 3 - 5 tarjoajaa neuvottelumenettelyn piiriin.
Neuvottelumenettelyyn kutsutut osallistuvat suunnittelukilpailuun, jossa ehdotuksista annetaan palautetta useissa suunnittelunohjaustilaisuuksissa. Ehdokas, jonka tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin, valitaan palveluntuottajaksi. Rakennetun omaisuuden hallintapalvelu valmistelee hanketta yhdessä rakennuttaminen-palvelun, maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuuden, Helsingin Toimitilat Koy:n, Stadin ammattiopiston sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Kehitys- ja suunnitteluvaiheen aikana laaditaan hankesuunnitelma, joka hyväksytään päätösrajojen mukaan kaupungin päätösmenettelyssä. Valittu palveluntuottaja suunnittelee ja toteuttaa hankkeen yhteistoiminnassa tilaajan kanssa.
Palkkiosumma jaetaan tasan hyväksytyn tarjouksen jättäneiden kesken.
Tällöin palkkioiden jakautuminen:
Mikäli 5 tarjoajaa, tarjouspalkkiot = 4 * 112 500 € = yhteensä 450 000 €
Mikäli 4 tarjoajaa, tarjouspalkkiot = 3 * 150 000 € = yhteensä 450 000 €
Mikäli 3 tarjoajaa, tarjouspalkkiot = 2 * 200 000 € = yhteensä 400 000 €
Mikäli 2 tarjoajaa, tarjouspalkkiot = 1 * 200 000 € = yhteensä 200 000 €
Hankkeen aikataulu ja rahoitus
Rakentamisaika on alustavasti 6/2022 - 12/2024, tavoitteena on toiminnan käynnistyminen kampuksella kaikkien tutkintojen osalta elokuuhun 2025 mennessä.
Helsingin kaupungin vuoden 2020 talousarviossa todetaan, että hanke on suunniteltu toteutettavaksi kaupungin oman investointiohjelman ulkopuolisena hankkeena (vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevat uudis- ja peruskorjaushankkeet) ja sitä on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan johdolla valmisteltu Helsingin kaupungin
100 % omistaman Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen toteutettavaksi.
Kaupunkiympäristön toimiala hoitaa toistaiseksi suunnittelu- ja toteutusvaiheen hankinnat ja hoitaa tilaajatehtävät hankkeessa rakentamisen alkamiseen saakka tai siihen saakka, kun kaupunginvaltuusto käsittelee hankesuunnitelman ja sen rahoituksen.
Päätös tullut nähtäväksi 18.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sirkka-Liisa Sundvall, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 23058