Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus 2019, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan
Liikunnan avustusta saaneiden seurojen tilinpidontarkastus
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päätti liikuntaseurojen tilinpidontarkastusten osalta seuraavasti:
Liikuntayhdistys Rectus ry ei ole järjestänyt yhdistyksen taloutta ja hallintoa voimassa olevien yhdistys- ja kirjanpitolakien mukaan, joten peritään takaisin vuoden 2018 toiminta-avustus 2 038 euroa ja tilankäyttöavustus 3 148 euroa, yhteensä 5 186 euroa. Avustuksen takaisinmaksu tapahtuu kaupungin taloushallintopalvelusta tulevalla laskulla.
HVS-Tennis ry:n, Käpylän Pallo ry:n, Liikuntaleikki Helsinki ry:n, Parkour Oppimiskeskus ry:n ja Savate Club Helsinki ry:n osalta ei vuoden 2018 avustuksia peritä takaisin.
Liikuntapalvelujen kumppanuusyksikkö tekee tilinpidontarkastuksessa esiin nousseista asioista esityksen liikuntajaostolle avustuksiin liittyvän neuvonnan ja ohjeistuksen kehittämistoimenpiteistä sekä avustuskriteerien 2021 tarkentamisesta.
Liikuntajaosto merkitsi tiedoksi seurojen liitteenä olevat tilinpidontarkastusraportit.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 15.1.2019 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 avustusmäärärahoista ja tavoitteista vuodelle 2019 (§ 4, liite 3). Yhdeksi toimenpiteeksi kirjattiin, että toimialan avustusten (kulttuuri, liikunta, nuoriso) käytön seurantaa yhtenäistetään ja vuoden 2019 aikana toteutetaan ulkopuolisen tahon suorittama vuonna 2018 avustusta saaneiden tilinpidontarkastus.
Liikuntajaosto päätti vuoden 2019 avustusmäärärahan osittamista koskevassa päätöksessä 24.1.2019, § 3 osoittaa enintään 15 000 euroa liikunnan avustusten tarkastukseen.
Tarkistetut avustukset ja eteneminen
Toimialan (kulttuuri, liikunta, nuoriso) avustusten tarkastajaksi valittiin KHT Tilintarkastustoimisto Lydman Oy. Kunkin palvelukokonaisuuden avustusten saajista tarkastettavaksi sovittiin otettavan 4-8 yhteisöä. Tarkastettaville yhteisöille toimitettiin tarkastajan kokoama lista, johon oli lueteltu materiaali, joka heidän tuli yhdistyksensä osalta toimittaa tarkastuksen tekemistä varten. Yhteisöille ilmoitettiin myös, että tarkastuksesta tulee raportti, jonka he saavat omaan käyttöönsä toiminnan ja taloushallinnon kehittämiseksi.
Syksyn 2019 aikana toimialalla tarkastettiin pistokokeisiin perustuen 4-8 yhteisön tilinpitoon ja hallintoon liittyvät asiapaperit vuonna 2018 avustusta niin nuorisojaostolta, kulttuurijaostolta kuin liikuntajaostolta saaneiden osalta. Tarkastettavat yhteisöt valittiin avustusvalmistelijoiden harkintaan perustuen edustamaan erityyppisiä avustustoimijoita. Liikunnan avustuksen saajista tarkastettiin yhteensä kuusi erikokoista, eri liikuntamuotoa edustavaa seuraa.
Seura | Laji/lajit | Aktiiviharrastajat 2018: juniorit / aikuiset | Toiminta-avustus / Tilankäyttöavustus 2018 |
HVS-Tennis ry | tennis | 600 / 234 | 19 689 / 216 016 |
Käpylän Pallo ry | jalkapallo | 795 / 65 | 21 650 / 49 461 |
Liikuntaleikki Helsinki ry | liikuntaleikkikoulu-toiminta (naperofutis, perhefutis, temppukoulu) | 1591 / 282 | 19 491 / 0 |
Liikuntayhdistys Rectus ry | jumppa | 50 / 137 | 2 038 / 3 148 |
Parkour Oppimiskeskus ry | parkour ja akrobatia | 324 / 85 | Muiden liikuntaa edistävien yhdistysten avustus 15 000 |
Savate Club Helsinki ry | brasilialainen jujutsu, krav maga, nyrkkeily/kuntonyrkkeily, savate, vapaaottelu | 289 / 1633 | 30 991 / 102 707 |
Tilinpidontarkastaja Lydman Oy tarkasteli seuran toimintaa suhteessa kunkin avustuksen myöntämisperusteisiin, yhdistys- ja kirjanpitolakeihin sekä hyvän hallinnon periaatteisiin.
Tammi- ja helmikuussa 2020 liikuntapalvelun kumppanuusyksikkö tapasi jokaisen tarkastetun seuran ja keskusteli seuran kanssa tarkastuksessa esiin nousseista keskeisistä huomioista. Tapaamisissa oli lisäksi läsnä ulkopuolisen tilinpidontarkastuksen tehnyt Kari Lydman. Muistio tapaamisista sekä tilinpidontarkastusraportti lähetettiin kullekin seuralle tapaamisten jälkeen.
Huomioita tilinpidontarkastuksesta
Liitteessä tilinpidontarkastusraportteihin Lydman Oy toimitti liikunnan, kulttuurin ja nuorison avustuksiin liittyen yleisiä ohjeita ja huomioita avustuksia saaville yhteisöille.
Avustuksiin liittyvän neuvonnan ja ohjeistuksen kehittämisessä otetaan huomioon tilinpidontarkastuksessa esiin nostetut yleiset asiat, mm.
- Avustuksen saajan on järjestettävä kirjanpitonsa ja tilintarkastuksensa lain edellyttämällä tavalla sekä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus tilintarkastuslain edellyttämällä tavalla.
- Avustusten käytön kohdentumisen tulee näkyä tilinpäätöksessä. Tilankäyttöavustuksen tulee kohdentua tilavuokramaksuihin. Avustettavan toiminnan tulee kohdistua pääosin helsinkiläisiin
- Yhteys intressitahon/lähipiirin yrityksiin tulee olla läpinäkyvä. Seuran hallituksen tulee valvoa, että seuran etu toteutuu ostoissa.
- Seuran jäsenten tulee tietää, että he ovat seuran jäseniä. Seurojen sääntömääräisiin jäsenkokouksiin tulee kutsua ja osallistua muidenkin kuin seuran hallituksen.
- Seuran sääntömääräisten kevät- ja syyskokousten sekä hallituksen kokousten pöytäkirjojen tulee olla asianmukaisesti numeroituja ja allekirjoitettuja. Seura tekee vuosittain toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman.
Tarkistettujen yhteisöjen tilinpidontarkistusraporteissa otettiin muiden huomioiden lisäksi kantaa siihen, onko seuran palautettava avustus.
Tarkastetuista seuroista Käpylän Pallo ry:n sekä Parkour Oppimiskeskus ry:n raporteissa todettiin, että tilinpidontarkastuksessa ei tullut esiin mitään sellaista yksiselitteistä ja olennaista, joka antaisi ilmeisen ja selvän perusteen myönnettyjen avustusten takaisinperinnälle. Parkour Oppimiskeskus ry on tilinpidontarkastuksen jälkeen toimittanut lisäselvityksen siitä, miten yhdistys seuraa avustusten kohdentumista helsinkiläisille sekä sitä, että pääosa seuran toiminnasta on Helsingissä. Lisäksi seura on toimittanut selvityksen koskien Parkour Oppimiskeskus ry:n ja Parkour Akatemia Oy:n yhteistyötä.
HVS-Tennis ry:n, Liikuntaleikki Helsinki ry:n, Liikuntayhdistys Rectus ry:n sekä Savate club Helsinki ry:n osalta avustuksen mahdollista palauttamista koskevassa kohdassa edellä mainittu toteamus oli ehdollinen. Näiden seurojen osalta käytiin sekä Helsingin kaupungin oikeuspalveluiden (verotukset ja yhteisöt-yksikkö) että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan lakimiehen kanssa läpi, voidaanko katsoa, että avustuksen myöntämisehdot ovat täyttyneet, avustusta on käytetty avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty tai onko vuoden 2018 avustus perittävä takaisin.
HVS-Tennis ry
HVS-Tennis ry on tilinpidontarkastuksen jälkeen toimittanut tarkemmat lisätiedot liiketoimista Helsingin Tennisstadion Oy:n (Talin Tenniskeskus) sekä HVS-Suojat Oy:n (Taivallahden Tenniskeskus ry), ns. sisaryhtiöiden kanssa. HVS-Tennis ry on myös toimittanut liikuntapalvelulle seuran voimassa olevan talousohjesäännön. Talousohjesääntö on väline yhdistyksen taloushallinnon vastuiden ja tehtävien jakoon sekä uusien yhdistyksen toimijoiden perehdytykseen.
Liikuntaleikki Helsinki ry
Vuoden 2017 ja 2018 verotuspäätöksissä todetaan, että Liikuntaleikki Helsinki ry ei ole yleishyödyllinen yhteisö. Liikuntajaoston 24.10.2017, § 8 vahvistamien avustusten myöntöperusteiden 2018 mukaan avustuskelpoisuuden yksi ehdoista ja samalla toiminta- ja tilankäyttöavustuksen myöntämisen edellytys on, että ”yhdistyksen toiminta on luonteeltaan yleishyödyllistä ja tarpeellista liikuntatoimen kannalta, yhdistyksen toiminta täydentää Helsingin kaupungin liikuntatoimen tarjontaa”. Tilinpidontarkastuksessa huomioitiin, että yhdistyksellä on keskeinen sopimus JK-Valmennus Oy:n kanssa, jossa ry on ulkoistanut merkittävän osan toiminnasta osakeyhtiölle. Ry:n hallituksen puheenjohtaja toimii kyseisen osakeyhtiön toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä. Liikuntaleikki Helsinki ry on toimittanut kaksi lisäselvitystä liittyen avustustarkastuksessa esiin nousseisiin asioihin.
Liikuntayhdistys Rectus ry
Helsingin kaupungin avustuksen saajan on järjestettävä kirjanpitonsa ja tilintarkastuksensa lain edellyttämällä tavalla. Liikuntayhdistys Rectus ry ei ole järjestänyt seuran taloutta tai hallintoa voimassa olevien yhdistys- ja kirjanpitolakien mukaan eikä kirjanpitoansa hyvän hallintotavan mukaan.
Savate Club Helsinki ry
Vuoden 2017 ja 2018 verotuspäätöksissä todetaan, että Savate Club Helsinki ry ei ole yleishyödyllinen yhteisö. Liikuntajaoston 24.10.2017, § 8 vahvistamien avustusten myöntöperusteiden 2018 mukaan avustuskelpoisuuden yksi ehdoista ja samalla toiminta- ja tilankäyttöavustuksen myöntämisen edellytys on, että ”yhdistyksen toiminta on luonteeltaan yleishyödyllistä ja tarpeellista liikuntatoimen kannalta, yhdistyksen toiminta täydentää Helsingin kaupungin liikuntatoimen tarjontaa”. Tilinpidontarkastuksessa huomioitiin, että yhdistyksellä on keskeinen sopimus BF Production Oy:n kanssa, jossa ry on ulkoistanut merkittävän osan toiminnasta osakeyhtiölle (managerointisopimus). Ry:n hallituksen puheenjohtaja toimii kyseisen osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajana. Savate Club Helsinki ry toimitti lisäselvityksen liittyen tarkastuksessa esiin nousseisiin asioihin.
Liittyen verotuspäätöksen kautta esiin nousseeseen kysymykseen yleishyödyllisyydestä ja avustusten myöntämisen kriteereistä, on yleishyödyllisyys-asiaa vuoden 2018 jälkeen tarkennettu liikunnan avustusten myöntämisen ehdoissa. Vuoden 2018 avustusten osalta ei tästä syystä esitetä takaisinperintää.
Taustaa
Helsingin kaupunki tukee noin 350 liikuntaseuraa vuosittain noin 8 miljoonalla eurolla. Liikuntaseurojen lisäksi tuetaan eläkeläis- ja erityisjärjestöjen liikuntaryhmien toimintaa sekä erilaisten yhteisöjen järjestämiä liikuntatapahtumia. Avustettavissa liikuntaseuroissa liikkuu noin 100 000 helsinkiläistä liikunnan harrastajaa.
Avustuksen myöntävä lautakunta, jaosto tai viranhaltija valvoo avustuksen käyttöä. Avustusten käytön valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että avustusta käytetään avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty. Tässä tarkoituksessa valvotaan avustusta saaneen yhteisön toimintaa ja taloutta. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet, Khs 28.10.2019).
Avustuksen myöntämisen yleisten avustusehtojen mukaan avustuksen hakijan on annettava Helsingin kaupungille korvauksetta tämän tarpeelliseksi katsomat tiedot avustushakemuksen käsittelyä sekä avustuksen myöntämistä ja käytön valvontaa varten. Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet, Khs 28.10.2019).
Helsingin kaupungin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustusjärjestelmällä kehitetään kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä (kulttuuri ja vapaa-aikalautakunta 13.2.2018, § 28). Helsingin kaupunkistrategiassa 2017–2021 (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, § 321) todetaan, että Helsingillä on rooli edellytysten luojana ja mahdollistajana. Helsinki edistää asukkaidensa toimijuutta. Tavoitteena on, että jokaisella lapsella ja nuorella on harrastus. Päätösesitys tukee Helsingin osallisuuden edistämisen päämäärää tukea ja edistää kaupunkilaisten omaehtoista toimintaa sekä yhteisöllisiä tapoja tuottaa toimintaa. Kansalaistoiminnan tukeminen on yksi osallistumisen osatekijöitä. Liikunta on yksi suosituimmista lasten ja nuorten harrastuksista.
Kunnan tulee tukea kansalaistoimintaa mukaan lukien seuratoiminta (liikuntalaki 390/2015, § 5).
Helsingin kaupungin hallintosäännön (kaupunginvaltuusto 9.10.2019, § 297) mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahan jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti (17 luku § 1). Liikuntajaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta, hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta sekä valvoo avustusten käyttöä (17 luku § 3).
Liikuntajaosto teki päätöksen avustusten myöntöperusteista ja hakuohjeesta vuodelle 2018 (24.10.2017, § 8) ja ositti liikunnan avustuksiin käytössä olevan määrärahan 9.1.2018, § 5. Jaosto jakoi liikuntaseurojen toiminta-avustukset, tilankäyttöavustukset ja muiden liikuntaa edistävien yhdistysten avustukset liikuntaseuroille 3.4.2018, § 10, 11 ja 12.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli 5.5. toimialan (kulttuuri, liikunta, nuoriso) avustusta saaneiden yhteisöjen tilinpidontarkastuksen ja merkitsi sen tiedoksi. Kukin jaosto käsittelee oman palvelukokonaisuutensa avustusta saaneiden tarkastusraportit ja tekee niistä päätöksen. Lautakunta päätti, että vuonna 2020 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla jatketaan avustusten käytön seurantaa ja toteutetaan ulkopuolisen tahon suorittama vuonna 2019 avustusta saaneiden tilinpidontarkastus.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 05.05.2020 § 77
Päätös tullut nähtäväksi 28.09.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038
Ritva Oljakka, yhteyskoordinaattori, puhelin: 09 310 87439