Hankinta, Vuosaaren meriväylän ja sataman syventäminen

HEL 2020-005527
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 79

Vuosaaren meriväylän ja sataman syventäminen, louheen kuljettaminen Helsingin kaupungin meritäyttöihin, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä tarjouskilpailun voittaneen Terramare Oy:n tarjouksen Helsingin kaupungin, Helsingin Satama Oy:n ja väyläviraston yhteisurakasta ”Vuosaaren meriväylän ja sataman syventäminen” kokonaisurakan töistä.

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun infrayksikkö 2:n yksikön päällikön allekirjoittamaan urakkasopimuksen Terramare Oy:n kanssa ja tilaamaan yhteisurakan Helsingin kaupungin osuuden arvonlisäverottomaan 1 175 547 euron hintaan. Helsingin kaupungin osuus hankinnasta koskee louheen kuljettamista Helsingin kaupungin meritäyttöihin.

Päätöksen perustelut

Päätös perustuu rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 28.11.2019 § 111 päättämään ja teknisen johtajan 13.12.2019 allekirjoittamaan Helsingin kaupungin, Helsingin Satama Oy:n ja Väyläviraston väliseen sopimukseen.

Helsingin kaupungin, Helsingin Satama Oy:n ja Väyläviraston yhteisessä urakassa syvennetään Vuosaareen johtavaa laivaväylää ja satama-aluetta. Urakkaan sisältyy louhitun kallion kuljettaminen proomukuljetuksena Helsingin kaupungin meritäyttöihin. Työt alkavat toukokuussa 2020 ja päättyvät marraskuussa 2021.

Väylävirasto on kilpailuttanut hankinnan ja julkaissut hankintailmoituksen 22.1.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitus.fi. Helsingin Satama Oy ja Väylävirasto ovat tehneet hankintapäätöksen 3.4.2020.

Hankintamenettelynä oli hankintalain mukainen avoin menettely. Tarjouksen valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaista halvinta hintaa, koska laatu oli riittävästi otettu huomioon jo hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksissa. Tarjouskilpailussa saatiin kaksi (2) tarjousta. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Väylävirasto on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaistarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):

1.
Terramare Oy
20 959 315,28 euroa
2.
Wasa Dredging – Rohde Nielsen A/S Vuosaari JV
 
27 683 685,41 euroa

Saatu tarjous alittaa suunnittelijan laatiman kustannusarvion 33 600 000 euroa (alv 0 %) noin 38 %:lla.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on oikeuttanut teknisen johtajan allekirjoittamaan sopimuksen Vuosaaren meriväylä syventäminen -hankkeen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä Helsingin Satama Oy:n ja Väyläviraston kanssa, Ryja 28.11.2019 § 111. Tekninen johtaja on allekirjoittanut sopimuksen 13.12.2019. Kaupunkiympäristön toimialan osuus hankkeen kustannuksista on sopimuksen perusteella arvonlisäverottomana enintään 4,2 miljoonaa euroa.

Helsingin kaupungin maksuosuus Helsingin kaupungin, Helsingin Satama Oy:n ja Väyläviraston yhteisurakasta aiheutuu louheen kuljettamisesta Helsingin kaupungin meritäyttöihin. Maksuosuus on 1 175 547 euroa. Kuljetus toteutetaan proomukuljetuksena Länsisataman projektialueelle (Hernesaaren itäranta ja Melkinlaituri) tai muuhun lähialueelle sijaitsevaan meritäyttökohteeseen vuosina 2020-2021.

Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 01 02 02 Länsisataman esirakentaminen.

Päätös tullut nähtäväksi 22.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tomi Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39762

tomi.m.laine@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja