Lukuvuoden 2018-2019 oppimistulokset ja tulevan lukuvuoden arvioinnit

HEL 2020-003217
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 2 §

Lukuvuoden 2018-2019 oppimistulokset ja tulevan lukuvuoden arvioinnit

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti merkitä tiedoksi lukuvuoden 2018 - 2019 oppimistulosten arviointien tulokset ja lukuvuoden 2019 - 2020 tulevat arvioinnit.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana Kati Järvinen. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin koulut osallistuivat valtakunnallisiin oppimistulosten arviointeihin lukuvuonna 2018 - 2019. Helsingin kaupunki osti arvioinnit koko ikäluokalle. Tulosten perusteella helsinkiläiset lapset aloittavat peruskoulun hyvin taidoin ja valmiuksin, 7.-luokkalaisten englannin osaaminen on hyvällä tasolla ja 9.-luokkalaiset oppilaat menestyivät äidinkielen oppimistulosten arvioinnissa keskimäärin saman tasoisesti kuin otoksen oppilaat.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi järjesti syksyllä 2018 kaksi oppimistulosten arviointia. Kaikki ensimmäisen luokan aloittaneet oppilaat osallistuivat arviointiin, jossa kartoitettiin matematiikan ja äidinkielen osaamista, kuten matemaattisen ajattelun ja mittaamisen taitoja sekä kielen ymmärtämistä ja tulkitsemista. Lisäksi kaikki kaupungin koulujen 7.-luokkalaiset osallistuivat A-kielenä opiskeltavan englannin osaamisen arviointiin, jossa mitattiin taitoja tuottaa ja tulkita tekstejä.

Keväällä 2019 Karvi järjesti kaksiosaisen äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulosten arvioinnin perusopetuksen 9. vuosiluokan oppilaille, johon osallistuivat kaikki kaupungin koulujen 9.-luokkalaiset. Arvioitavina olivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kuvatut äidinkielen ja kirjallisuuden sisältöalueet: vuorovaikutustilanteissa toimiminen (S1), tekstien tulkitseminen (S2), tekstien tuottaminen (S3) sekä kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen (S4).

Helsingin kaupungin kouluista 1.-luokkalaisten lähtötason arviointiin osallistui yli 5 200 oppilasta ja 7.-luokan englannin arviointiin yli 2 900 oppilasta. Arvioinnissa olivat mukana myös tehostetun ja erityisen tuen oppilaat sekä S2-oppilaat eli oppilaat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi. Arviointiin osallistuneista helsinkiläisistä ekaluokkalaisista S2-oppilaita oli 16 prosenttia ja 7.-luokkalaisista 20 prosenttia. 7.-luokkalaisten englannin arviointiin osallistuneet oppilaat ovat aloittaneet kielen opiskelun 3. luokalla. Syksystä 2018 alkaen Helsingissä ensimmäisen vieraan kielen oppiminen on aloitettu jo ensimmäisellä luokalla. Helsingissä noin 40 prosenttia 7.-luokkalaisista käy yksityisiä tai valtion kouluja, jotka eivät ole näissä tuloksissa mukana. Suuri osa näistä kouluista toimii alueellisena lähikouluna. 9.-luokan äidinkielen ja kirjallisuuden arviointiin osallistui yli 1600 oppilasta. Arvioinnissa olivat mukana myös tehostetun ja erityisen tuen oppilaat, S2-oppilaat eivät olleet mukana arvioinnissa.

Joka kolmas 1.-luokkalaisista pärjäsi arvioinnissa keskitasoa paremmin sekä kielellisissä että matemaattisissa taidoissa. 7.-luokkalaisten englannin arvioinnissa Helsingin kaupungin koulujen oppilaat suoriutuivat keskimäärin jonkin verran paremmin kuin valtakunnallisen otoksen oppilaat. Sekä tytöistä että pojista 82 % ylsi vähintään hyvän osaamisen tasoon taidoissa tulkita tekstejä. Taidoissa tuottaa tekstejä vähintään hyvän osaamisen tason saavutti 73 % tytöistä ja 67 % pojista. 9.-luokkalaisten äidinkielen ja kirjallisuuden arvioinnissa helsinkiläiset oppilaat menestyivät arvioinnissa keskimäärin saman tasoisesti kuin otoksen oppilaat. Äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanat olivat Helsingin kaupungin koulujen oppilailla hieman korkeampia kuin otoksessa keskimäärin. Oppilaat suhtautuivat äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineeseen suunnilleen yhtä myönteisesti kuin otoksen oppilaat keskimäärin.

Liitteenä on koonti lukuvuoden 2018 - 2019 oppimistuloksista sekä tulevat oppimistulosten arvioinnit lukuvuonna 2019 - 2020.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Lisätietojen antaja

Kati Järvinen, arviointiasiantuntija, puhelin: 09 310 27448

kati.jarvinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oppimistulokset lukuvuosi 2018 - 2019

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.