Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, päiväkoti Himmeli
Vahingonkorvausvaatimus lapsen vahingoittuneista vaatteista
Päätös
Hallintopäällikkö päätti hylätä ********** (jäljessä hakijat) 254,90 suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen lapsen vahingoittuneista vaatteista ja muista tavaroista varhaiskasvatuksen toimipisteessä.
Päätöksen perustelut
Hakijat (huoltajat) ovat esittäneet 6.4.2020 saapuneessa vahingonkorvausvaatimuksessa 254,90 euron suuruisen korvausvaatimuksen varhaiskasvatuksen toimipisteessä (päiväkoti) vahingoittuneista lapsen vaatteista ja tavaroista. Hakijoiden mukaan vahingonkorvaushakemuksen liitteenä mainitut uutena hankitut tai käytetyt vaatteet ja tavarat ovat pilaantuneet päiväkodin mikrobipitoisen sisäilman johdosta. Kuntotutkimuksessa havaittujen terveydelle haitallisten mikrobien poistaminen on hankaa/mahdotonta kotikonstein, sillä yli 60 asteen (>60 hakemuksen sanamuoto) pesu ei ole mahdollinen. Lisäksi yksi havaituista mikrobeista ei välttämättä poistu tekstiileistä kuumassakaan pesussa. Vahinko on tapahtunut 5.8.2019–13.3.2020.
Käytettävissä olevan tiedon mukaan kiinteistön omistaja on teettänyt vuosina 2017–2019 tutkimuksia ja korjauksia varhaiskasvatuksen toimipisteessä. Vuonna 2019 on tehty toimia sisäilman laadun varmistamiseksi siihen saakka, kunnes toimipiste on siirtynyt väistötiloihin.
Tiedotteessa 22.8.2019 on todettu, että kosteus- ja rakenneteknisen tutkimuksen mukaan rakennuksessa on laajoja korjaustarpeita. Mikrobivaurioita on eri puolella rakennusta ja, vaurioituneet kohdat ovat yhteydessä sisäilmaan. Kesän 2019 aikana on tehty tarvittavia korjaustoimenpiteitä, jotta rakenteissa olevien epäpuhtauksien kulkeutuminen sisäilmaan estetään sekä tuotu ilmanpuhdistamia ilmanvaihdon parantamiseksi. Elokuun 29.8. tiedotteessa on todettu, että sisäilmaolosuhteita seurataan (mittaukset) ja että kaupunki selvittää jatkotoimenpiteitä ja mahdollista väistötilaratkaisua. Lokakuun tiedotteessa (3.10.2019) on kirjattu väistötiloja tarvittavan nopeasti. Kun väistötiloihin on siirrytty irtaimiston puhdistamiseen sovellettu työterveyslaitoksen ohjetta. Irtaimiston puhdistustarve määräytyy aina tapauskohtaisesti (tiedote 29.1.2020). Kun vuoden 2019 tutkimukset ovat valmistuneet, henkilöstölle ja vanhemmille on järjestetty tiedotus- ja keskustelutilaisuus. Kaupunkiympäristön toimialan edustajat ovat vastanneet vanhemmilta tulleisiin tiedusteluihin. Toimiala on lähettänyt toimipisteen tiloja ja väistötiloja koskevia tiedotteita muun muassa 22.8.2019, 29.8.2019, 6.9.2019, 3.10.2019, 22.10.2019, 6.11.2019, 22.11.2019 ja 29.11.2019 ja 29.1.2020. Helsingin kaupungilla on käytössään toimintamalli sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi.
Varhaiskasvatuksen toimipisteestä saadun selvityksen päiväkoti on siirtynyt uusiin tiloihin keväällä 2020 (16.3.2020), sitä ennen on toimittu vanhassa rakennuksessa. Säilytystiloina vanhassa rakennuksessa olivat lasten omat lokerot, joissa oli yksi avolokero, yksi luukullinen lokero, naulakkotilaa henkareineen sekä alhaalla tila esimerkiksi sisätossuille. Huoltajia on ohjeistettu tuomaan päiväkotiin vaihtovaatteita säiden vaihtelu huomioiden; pienemmillä lapsilla on yleensä useampia vaatekertoja kuin isommilla. Vanhassa rakennuksessa oli runsaasti ns. varavaatteita, joita oli mahdollista käyttää omien varavaatteiden puuttuessa. Kuraisina aikoina, kuravaatteet ohjeistettiin viemään viikonlopuksi kotiin pesuun.
Sisäilmaongelmien tultua esille palaverissa 19.8.2019 vaatekerrat vähenivät tai suurin osa huoltajista alkoi säilyttää niitä lasten repuissa naulakoissa. Kyseisenä ajankohtana on ollut puhetta, kuten myöhemminkin, tekstiilien pesusta 60 asteessa. Sisäilmaongelmassa on tehty laajalti yhteistyötä eri toimialojen kesken ja sisäilma-asiantuntijat ovat vastanneet huoltajien kysymyksiin sisäilmasta ja ohjeistaneet niin vanhempia kuin päiväkodin työntekijöitä olemassa olevassa tilanteessa.
Hakijoiden lapsen vaatteissa päiväkodin henkilökunta ei ole huomannut vahingoittumista eikä huoltaja ole aiemmin kertonut tämän kaltaisesta (pilaantuminen) tilanteesta. Huoltajan lapsi on ollut elokuusta 2019 lähtien päiväkodissa ja asiassa ei ole tullut tietoa, että huoltajat olisivat ottaneet puheeksi lapsen vaatteiden vaurioista. Henkilökunnan on pyydetty toimittamaan tieto esimiehelle, mikäli sisäilman tuomia mahdollisia poikkeavuuksia ilmenisiä materiaaleissa.
Korvausvelvollisuuden syntyminen vaatii vastuuperusteen, muutoin vahinko jää vahingonkärsijän kannettavaksi. Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan työnantajan vahingonkorvausvastuuta sovelletaan myös kuntaan. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Helsingin kaupunki on vastuussa vahingosta vahingonkorvauslain nojalla (isännänvastuu) sellaisesta vahingosta, jonka kaupungin työntekijät ovat tuottamuksellaan aiheuttaneet. Yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan vahingonkärsineen tulee estää tai rajoittaa vahingon syntymistä.
Lähtökohtana on, että hakijan tulee pystyä osoittamaan, että hänelle on syntynyt korvattavaksi vaadittu vahinko ja että vahinko on syntynyt kaupungin palveluksessa olevan työntekijän tuottamuksellisen toiminnan seurauksena. Hakijat eivät ole esittäneet vaatimuksensa tueksi sellaista selvitystä, minkä voitaisiin katsoa riittävässä määrin todentavan vahingon aiheutuminen eli vaatteiden ja tavaroiden pilaantuminen ja pilaantumisen synty päiväkodin sisäilman seurauksena. Lisäksi hakijoiden vaatiman tueksi ei ole ilmennyt selvitystä, jonka perusteella asiaa olisi syytä arvioida toisin. Siten ei voida katsoa, että Helsingin kaupunki olisi asiassa vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen.
Päätös tullut nähtäväksi 14.08.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jaana Iivonen, lakimies, puhelin: 09 31015036