Vuokraus, toimitila, Viikin kirjasto, Viikinkaari 11, Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Viikin kirjaston tarveselvityksen ja hankesuunnitelman sekä vuokrauksen hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
hyväksyä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan Viikin kirjaston tiloja koskevan 11.5.2020 päivätyn tarveselvityksen ja hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 915 htm² ja arvonlisäveroton pääomitettu vuokra 10 vuodelle on 1 525 095 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa.
Päätös tehtiin ehdolla, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala antaa puoltavan lausunnon tarveselvityksestä ja hankesuunnitelmasta.
B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan vuokraamaan Helsingin yliopistokiinteistöt Oy:ltä Viikinkaari 11, 00710 Helsinki yhteensä noin 915 htm²:n suuruiset tilat. Vuokra-aika on määräaikainen 10 vuotta arviolta 1.9.2021 lukien.
Tiloista maksettava pääomavuokra on 16 462,65 euroa/kk (17,99 euroa/m²/kk) ja tilojen ylläpitovuokra on 3 660,40 euroa/kk (4,00 euroa/m²/kk). Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu 0,50 euroa/m²/kk.
Päätös tehtiin ehdolla, että kansliapäällikkö osaltaan oikeuttaa vuokraamaan tilan ja että kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala hyväksyy tarveselvityksen ja hankesuunnitelman oman toimivaltansa puitteissa.
C
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan toimitilavuokrausyksikön päällikön tekemään vuokrasopimuksiin vähäisiä muutoksia ja allekirjoittamaan vuokrasopimuksen.
Päätös tehtiin ehdolla, että kansliapäällikkö osaltaan oikeuttaa vuokraamaan tilan ja että kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala hyväksyy tarveselvityksen ja hankesuunnitelman oman toimivaltansa puitteissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa Helsingin yliopistokiinteistöt Oy:ltä Infokeskus Koronan kiinteistöstä noin 915 htm² suuruiset tilat osoitteesta Viikinkaari 11 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön. Infokeskus Koronassa on toiminut vuodesta 1999 alkaen kaupungin Viikin kirjasto. Infokeskus Koronassa käynnistyy peruskorjaushanke kiinteistön omistajan Helsingin yliopistokiinteistöt Oy:n aloitteesta.
Peruskorjauksen yhteydessä Viikin kirjaston tilojen teknistä tasoa parannetaan ja tiloja uudelleen jäsennellään. Helsingin yliopiston kirjaston ja Viikin kirjaston tavoitteena on tehdä kirjastoista avoimemmat alueen asukkaille ja opiskelijoille mm. lisäämällä yhteiskäyttötiloja ja avaamalla yhteinen palvelualue. Vuokrasopimuksen sisältö tarkistetaan peruskorjaushankkeen yhteydessä.
Taustaa
Infokeskus Korona on valmistunut vuonna 1999 ja 20 vuoden jälkeen peruskorjauksen tarpeessa. Kiinteistönomistajan aloitteessa rakennus peruskorjataan vuosina 2020 - 2022. Rakennuksessa on toiminut vuodesta 1999 alkaen Viikin kirjasto. Peruskorjauksen yhteydessä Viikin kirjaston tilojen teknistä tasoa parannetaan ja tiloja uudelleen jäsennellään. Viikin kirjaston tilat suunnitellaan toiminnallisesti ja tilankäytöllisesti tehokkaammiksi ja viihtyvimmiksi, mm. rakennuksen LVIS uudistetaan ja akustiikkaa parannetaan.
Tilamuutoksessa Viikin kirjaston ja Helsingin yliopiston kirjaston tavoitteena on toteuttaa avoimemmat tilat alueen asukkaille ja opiskelijoille mm. lisäämällä yhteiskäyttötiloja ja kirjastojen yhteinen palvelualue.
Viikin kirjaston tilaan tulee asukkaiden käyttöön varattavia ryhmä- ja neuvottelutiloja. Tilamuutos mahdollistaa myös mm. rauhallisen lehtienlukualueen ja nuorten pelitilan järjestämisen.
Viikin kirjaston tilat kytketään omatoimikäytön piiriin, mikä mahdollistaa myöhemmin tilojen asukaskäytön kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella.
Rakennukseen avataan 2 uutta sisäänkäyntiä, mikä parantaa myös Viikin kirjaston saavutettavuutta.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala ei ole tehnyt erillistä tarveselvitystä, vaan toimiala on määrittänyt Viikin kirjaston tarpeet Helsingin yliopiston vetämän vuoden kestäneen tarvesuunnitteluvaiheen yhteydessä.
Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialojen ja Helsingin yliopiston kanssa yhteistyönä. Hankkeen suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina työsuojelun yhteistoiminta henkilöstöä, esteettömyysasiamiestä ja tilaturvallisuuden asiantuntijoita.
Hankkeen laajuus ja aikataulu
Infokeskus Koronasta vuorattavien kirjastotilojen laajuus on noin 915 htm². Vuokrattavien tilojen 1. kerroksessa sijaitsevat henkilökunnan sosiaalitilat. 2. kerrokseen sijoittuvat julkiset tilat; kirjastosali, toimisto-, tapahtuma- ja ryhmätilat sekä Helsingin yliopiston kirjaston kanssa yhteiskäytössä olevat palvelualue ja taukotilat.
Helsingin yliopiston kirjaston kanssa yhteiskäyttöisiä tiloja ovat infopiste 25 %:n käyttöoikeudella sekä tauko-, vetäytymis- ja wc-tilat 50 %:n käyttöoikeudella
Infokeskus Koronan laajuustiedot 11 187 brm², 9 164 htm², 7 659 hym².
Infokeskus Koronan peruskorjaushankkeen 1. vaiheen työt toteutetaan rakennuksen 1. - 2. kerroksissa vuosina 2020 - 2021. Viikin kirjaston tilat valmistuvat 8/2021. Kirjastotilojen hallinnan luovutus on arviolta 1.9.2021.
Väistötilat
Viikin kirjasto saa käyttöönsä Infokeskus Koronan 4. kerroksesta yhteensä noin 112 m² suuruiset väistötilat. Vuokrasopimus on voimassa 1.6.2020 alkaen infokeskuksen peruskorjaushankkeeseen liittyvien kaupungin kirjastotilojen valmistumiseen asti, arviolta kesään 2021. Väistötila on yhteiskäyttötilaa Helsingin yliopiston kirjaston kanssa.
Väistötilan kokonaisvuokra on 2 000 euroa/kk (noin 17,9 euroa/m²/kk).
Tilakustannus käyttäjälle
Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa Helsingin yliopistokiinteistöt Oy:ltä Infokeskus Koronasta yhteensä noin 915 htm²:n tilat 10 vuoden määräaikaisella sopimuksella kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön arviolta 1.9.2021 alkaen.
Tiloista maksettava pääomavuokra on 16 462,65 euroa/kk (17,99 euroa/m²/kk) ja tilojen ylläpitovuokra on 3 660,40 euroa/kk (4,00 euroa/m²/kk). Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu 0,50 euroa/m²/kk.
Vuokraneliöt sisältävät 50 %:n ja 25 % käyttöoikeudet vuokrasopimuksessa sovittuihin yhteiskäyttötiloihin sekä varausoikeuden infokeskuksen varattaviin ryhmä- ja kokoustiloihin, joista veloitetaan varausten perusteella erillisen hinnaston mukaisesti.
Kaupunki ei maksa vuokraa kiinteistössä olevista varsinaisista Viikin kirjaston tiloista peruskorjauksen aikana.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on varannut kaluste- ja laitehankintoihin 200 000 euroa.
Rahoitus ja toteutus
Hankkeen rahoituksesta ja toteutuksesta vastaa kiinteistön omistaja. Vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja 06.04.2020 § 20
Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pia Wallin, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21586
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472
Liisa Lahti-Nuuttila, asiakaspäällikkö, puhelin: +358931038447